Bukefalos 28 år!

Blöder ur juvret

falukorw

Trådstartare
Hittade ju en knöl i juvret på Nikita för några dagar sen. Gick till veterinären som tyckte att jag skulle avvakta eftersom den var så extremt liten, dessutom är hon skendräktig nu.
Märkte i tisdags att hon blödde från det juvret som knölen sitter, tänkte att det kunde vara för att vet hade varit där och klämt massa. Dock så såg jag idag att hon fortfarande gör det. Klämmer man kommer det en droppe blod. Har inte hittat något om detta på nätet. Några idéer om vad det kan vara? Får ring till vet imorgon igen...
 
Sv: Blöder ur juvret

Det ska inte komma blod ur spenen. Orsaken kan wara både inflammation i juwret och tumörer. Eftersom tiken har en nybildning i den aktuella juwerdelen tycker jag att weterinären borde ta det på större allwar. Juwertumörer är potentiellt elakartade och ju förr de tas bort desto mindre är risken för metastaser.

Ta ny kontakt med weterinären eller kontakta en som kanske jobbar mer med smådjur...

Hunden bör få medicinsk hjälp med sin skendräktighet samt antibiotika pga blödningen. Efter behahandlingen gör man en ny bedömning och om knölen fortfarande är kwar bör den tas bort. Kanske räcker det att bara ta knölen och skicka den för analys - är den godartad räcker det så, medan man bör göra radikalare kirurgi omk den wisar sig wara elakartad.

Lycka till!
 
Sv: Blöder ur juvret

Tack! Ska kontakta en annan vet imorgon. Tyckte inte det kändes som att den jag var hos tog det på allvar :( Man kan ju utgå från att knölen och blodet har något samband...
 
Sv: Blöder ur juvret

Har pratat med vet. Hon trodde att det var en inflamation som orsakade blödningen och förhoppningsvis är knölen ingen tumör utan en inflamation. Har iaf fått antibiotika utskrivet så nu hoppas jag att det går över :banana:
 
Sv: Blöder ur juvret

min tik råkade ut för något liknande för några år sedan. hon fick precis som din diagnosen mastit när knölen upptäcktes och blev satt på antibiotika. men några dagar senare kunde jag mjölka ut en svart vätska ur spenen. en annan vet kontaktades och hon vågade inte chansa utan opererade bort tre juverdelar och knölen skickades på analys. det visade sig tack och lov vara en ofarlig cysta. håller tummarna för att det går bra med din tik!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 259
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 411
Senast: Viva
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 766
Senast: solrose00
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp