Bukefalos 28 år!

BMI. Stämmer det på er?

Sv: BMI. Stämmer det på er?

Jag har 23,1 och jag tycker jag är överviktig. Mycket fett runt f.d. midjan som borde bort. :(
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Jag räknas som överviktig på dessa bilder.

img_20131120_133916_5298d51cddf2b30224615ef9.jpg


img_20131123_163931_5298d4dd9606ee04561474b6.jpg
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Måste bara undra? Här på senior så är vi ju vuxna. Starka vuxna kvinnor dom flesta.
Hur kan siffror på ett papper vara så jäkla viktigt?
Måste BMI stämma? Som någon sa - det ska användas för att mäta en hel befolkning - inte individer.
Känn på er själva istället.
Hänger det o slänger o väller över? Går jeansen inte att knäppa? Orkar ni inte en trappa utan att stanna?
Då kanske ni ska göra något åt det.
Men för guds skull - strunta i en statistisk siffra som inte säger ett skit om hur ni mår.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

KL

Jag har BMI på 27,9, dvs i övre delen av "normal". Har inget direkt svar på om det stämmer för mig eller inte, men om jag jämför med några av bilderna i tråden så ser jag smalare ut än vissa. Jag gick dessutom ner i vikt (storlekar på kläder eg, vikten förändras sällan mycket) nyligen, och har fått kommentarer från oroade vänner om att jag börjar se väldigt smal ut.

Är klassiskt el "på riktigt" big boned, vilket gör att jag kan se rätt benig ut, dessutom blandat med en skaplig muskelmassa, så jag anser inte att mitt BMI är representativt för hur jag ser ut.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Folk tror alltid att jag väger mycket mindre än jag gör, just nu vet jag inte vad jag väger eftersom jag gått ner i vikt, men annars brukar jag ha ett BMI på 21.
Tycker att det stämmer bra, men folk brukar tro att jag väger MINST fem kilo mindre än jag gör. Tror att det dels beror på att jag har rätt mycket muskler, dels att jag fördelar fläsket jämnt över kroppen och gärna lite extra på rumpan.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Eftersom jag har ganska har ganska smala leder så skulle jag nog säga att det inte stämmer så väl. Inom mitt BMI (mot övre gränsen) kan jag betrakta mig som lätt överviktig.

Jag ty man känner ganska väl vilken vikt som är den ideala utan att behöva stirra sig blind på BMI :banghead:
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Jag hamnar på överviktig (över 25) innan jag tycker att jag borde. Är förvisso lång (178) så det kanske spelar in. Nu ligger jag på bmi 25,9/82kg och tycker det stämmer rätt bra. Behöver absolut tappa en del.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Mitt BMI har alltid legat på gränsen till underviktig, trots att jag alltid haft ett väldigt okomplicerat förhållande till mat och träning.
Men jag har pluggat tillräckligt mycket statistik för att inse att en parameter som är utvecklad för att mäta populationer inte går att applicera på enskilda individer.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Här tycker jag att du har rätt. Jag tycker också att kroppsfixeringen med bilder o dyl, här och i den andra tråden, är olycklig. För folk både med och utan ätstörningar.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

BMI är ett bra värde att gå efter men man får ju även använda sina egna ögon och se eftersom det beror på hur mycket muskler man har och vilken typ av kroppsform man har.

Jag har ett BMI på 25,9 vilket gör att jag är överviktig och det är jag också
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1383251_10151721882141315_2080224948_n.jpg
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1383251_10151721882146315_971279915_n.jpg

men många tittar ju på ansiktet när man ser en människa och där ser jag rätt "smal" ut vilket gör att folk vill se mig som mindre än vad jag är och då är det lätt att lura sig själv också att tro att man är lite mindre än vad man egentligen är ;)
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1016598_10151440736641315_521401663_n.jpg
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Å så bra att du håller med mig HÄR. Jag noterar det i mitt bukecv.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Men så tjurigt.

Min tanke var att citera det här: Men för guds skull - strunta i en statistisk siffra som inte säger ett skit om hur ni mår. - och skriva Här håller jag med dig. För just det tyckte jag var viktigt.

När jag sen inte orkade feppla med citatet på ipaden hade jag ändå kvar samma formulering i huvudet som jag tänkt. Och du svarar med en sarkasm. Jösses.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Måste bara undra? Här på senior så är vi ju vuxna. Starka vuxna kvinnor dom flesta.
Hur kan siffror på ett papper vara så jäkla viktigt?
Måste BMI stämma? Som någon sa - det ska användas för att mäta en hel befolkning - inte individer.
Känn på er själva istället.
Hänger det o slänger o väller över? Går jeansen inte att knäppa? Orkar ni inte en trappa utan att stanna?
Då kanske ni ska göra något åt det.
Men för guds skull - strunta i en statistisk siffra som inte säger ett skit om hur ni mår.

Även jag håller med dig, du kan lägga det i ditt buke-cv också.
Glöm inte att märka dokumentet med 'stänk av bitterhet och långsinthet'.

-------------

Jag äger ingen våg, har heller inte gjort på många år. Har bara vägt mig vid läkarundersökningar där det varit relevant. Jag tycker inte det hjälper mig ett endaste dugg att veta vad jag väger i min vardag. BMI är ett grovt instrument som måttar människor mellan tummen och pekfingret och säger egentligen bara åt vilket håll man tenderar luta åt.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Nu gar det ju inte att se pa dina bilder eftersom du har tjocktrojor pa dig.
Iaf den undre tycker jag ser nagot over normalviktig ut.

Men man kan val vara glad o halsosam for det.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Nu gar det ju inte att se pa dina bilder eftersom du har tjocktrojor pa dig.
Iaf den undre tycker jag ser nagot over normalviktig ut.

Men man kan val vara glad o halsosam for det.

Inte dom bästa bilderna men har inga andra.
Jag är ju överviktig på bilderna så säger inget om det. Dock är det lössittande byxor på understa bilden så den är lite missvisande.

Kan dock inte påstå att jag är hälsosam.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Jag är viktfixerad och väger mig periodvis varje dag:banghead:

Men därifrån till att bedöma kvinnors kroppar utifrån bilder på nätet för att bidra till att mejsla fram vad som är tjock/normal/mager/ful/vacker/äcklig - det gör jag inte. Det medför inget positivt alls, snarare bara negativt.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Men därifrån till att bedöma kvinnors kroppar utifrån bilder på nätet för att bidra till att mejsla fram vad som är tjock/normal/mager/ful/vacker/äcklig - det gör jag inte. Det medför inget positivt alls, snarare bara negativt.

Det är illa nog att det finns de som vill bli bedömda och lägger in bilder, det är lite ledsamt tycker jag.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Exakt så. Många av oss har förvriden kroppsuppfattning. Men om den är så förvriden att man inte kan värdera folks kommentarer, utan lägger upp bilder för att få fler kommentarer - då har man sannolikt annat än vikten man behöver jobba på.

Dessutom hjälper det ju inte. En enda du är fet-kommentar väger tyngre än tjugo du är jättefin. Man litar ju inte på det man hör.
 
Sv: BMI. Stämmer det på er?

Då ber jag om ursäkt. Trodde du underströk att du höll med mig i denna tråd och det upplevde jag som oerhört förmätet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 820
Senast: Grazing
·
Hemmet Något jag kom att tänka på då jag läste tråden om överkast: hur noga är ni med hur sängen är bäddad och "inredd"? Då jag räknade kom...
2
Svar
24
· Visningar
1 129
Senast: Krålus
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 359
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp