Bo 50 meter från järnväg

Ja! Jag och sambon + hund bor redan mindre än 50 min brevid en järnväg. Det går både godståg med malm och vanliga persontåg förbi.

Ingen av oss tycker att ljudet stör övh. Om man nu inte sitter ute på balkongen :) det enda negativa är att våran dreambox inte funkar där (mest troligt pga järnvägen)

Mindre än 50 m ska det stå O_o
Där bakom stängslet tuffar dom förbi. Stängslet är nybyggt då många genar över rälsen för att komma till andra sidan :banghead:

11188330_10152795004471841_2134910798422926637_n_559ab1d1ddf2b34c904719fa.jpg
 
Jag bor ca 100m(tror jag åtminstone) från järnvägen, i lägenhet. Störs inte alls av tågen, tycker faktiskt ljudet är rätt mysigt ;) Var lite tveksam när jag kollad på lägenheten eftersom jag var orolig för ljudet, men hade nog kunnat tänka mig bo lite närmre med utan att störas.
 
Jag bor ca 100m(tror jag åtminstone) från järnvägen, i lägenhet. Störs inte alls av tågen, tycker faktiskt ljudet är rätt mysigt ;) Var lite tveksam när jag kollad på lägenheten eftersom jag var orolig för ljudet, men hade nog kunnat tänka mig bo lite närmre med utan att störas.

Hänger rätt mycket på vilka ljuddämpande åtgärder som utförts. Bra fönster är A & O i sådan bullersam miljö t ex.
 
Hänger rätt mycket på vilka ljuddämpande åtgärder som utförts. Bra fönster är A & O i sådan bullersam miljö t ex.

Visst gör det det, och det märks såklart stor skillnad på om jag har något fönster eller balkongdörren öppen. Fönsterna är från tidigt 90 tal har jag för mig, så det finns säkert betydligt bättre på marknaden idag. Men jag har sovrumsfönstret öppet dygnet runt eller åtminstone när jag ska sova, på sommarhalvåret. Stänger jag det så är det för att fiskmåsar och andra fåglar väsnas.
 
Nu har vi en j-a massa trafik på vår lilla grusväg då de asfalterar den stora vägen på andra sidan sjön. Köer då det är lots förbi bygget..
Fy :devil::devil::rage::turd: för alla rikspuckon som drar genom gården så gruset sprutar! Död och förruttnelse! Föredrar järnvägen, klart mindre störande och mer kontrollerat.
Får man skjuta prick på fortkörare tror ni? Kan behöva öva på föremål i rörelse :devil: :angel:
 
Vissa järnvägar är ändå ganska glest trafikerade, medan andra har tåg som rusar förbi var tionde minut ungefär. Det hade varit jobbigt. Hos oss körde tågen kanske varannan timma, högst. Folk som hälsade på och sov över, vaknade och trodde de var jordbävning när natt-tågen for förbi, men vi som var vana vi vaknade inte ens. Kan man bortse från säkerhetsaspekten (om det nu är möjligt....) stör inte tåg mig det minsta om de inte kommer otroligt tätt. Biltrafik, däremot, blir jag jättestörd av, även om det "bara" är ett ständigt bakgrundsbrus.
 
Helst inte. Det är inte speciellt hälsosamt med buller. Sedan är väl väggar och fönster väldigt ljudisolerade om huset ligger så nära en väg, men jag hade ändå inte velat ha buller så nära inpå. Ibland vill man ju öppna fönstren liksom.
 
*kl*

Tänk så olika vi är!

Jag måste bo så att jag har utsikt, gärna milsvid, och kunna se hela himmelen som ett valv ovanför mig.

Därtill måste jag ha rörlig energi som tex. en större väg eller järnväg intill mig.

Jag skriver och skapar mycket, utan dessa rörliga energier som resande på vägen tar med sig till mig vissnar jag.
Det kreativa dör.

När jag hälsar på vänner som bor ensligt, tex. på gårdar vid en skog får jag nästan svårt att andas.
Luften står still och bristen på intryck gör mig rastlös.

Så ja, jag hade självklart kunnat bo bredvid järnvägen.

Nu har jag E6:an inte långt ifrån mitt hus. Jag ser inte men jag hör järnvägen och jag älskar ljudet ifrån godstågen som dundrar förbi på natten.
Jag har utsikt över gamla gårdar, en golfbana och skogen.
Naturreservatet börjar bakom huset.
Vid skymningen ser jag ljuset ifrån stan.
Det tar tio minuter med bil in till Avenyn. Lika lång tid som det tar att gå upp till sjön.
Ingenting av det hade lockat mig lika mycket som vägen gör!
Min man tyckte att jag var tokig när vi började leta hus och jag hade "motorväg" eller "järnväg" som sökkriterie på Hemnet.:-)
 
Jag har bott (utan djur) i lägenhet precis bredvid järnvägen och det gick hur bra som helst :) ska dock tilläggas är att jag bodde på tredje våningen, då får man bara suset av tåget. Jag skulle inte vilja ha akustiken i rälsen som grannen på bv hade. Tågen som gick på sträckan var dessutom enbart persontåg, slutade gå nån gång vid 23-tiden och började igen typ 6. Och det var ingen inbromsnings- eller accelerationssträcka. Så under de förutsättningarna kan jag tänka mig :p

Att köpa hus vid järnväg eller bo med barn/häst/andra djur i närheten hade jag dock inte velat.
 
Hade ni kunnat tänka er att bo 50 meter från en aktiv järnväg?
Varför/varför inte? :)
Ja, inga problem.
Vi bor ca 50 m ifrån järnväg och när jag läste vad andra har skrivit så funderade jag på hur många tåg jag egentligen ser per dag. Var inne och kollade tidtabellen på en av linjerna som går förbi och inser att det måste passera minst ett trettiotal tåg för persontransport/dag + en del godståg.
Jag ser/lägger märke till kanske 3-4 stycken av dem per dag!
De hörs sällan eftersom vinden brukar ligga på från andra hållet. Övernattande gäster är förvånade hur lite man märker av tågen.

Katterna är aldrig i närheten av spåret när tåg är på ingång och när man pratar med tidigare generation så har inga katter dött på järnvägen utan stukit med av biltrafiken eller av jordbruksrelaterade olyckshändelser..

Hästarna bryr sig inte alls för de allra flesta tåg, de fortsätter beta eller sova ett par meter ifrån.
Kommer dieseldrivna tåg eller tåg med dåliga lager, flyttar de sig ca 20 meter ifrån spåret. Kommer det ett ånglok blir de tokiga och brallar loss! Som tur är kommer bara ångloksmonstren ett par gånger om året!
Vi har grind över rälsen som vi använder för att komma till sommarhagarna och varken vi eller hästarna upplever inga som helst problem med det.
Vi är ofta hundvakter och eftersom det är fina staket uppsatta, behöver man inte vara orolig att de skall förirra sig dit. Samma sak när det gäller barn. De kommer inte igenom på egen hand.

En kompis bor på ungefär samma avstånd från en bangård mitt inne i en stan. Trots flera bullerdämpande åtgärder är det omöjligt att missa tågen. Där upplevs buller etc mycket starkare. Blir väl eko mellan husen eller något?

Incidenterna på vår bilväg var sju resor värre och betydligt mer störande/farlig för folk och fä.
Man får nog känna hur det känns på olika platser.
Vi upplever att vi bor ytterst tryggt, lugnt och skönt (nu när vägen är avstängd för gång och motortrafik)!
 
Hade ni kunnat tänka er att bo 50 meter från en aktiv järnväg?
Varför/varför inte? :)

Jag är uppvuxen typ 100 meter från en pendeltågsstation, och ljuden från tågen har aldrig stört mig, har bara varit skönt att inte vara beroende av buss för att ta sig någonstans. Passerar för det mesta tåg där 8 gånger i timmen.
 
Man vänjer sig.
Jag har bott ca 50 m från järnvägen, granne med Kastrup och parallelt med runwayen på Fornebu och det gick bra. Efter ett tag reagerade jag mer när det var tyst, det betydde dimma, förseningar etc.
 
Jag har inget emot att bo nära en järnväg. Bor just nu i Surte utanför Göteborg och jag har E45 strax utanför liksom dubbelsidigt järnvägsspår med pendeltrafik samt godståg mm. Plus att vi har älven så vi ser/hör fartygen som går upp till Vänern. Jag stör mig på ljudet från vägen och det är stundtals jobbigt att ha öppet fönstren/balkongdörren som vetter mot den sidan. Fönstren är annars av sådant slag att de håller ute buller *väldigt* bra. Järnvägen stör mig inte alls ljudmässigt och sedan de flyttade ut både den och vägen en bit (närmare älven) så har skakningarna minskat ganska mycket. Det var lite jobbigt att ligga i sängen och försöka sova när tågen (eller en tung lastbil) kom och gjorde så allt skakade. :p
Det jag allra främst stör mig på är faktiskt dammet som vägen för med sig. Fy farao vad jag får damma och det gör mig orolig över all skit jag andas in varje dag.
Jag hade aldrig köpt ett hus som låg här, men hyra lägenhet är ändå hyfsat ok.
 
Personligen skulle jag aldrig köpa hus/lägenhet nära järnväg eller stor väg om det inte handlar om storstad. Jag skulle vara rädd för att stå med Extremt svårsålt hus den jag jag vill flytta och skulle bli knäpp på ljudet. I en storstad ser jag det annorlunda, som en del av staden. Men aldrig att jag skulle köpa hus där jag var tvungen att korsa E4 och järnväg för att nå älven 100 meter bort ( passerade just Arnäs norr om ö-vik där det är precis så).
 
Har bott precis vid järnvägen, inga problem, huset var extraisolerat. Däremot "hörde" man när tågen inte kom :-), vi har haft häst hund katt, inga problem! Vi bodde utanflr Nyköping, så det var tågen till/från Stockholm, så dom kom rätt ofta...ja när dom gick!
 
Hade ni kunnat tänka er att bo 50 meter från en aktiv järnväg?
Varför/varför inte? :)

Nja, allt beror ju på vilka val man har. Men jag kan absolut tänka mig att bo så, om allt annat är rätt och bulleråtgärderna känns ok. (Då har jag varken barn eller djur att tänka på.) Innan jag flyttar dit skulle jag dock kolla upp det som går, t ex vilka planer som finns för banan och för området. Har man tur finns det tidigare utförda bullerutredningar att titta på.
 
Nej.

Jag är ljudkänslig och skulle vakna/störas varje gång ett tåg åker förbi.

Bor nu ca 900 meter från smalspårig järnväg och hör den mer än en gång/dag trots lager av hus och träd emellan...

/Lavinia
Hade ni kunnat tänka er att bo 50 meter från en aktiv järnväg?
Varför/varför inte? :)
 
Jag har jobbat ungefär 75 m från järnvägen. Hårt trafikerad sådan. Den mellan Uppsala och Stockholm, ni kan räkna ut hur många tåg det gick. Ibland vände bommarna halvvägs tre gånger i rad innan man kunde köra över.

Villaområde och jag jobbade i en helt vanlig villa, var mycket i trädgården osv. Hade inga problem med tåget efter första två veckorna (då kunde jag inte sova på nätterna).

Enda som störde var just att vänta vid bommarna när man skulle köra över. Samt att det var och är en populär självmordssträcka. Höra tåget febrilt signalera och hur bromsarna skriker vänjer man sig inte med (och håret reste sig på armarna bara av att skriva det). De dagarna när polisen gick med sopsäckar på spåren hade en ganska dyster stämning över sig oavsett hur bra dagen annars var.

Däremot hästar nära järnvägen - då skulle jag vilja att det var plank eller typ viltstängsel så de inte kunde komma upp på järnvägen om utifall att.

Området är ett av Uppsalas dyrare, även husen som ligger alldeles längs med järnvägen är dyra. Så det tycks vara ganska lätt för de flesta att vänja sig. De har bullerplank men det gör inte massor och pling pling pling pling är inget bullerplank för ;)

Jag är ljudkänslig men som sagt järnvägen ät ett av de ljud jag enkelt sorterar bort. Grannens jävla vedkap är det inte. Eller tuppjäveln och ungtjurarna...
 
Jag har jobbat ungefär 75 m från järnvägen. Hårt trafikerad sådan. Den mellan Uppsala och Stockholm, ni kan räkna ut hur många tåg det gick. Ibland vände bommarna halvvägs tre gånger i rad innan man kunde köra över.

Villaområde och jag jobbade i en helt vanlig villa, var mycket i trädgården osv. Hade inga problem med tåget efter första två veckorna (då kunde jag inte sova på nätterna).

Enda som störde var just att vänta vid bommarna när man skulle köra över. Samt att det var och är en populär självmordssträcka. Höra tåget febrilt signalera och hur bromsarna skriker vänjer man sig inte med (och håret reste sig på armarna bara av att skriva det). De dagarna när polisen gick med sopsäckar på spåren hade en ganska dyster stämning över sig oavsett hur bra dagen annars var.

Däremot hästar nära järnvägen - då skulle jag vilja att det var plank eller typ viltstängsel så de inte kunde komma upp på järnvägen om utifall att.

Området är ett av Uppsalas dyrare, även husen som ligger alldeles längs med järnvägen är dyra. Så det tycks vara ganska lätt för de flesta att vänja sig. De har bullerplank men det gör inte massor och pling pling pling pling är inget bullerplank för ;)

Jag är ljudkänslig men som sagt järnvägen ät ett av de ljud jag enkelt sorterar bort. Grannens jävla vedkap är det inte. Eller tuppjäveln och ungtjurarna...
Där i närheten hade jag hästen men man vande sig vid alla tåg som gick, så även hästarna tydligen. Ingen häst har rymt upp på vallen, bara kossorna som rymde ner på E4 så polisen fick stänga av med helikopter och allt. De gick till slakt och det är några år sen nu.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
209
Senast: vilde
·
Tjatter Då jag tänkte kolla på facebook så kom det direkt upp info från Meta. "Välj om du accepterar att vi använder din info till annonser...
Svar
2
· Visningar
202
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Detta är hypotetiskt och förenklat för att förhoppningsvis det ska vara tydligt. Omgift förälder med tidigare barn dör. Kvar är änka...
2
Svar
35
· Visningar
2 065
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp