Bukefalos 28 år!

Blodspår och tillstånd och viltblod o.s.v.

K

Kimz0r

Jag vill blodspåra med min hund. Alltså måste jag ha ett tillstånd från SJV? Där jag redogör för var jag tänker köpa mitt blod? Undantag om jag använder blod från vilt? Rätt?

(Det hade onekligen varit både lättare och billigare, förmodligen, att mosa sönder en blodig lever från köttdisken och dutta spår med den.)

Låt oss ponera att jag betalar 200 kr. (!!!) för att kunna ansöka om tillstånd, får jag pengarna tillbaka om jag inte får tillstånd?

Vad blir konsekvenserna om jag blir påkommen med att spåra med blod utan tillstånd?

Och sist men inte minst: Oavsett val av blodkälla, hur lägger man enklast ett blodspår?
 
Sv: Blodspår och tillstånd och viltblod o.s.v.

Tillstånd?? Har aldrig hört talas om något sådant för att få lägga blodspår:confused: Jag brukar köpa fryst blod på typ ICA, tina och hälla i en 50cl pet flaska som jag gör ett litet hål i korken på. Då droppar det lagom mycket. Sen är det bara att droppa ett spår.
 
Sv: Blodspår och tillstånd och viltblod o.s.v.

Tillstånd krävs av jordbruksverket. Nötblod kan sprida sjukdomar bl. a mul-och klövsjuka.
Viltblod kräver däremot inget tillstånd.

Jag tror inte att det är något problem att erhålla tillstånd från Jordbruksverket.
 
Sv: Blodspår och tillstånd och viltblod o.s.v.

Har inte sett fryst blod i köttdiskarna, men jag antar att det bara är att fråga styckpersonalen annars?
 
Sv: Blodspår och tillstånd och viltblod o.s.v.

...annat än att det är en dryg utgift för lite pappersexercis.
 
Sv: Blodspår och tillstånd och viltblod o.s.v.

Det kan jag hålla med om. Naturvårdsverket har ju ett mycket ont öga till allt som kan leda till någon form av jakt.
Man får inte lägga ut döda djur till rävåtlar, osv.
Samtidigt kan man ju förstå oron om spridning av olika sjukdomar, men jag tycker ju att man i stället skulle ha kontroll på blodet från slakterierna. Där besiktas ju djuren och jag kan ej tänka mig att de levererar blod från smittade djur till människoföda.

Blodspårning är ju ett led i hundarnas jaktutbildning och då ska det kollas.

Jag vill minnas att jag läst någonstans att om flera håller på och tränar tillsammans så kan någonskaffa tillståndet och då ansvara för de övriga.
 
Sv: Blodspår och tillstånd och viltblod o.s.v.

men jag tycker ju att man i stället skulle ha kontroll på blodet från slakterierna.
Exakt min tanke. Om det nu är sådana hiskeliga hälsorisker så kan man ju undra varför det får saluföras ö.h.t. Det är ju ändå "blod av livsmedelskvalitet" d.v.s. inköpt i vilken köttdisk som helst, som jag har i åtanke.

Jag vill minnas att jag läst någonstans att om flera håller på och tränar tillsammans så kan någonskaffa tillståndet och då ansvara för de övriga.
Jag förmodar att bruksklubbarna gör så. :D Dock ska jag ju i stor utsträckning träna själv.
 

Liknande trådar

U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp