Blötlägga hö - veterinärens råd....

Lotus

Trådstartare
Har ju tidigare frågat om blötlagt foder här till min häst som nyligen fått hosta.

Har just pratat med veterinären som säger att det bästa vad gäller att blöta hö är att låta det ligga i blöt 8 timmar innan det serveras, ur svamp- och sporsynpunkt.....

De råd jag fått här är att hö skall ligga i ca 30 minuter och därefter serveras ganska snart.

Det jag kan tänka mig är att näringsämnena lakas ur, men i övrigt kan det ju inte vara skadligt om veterinären rekommenderar det. Tänker åtminstone prova under en kort tid för att se om det är av höet han hostar.
 
Fråga en annan veterinär då? 8 timmar låter som väldigt länge i mina öron. Det enda du kan få bort är ju dessutom dammet, eller ja, binda dammet. Du kan ju inte få bort mögelsporer etc utan de finns alltid kvar.
 
Veterinärer kan mycket, men inte alltid på djupet om alla ämnen (omöjligt såklart). Vänd dig till en agronom eller sök efter de undersökningar som gjorts. Efter 30 min har man bundit 90% av de farliga sporerna, men minst näringsämnen har lakats ur. Visst binder man något mer om det får ligga 8 timmar, men då tappar man viktiga näringsämnen istället.

Jag skulle inte ta EN veterinärs åsikt på det hela, utan flera, och dessutom ta reda på vad den veterinären hade för grund på det de säger.
 
Enligt en undersökning som gjordes på SLU för något år sedan är 30 minuter den optimala tiden sett till näringsurlakning gentemot hur mycket av dammet som binds. Ligger höet längre lakar mer näring ut, ligger det kortare tid binds inte lika mycket damm.

Tyvärr minns jag inte vem som gjort undersökningen så jag har ingen källa att referera till.

Jag skulle vara tveksam till att blötlägga hö allt för länge. När man använder torkning som konserveringsmetod hindrar man ju mikroorganismer att tillväxa genom att avlägsna vatten. Tillsätter man vatten igen borde det föreligga en risk att man startar mikroorganismtillväxten. Eller har jag fel?
 
Du har säkert rätt - det verkar ju egentligen skumt att blötlägga så länge. Ibland är det jobbigt att veta FÖR mycket, eller fråga FÖR många, det blir ju liksom lite mer att ta ställning till då. Var bara tvungen att skriva det han sade när jag ringde idag, eftersom jag ju frågade "experten" kan man ju tycka när någon är veterinär.
 
Nina83 och Magdalena - jag har frågat flera gånger på den här sidan och läst många av era svar, och först tyckt att ni varit petiga med detta räknande och allt det här, på gränsen till lite irriterande faktiskt - men det har burit frukt...

Jag måste få erkänna att jag är mycket imponerad av era kunskaper kring foder, och jag kommer att följa de råd ni ger så gott jag kan och så långt det är möjligt för mig, ni har övertygat mig! Tack!
 
Kul att höra!! Och för att tilläga det du säkert redan vet och har läst tusen gånger ;) , ögat ska alltid vara med!

Sedan får jag tillägga att det är Magdalena som jag har lärt mig det mesta av, har varit i din "situation" själv! Har ju också hosthäst(om din nu är det.. hoppas inte!)och visste förut väldigt lite om foder. Och det är tack vare detta forum, och främst Magdalena, som jag lärt mig så mkt! Och även att man fortsätter lära sig hela tiden.. :)
 
Mikrorganismerna har svårt att växa till så länge höet är ordentligt blött (dvs är nedsänkt i vatten), det blir helt enkelt för blött. Men precis som du säger lakas näringsämnen ut ur höet, främst då mineraler.
Detta klippte jag ut förra gången denna diskussion var uppe här:
"Försök har gjorts med anledning av att se vad som händer med höet när man blötlägger det från 0- 12 timmar. Man kom fram till att om höt blötläggs i 30 min. minskade mängden inandningsbara partiklar, sporer m.m. med ca 90 %, men man fick även en minskning av mineralerna natrium, kalium och fosfor.
Om man blötlade höet en längre tid som upp till 12 timmar minskade inte mängden inandningsbara partiklar ytterligare, däremot fick man även en förlust av magnesium och en ökad förlust av natrium, kalium och fosfor. Även lättlösliga kolhydrater och olika kväveföreningar kan läcka ut vid en längre tids blötläggning.
Resultatet av undersökningen var alltså att blötläggning av hö i ca 30 min var det mest effektiva. Man minskade spormängden som mest och fick ett minimum av näringsförluster. Detta kan man göra till hosthästar för att minska mängden luftburna sporer. Det räcker däremot inte att enbart spola höet med vattenslang. Artikeln rekommenderar dock - om det finns möjlighet - att gå över till hösilage om man har en hosthäst.
Hela artikeln finns att läsa i Ridsport nr: 8/ 2001."
Vet tyvärr inte var originalundersökningen finns, men antar att det är från SLU...
mvh Maria
 
Det låter som samma studie jag läst om.
Vet du vad som händer om man - som jag sett en del göra - först dränker höet och sedan tar upp det och lägger undan det i några timmar innan man utfodrar? Då borde man kunna sätta igång en tillväxt? Eller? Jag kan försöka kolla upp det själv om det inte är någon som vet!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 681
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: lovehorses
·
Kropp & Själ Jag har haft smärtproblematik senaste månaderna, som ökar i mängd. Eftersom det dröjer 1,5 månad innan min tid till vårdcentralen ser...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 176
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp