Bukefalos 28 år!

BMI. Stämmer det på er?

Sv: BMI. Stämmer det på er?

Men jag vill inte att bedömd. Det sköter jag bra själv.
Jag ville bara visa att man behöver inte se smällfet ut trots att man räknas som överviktig.
Jag tycker inte jag ser fet ut på mina bilder. Smal? Nej, men inte heller fet.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Jag håller med om skevheten i kommentarssökandet. Men samtidigt förstår jag den. Jag känner själv att greppet om min egen kroppsuppfattning är väldigt labilt. Jag känner mig helt enkelt osäker eller pendlande i hur min kropp ser ut (smal, fet, "normal"?) - för andra. Jag kan själv känna mig precis lika tjock eller smal idag som jag kunde göra när jag vägde ca 20 kg mer. Den vetskapen är i sig ett kvitto på att jag... inte har koll. Och det handlar inte om hur snygg och nöjd med utseendet jag känner mig, utan om att jag vill kunna ha en krass och rak syn på min egen kropp och vikt. Som man har på sina djur. Kunna känna på revbenen och tänka att hullet är lagom eller att maten behöver ökas på lite/dras ner lite. Istället för att famla i blindo efter devisen att "alla är fina som de är".

Men sedan visar det ju sig att andras kommentarer inte behöver vara vatten värda. Så det blir ju inte heller så bra.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Och sedan läser man filmtråden på dressyr och inser att folk har lika olika meningar om hästkroppar som människokroppar. Så det där med att ha en krass och rak syn på kropp och hull är nog en ouppnåelig idé om en objektiv blick som inte finns.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Du var bättre på att förklara det hela än vad jag är! :)
Syftet med det hela från min sida var inte att höra kommentarer om mitt utseende, utan att kunna höra vad andra säger om sig själva.

I mitt fall har jag nyligen köpt min första våg och det var när jag nu kunde väga mig för första gången på jag vet inte hur länge, som jag kom och tänka på vad jag klassas som enligt BMI.
Jag har klarat mig ypperligt utan våg tidigare och kommer inte bli en slav under den. Jag vet att jag är bra mycket mjukare än vad jag skulle vilja vara, men utan att se mig som tjock.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Jag äger ingen våg och har således inte koll på vad jag väger men har tidigare legat någonstans kring 17-19 i BMI. Just nu tycker jag att jag har gått upp lite så gissar att jag ligger kring 19.

Jag tycker BMI är lite halvknepigt just för min kropp. Men det är inget jag hänger upp mig på, bryr mig inte om vikten speciellt mycket men än att jag känner att jag inte vill gå upp mer än jag redan gjort.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Exakt så. Många av oss har förvriden kroppsuppfattning. Men om den är så förvriden att man inte kan värdera folks kommentarer, utan lägger upp bilder för att få fler kommentarer - då har man sannolikt annat än vikten man behöver jobba på.

Dessutom hjälper det ju inte. En enda du är fet-kommentar väger tyngre än tjugo du är jättefin. Man litar ju inte på det man hör.

:bow:

I selfiens tidevarv är vågen utkonkurrerad av kommentarer (åt alla håll) på sociala forum.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Jag har tänkt lite på tråden och tror att jag kanske i den här strävan efter en "objektiv" referensram går efter BMI. Alltså att jag tittar på mitt BMI och bedömer min kropp efter den siffran. Vilket inte blir bra eftersom vi ju vet att den inte är applicerbar på individer (trots att man i alla möjliga jäkla sammanhang använder den så).

Det som skaver för mig i detta är att jag ser den skeva/osäkra kroppsuppfattningen som en del av den kvinnoroll jag tilldelats. Inte så att alla kvinnor har en osäker kroppsuppfattning men det hänger definitivt ihop med kvinnorollen. Det gör att jag hemskt gärna vill göra motstånd mot det. Jag vill verkligen ha en avslappnad och praktisk syn på min kropp och mitt hull. Som inte är avhängig andras bedömning eller allmänna uppfattningar om hur en snygg kvinnokropp ser ut. Men hur fan gör man?

Varje gång någon kommenterar min vikt vill jag slå dem i huvudet. Samtidigt känner jag mig "duktig" och nöjd när jag kommer i ett par byxor i storlek 36. :cautious: :arghh:

Jag äger ingen våg delvis för att jag är lite skraj för att bli fixerad vid den. Dock fyller klädstorlek samma funktion (inkl viss fixering).
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Man behöver varken be om det eller ta selfies för att få kommentarer om sin kropp och vikt. Det bjuder omgivningen (IRL) så generöst på alldeles oombedd...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 820
Senast: Grazing
·
Hemmet Något jag kom att tänka på då jag läste tråden om överkast: hur noga är ni med hur sängen är bäddad och "inredd"? Då jag räknade kom...
2
Svar
24
· Visningar
1 128
Senast: Krålus
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 356
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp