blöder ur munnen

F

fjording

Min häst har börjat blöda ur munnen när ja ridit henne..:/ jätte orolig över vad d kan vara.
jag är absolut inte hård i handen. Men hon gapar enormt mycket, d har hon alltid gjort med bett i munnen. Bettet som ja rider med nu är ett stångbett med mycket hög tungfrihet. Jag köpte d för att ´d verkar som att hon inte riktigt får plats med tungan undr bettet utan den höga tungfriheten.
jaja men iaf d är inte mycket blod utan man ser lite grann utanför munnen i slemmet.
sen när ja får henne attt gapa så ser man inget i munnen. men d kommer därifrån..
vad kan d vara? nån tand? biter sej själv kanske? sår?
 
Vad det än är så låter det som dags att få tag i en häst-tandläkare som kan titta på mun och bett. Hon aksnke har en vass tand eller så har hon inte plats med tungfriheten på bettet utan den skaver. Prova att rida bettlöst så länge och prova!
 
Bettet som ja rider med nu är ett stångbett med mycket hög tungfrihet. Jag köpte d för att ´d verkar som att hon inte riktigt får plats med tungan undr bettet utan den höga tungfriheten.
jaja men iaf d är inte mycket blod utan man ser lite grann utanför munnen i slemmet.
sen när ja får henne attt gapa så ser man inget i munnen. men d kommer därifrån..

Titta i GOMMEN på henne. Ett bett med hög tungfrihet slår gärna upp i gommen på dem. Och om du någon gång gått omkring med en penna i munnen och gått in i någon så pennan skrapat gommen vet du hur ONT det gör i gommen av det.

Att hon gapar kan också vara för att få gommen högre och slippa trycket.

Rid på bettlöst, gapar hon inte då så INGET bett i munnen förrän hon är kollad av vet som kan tänder.
 
Et litet tillägg bara: Äter din häst träd/kvistar/pinnar när du rider? :confused:
Det händer mina gör det, och då ser det ut som om dom blör från munnen, dock är det bara färgämnen från trädet som gör salivet rött.
 
Att hon gapar är ju ett tecken i sig... antagligen trivs hon inte med bettet. Och som någon tidigare skrev så kan bett med hög tungfrihet skada gommen, så kolla det! Vilka bett har du testat på hästen? Du kanske borde prova dig lite runt tills du hittar något som hon verkar trivas med?
 
Jag tycker absolut att du borde kolla det med en hästtandläkare alt veterinär...
Samma sak hände med min häst nyligen och de visade siga tt hon hade överbett, vilket innebar att han fick hakar, vassa kanter och ramper....De vassa kanterna gav sår i kinderna som var jättesmå och svåra att se, men hon blödde också i munnen....
Det är alltid bra att var på den säkra sidan och din häst visar tydligt att något är fel!
 
Din häst har nog skadat sig på lanen under tungan. Ett bett med tung frihet blir lika tjockt som tung friheten är stor, du har alltså ett mycket tjockt betsel i munnen på hästen. Det finns inte så stor plats i munnen så hästen försvarar sig ofta med att dra upp tungan för att trycka undan betslet, skadan uppstår. Det kan även vara så att kedjan till stången är för lös o du då kan dra igenom stången för mycket, tungfriheten hamnar då på lanen. Det kan bli fula sårskador av det.
Titta under tungan och känn med fingrarna. Det ska kännas en hård kant, inte vara mjukt och svampigt. Har du fått en skada måste du låta hästen vara betsel lös tills det är helt läkt. Rida kan du ju ändå för att hålla igång. Om man fortsätter att belasta den typen av skada kan en del av benet dö och stötas bort, då är det minst 6 mån utan betsel som gäller. Man ska vårda dom små såren.
/absolut
 
Med största sannolikhet är det en vass tand.

När kavalleriet fanns kvar i det militära ingick alltid visitering av hästens mun i sysslorna efter ridningen. Något vi fritidsryttare för länge sedan sorterat bort? Eller?
Det vanligaste problemet är att det finns något vasst på en tand och när bettet då drar i ena sidan så förskujts käken lite i sidan och det skaver i kinderna. Kontrollera i kinderna på hästen och innanför mungipan.

Oavsett om du upptäcker något eller inte be någon erfaren kontrollera hästens tänder!

Kokopelli Mana
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 959
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Troligtvis har hon blödigt ur munnen sedan i torsdags. Jag såg då fläckar i sängen på fredagseftermiddagen, jag hade klippt klorna på...
Svar
5
· Visningar
9 714
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 314
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt Jag hörde ett vildare liv från trädgården medan jag pratade i telefon och rusar ut för att se grannkatten och min ena i ett vildare...
2
Svar
30
· Visningar
2 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp