Milosari

Trådstartare
Rio har fått ett litet blodöra :(. Har aldrig haft det på någon hund innan. En snabb googling säger avvakta, men finns det komplikation man ska se upp med? Än så länge gör det inte ont och utseendet bryr jag mig inte om.
 
Rio har fått ett litet blodöra :(. Har aldrig haft det på någon hund innan. En snabb googling säger avvakta, men finns det komplikation man ska se upp med? Än så länge gör det inte ont och utseendet bryr jag mig inte om.
Om det blir jättestort finns det risk för tryckskador och att huden i örat går i nekros. Men det är ovanligt att det blir så stort. Sen behöver man kolla så att det inte finns en underliggande orsak så som öroninflammation. Ofta luktar det då illa från hörselgången, det är rött och svullet och ömmar och det är brunt eller gult sekret.
Om det bara är lite blodöra, örat och hörselgången ser ren och fin ut och hunden är obesvärad skulle jag avvakta.
Det har tyvärr en tendens att krångla rätt mycket när man börjar skära i det, och det finns ingen optimal metod, så det skulle jag undvika om det verkligen inte behövdes.
 
Om det blir jättestort finns det risk för tryckskador och att huden i örat går i nekros. Men det är ovanligt att det blir så stort. Sen behöver man kolla så att det inte finns en underliggande orsak så som öroninflammation. Ofta luktar det då illa från hörselgången, det är rött och svullet och ömmar och det är brunt eller gult sekret.
Om det bara är lite blodöra, örat och hörselgången ser ren och fin ut och hunden är obesvärad skulle jag avvakta.
Det har tyvärr en tendens att krångla rätt mycket när man börjar skära i det, och det finns ingen optimal metod, så det skulle jag undvika om det verkligen inte behövdes.
Det är inte så stort, ingen öroninflammation, ingen direkt smärta men örat vippar lite i rörelse (ståndöra). I vila står det som vanligt. Jag tror att han kan ha slagit i örat för ett par dagar sedan men?

Antar att det börjar göra ont när det blir farligt stort?
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: kolja
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 022
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 594
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp