Blöta täcken vid torkning???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 309
Sv: Blöta täcken vid torkning???

Torkar också mina täcken i varmt pannrum, som mest brukar det bli 4-5 blöta täcken och aldrig att ett täcke är blött på morgonen, alltid helt torra och varma :love: hänger dem heller aldrig med fodret upp.
Vill inte ha blöta täcken i stallet eller sadelkammaren.

Vi torkar våra ( två täcken f n ) i pannrumet där de hänger i bogspännet i krokar i taket. De har torkat finemang där nu i några veckor men nu helt plötsligt har inackorderingens täcke bestämt sig för att INTE torka! Det är precis som om det har blivit "mättat" med fukt, nu är även insidan fuktig.
Värdelöst täcke är det, tungt utav helsicke och tjockt elände:mad:

Mitt Horseware 200g, lätt som en fjäder, torkar utan problem. Gissa om jag försöker lobba för att min hyresgäst ska införskaffa ett Horseware:angel:

Men allvarligt talat, det ÄR så tungt hennes täcke att det är svårt att häva över och på hästen! Hur skönt kan det vara på en skala för hästen med en sån tyngd och tryck på manken? När det sen regnar så fördubblas vikten:cool:

men jag kan tycka att även om de inte gått igenom så känns det lixom som en kall tyngt på hästens rygg kan det verkligen vara bra? det kyler ju lixom, iaf när jag har regntäcke ofodrat.

Ja, det tycker jag med!! Pållans fleecefodrade regntäcke är superbra och går inte igenom, men när det har hällregnat en hel dag blir det tungt. Riktigt tungt!!

Vi har separat torkrum i sadelkammaren. Rumsvärme i hela det utrymmet och luftavfuktare i torkrummet. Vi hänger täckena med luft emellan och fodret utåt. Dörren ut till sadelkammaren lite halvöppen för luftcirkulationen. För det allra mesta är alla åtta täckena torra på morgonen!!:bow:

men jag kan tycka att även om de inte gått igenom så känns det lixom som en kall tyngt på hästens rygg kan det verkligen vara bra? det kyler ju lixom, iaf när jag har regntäcke ofodrat.

Håller med och finner det vara en otrolig parodi det här att folk gillar att använda sina hästar som täckestorkare. Först är det ett jävla dittande och duttande runt täckningen på hästen, att den för guds skull inte får bli kall osv - men sen är det helt okej att låta den stå och torka ett kallt täcke som kyler rejält, ett bra tag efter insläpp, om det är blött - ÄVEN om det ännu ej riktigt gått igenom till insidan. Paradoxalt resonemang! Snacka om att det går åt extra energi för hästen att värma upp sig den tiden det tar att torka täcket!

Var den där kängan till mig;)
Jag menar förstås tjockare täcken- som torkar upp långsammare. Tar man av dem blir hela täcket fuktigt- innan det torkar.
När regntäcken används här- behövs inget när de kommer in under tak- tas givetvis av.

Fattar iallafall inte varför ett regntäcke skulle bli kallt- om hästen har haft rätt täcke på sig beroende av väderlek. Då är det dags för ett annat foder kanske:idea:

Var den där kängan till mig;)
Jag menar förstås tjockare täcken- som torkar upp långsammare. Tar man av dem blir hela täcket fuktigt- innan det torkar.
När regntäcken används här- behövs inget när de kommer in under tak- tas givetvis av.

Fattar iallafall inte varför ett regntäcke skulle bli kallt- om hästen har haft rätt täcke på sig beroende av väderlek. Då är det dags för ett annat foder kanske:idea:

Nej, den var allmänt riktad, jag är fascinerad över tänket, hur det resoneras. är man rädd för att hästen ska frysa, dvs täckar den därför, vilket 99,9% av hästfolket gör - hur kan man då tycka det är okej att ett kallt vått täcke (vilket täcket ÄR även om det inte gått igenom bokstavligen så att hästen ännu är blöt på ryggen), ska ligga kvar på och att hästen ska använda sin värme och energi till att torka upp det?

det är ju en smidighetsgrej man använder sig av personligen isåfall, dvs det är smidigt för människan. förstår dock inte vad problemet är. ha 2-3 byten och häng upp det täcke som är blött på tork. har man 2-3 byten så är det blöta täcket definitivt torrt om ett par dagar även om man har kass torkningssystem i stallet.
det är en fysisk sanning att ett täcke som är rejält blött blir både tungt och kallt, även om det fysiskt sett inte ännu läckt igenom utan är på gränsen fortfarande.

Frågan är ju hur mycket som är definitionsskillnader med? Jag byter alltid blöta täcken. Men jag byter inte alltid täcken som är 'ryggblöta'. Alltså där det regnat under dagen, men slutat ett tag innan hästarna går in, och täcket är helt torrt utom uppe på ryggen där det är ytblött. Hästen är torr all over. Sådana byter jag inte nödvändigtvis.

Och jag är en extrem motståndare till att använda hästar som täckestork, men just det eskrivna ovan anser jag inte är 'blött täcke' liksom?

Jag gör som dig Alexandra, byter såklart om täcket är vått, men inte om det bara är något fuktigt på ytan.

Även om jag har hängt upp 2 dyngsura täcken i varmt ventilerat rum har de ej torkat till nästa dag. Däremot om det bara är lite fuktigt. Jag brukar byta senare- till pyjamas- om det behövs.

Om hästen är torr under- varför byta täcke- om man inte har ett väldigt varmt stall förstås:grin:

Skaffa en avfuktare också så att fukten kan ta vägen någonstans. Vi torkar 6-7 blöta täcken samtidigt hängda i taket på krokar i ett litet rum. Varm fläkt och avfuktare på. Alla är torra till dagen efter.

även om hästen inte blir direkt kall av att ha ett vått täcke på sig så används ju hästens värme/energi för att torka det. men det största skälet att inte göra så tycker jag är tyngden! ett vått fodrat täcke väger så mkt att jag knapt klarar hänga upp dom. inte så trevligt för hästen att bära på det hela natten.. samt att det blir mkt fukt i stallet! jmf med att torka våta kläder inomhus.

har man inte möjlighet att torka i uppvärmt utrymme (vilket jag iofs har, men jag sparar på elen;)) så lönar det sig att ha några extra utetäcken att byta på.:)

Håller med och finner det vara en otrolig parodi det här att folk gillar att använda sina hästar som täckestorkare. Först är det ett jävla dittande och duttande runt täckningen på hästen, att den för guds skull inte får bli kall osv - men sen är det helt okej att låta den stå och torka ett kallt täcke som kyler rejält, ett bra tag efter insläpp, om det är blött - ÄVEN om det ännu ej riktigt gått igenom till insidan. Paradoxalt resonemang! Snacka om att det går åt extra energi för hästen att värma upp sig den tiden det tar att torka täcket!

Låter i princip alltid täcket ligga på om det är blött. Alla mina täcken står emot vätan väldigt bra och har bara hänt nån enstaka gång att det varit blött igenom. Då har jag givetvis bytt ut täcket. Annars tycker jag det är outstandig att torka täcket på hästen. Förstår inte alls ditt resonemang- mina täcken är varken kalla eller särskilt tunga när jag tar in hästen? Känner alltid noggrannt på insidan så hästen och täcket är varmt hela vägen, annars funkar det ju inte. En liten fråga angående att värma upp täcket- tar det inte extra energi även från hästen som får på sig ett kallt täcke som legat i stallet innan den värmt upp det? ;)

Mina täcken blir inte tunga.
sen har de många täcken att byta mellan- om vi ska leka så:angel:

En liten fråga angående att värma upp täcket- tar det inte extra energi även från hästen som får på sig ett kallt täcke som legat i stallet innan den värmt upp det? ;)

Nu vet jag inte hur andra har det, men när jag byter på mina så kommer ju det andra från värmen. Lägger aldrig 'råkallt' och fuktigt täcke på hästen. Utan täcke (och all annan utrustning utom benskydd) kommer rumstempererade.

Jo, sån lyx är ju fin, men det är väl långt ifrån alla som kan lägga ett rumstempererat täcke på sin häst...

Nej, men har de torkrum som är uppvärmt så, eller pannrum/sadelkammare/etc så lagras ju ofta torra täcken/täcken som inte används där, och då är det ju varma täcken på.

En liten fråga angående att värma upp täcket- tar det inte extra energi även från hästen som får på sig ett kallt täcke som legat i stallet innan den värmt upp det? ;)

Hur tänker du nu? Hur skulle ett torrt täcke kyla så som ett blött som innebär både ren blöthet samt fuktighet och kyla med det gör? det är ju inte ens applicerbart.

nä, blev lite trött bara, menar verkligen inte att det kyler lika mycket som ett blött kallt täcke, fast eftersom när jag tar in min häst från regnet är han både varm o torr så känns det mest logiskt att låta det täcket ligga på i stället för att byta till ett kyligare ej använt täcke.

*kl*

Nu har jag tillgång till pannrum där det är lite värmare än i stallet. Då hinner det bli torrt till nästa dag, men på något sätt har jag löst det där... eftersom täckesbyte inte ingår i stallhyran. Tagit in hästen tidigare och lagt täcket på tork och sen lagt på det på kvällen igen. Har bara ett regn, ett 200g och ett 370g eftersom hästen är nyinköpt och man får ta lite i taget :grin:.

I förra stallet, fanns torkskåp. Ett sånt där i större modell ca 120 cm brett. Då hängde man in täcket när man tog in hästen, borstade och red hästen, sen var det torrt och man kunde lägga på täcket innan man åkte hem, lite lagom varmt och mysigt. Supersmidigt :idea:!!

Dessutom ska väl täcken helst torkas varmt för att vattentätheten och att andasfunktionen ska hålla.

Senast ändrad:

Håller täckena tätt och det inte är blött igenom låter jag mina torka täckena själva, det går snabbast om man inte har ett torkrum
Om det är blött hänger vi det på logen med bogen knäppt och hängd på en fällbar sadelhängare. Logen är stor och luftigt så jag har aldrig märkt av någon fukt där! Hänger vi däremot något i stallet blir det värsta fuktbomben om det så bara är ett täcke

Liknande trådar

R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 168
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 394
Senast: fejko
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 581
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 043
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka