Bo 50 meter från järnväg

Jag tror inte det, faktiskt.

I sommarstugan där jag spenderat mycket tid ligger det en järnväg (inte supertrafikerad men det går godståg i hög hastighet där dagligen) några hundra meter bort och även om man kanske vänjer sig vid ljudet efter ett tag tror jag det är mer irriterande om det rör sig om en sådan kort sträcka som 50 meter. Jag har inte vant mig vid ljudet - jag tycker att ljudet av tåg som rusar förbi i natten när man ligger i sängen är både kusligt och obehagligt. Men detta är nog på grund av att jag tycker att tåg är obehagliga generellt sett, jag har nog läst för mycket om myten om Silverpilen. :nailbiting:

Djur eller barn skulle jag inte vilja bo nära en järnväg med heller, dels på grund av att de kan befinna sig på spåret vid helt fel tidpunkt - jag har sett katter som jag jagat bort från spåret men ingen överkörd som tur är, men också på grund av den miljö som ibland omger järnvägen. Nedanför banvallen har vi vattenfyllda diken. Eller vattenfyllda, det är som ett rostfärgat klister, tjockt och stinkande. Jag antar att det är järnet som har förstört dikena totalt, jag minns att jag tillochmed gjorde tester på vattnet då jag läste mikrobiologi och genetik. Om en katt eller hund (eller barn, av någon anledning) fick i sig det vattnet skulle jag ju inte vara helt lugn, kan jag säga. :eek::crazy:

Farmor och farfars hus ligger ca 50 meter från en mer trafikerad järnväg där sovrummen dessutom vätte mot spåren - det lät mycket när de gick förbi, även om det var i lägre hastighet. :D
 
Nej, med tanke på djur och eventuella framtida barn skulle jag inte vilja bo så nära järnvägen. Inte med tanke på min egen säkerhet heller, faktiskt...

Ljudet däremot skulle inte vara någon fara för mig, om inte det var en väldigt vältrafikerad sträcka. Jag har släktingar som bor/bott väldigt nära järnvägen (huset har stått bara ett fåtal meter ifrån) och tycker inte det har stört speciellt mycket. Sitter man ute får man vara tyst en liten stund när tåget passerar bara :)
 
Jag bor precis intill en av Sveriges mest trafikerade järnvägssträckor, och det går jättebra. Störs aldrig av det nattetid. Huset ligger högre upp än järnvägen, och det gör att ljudet inte är jättehögt, och inga skakningar. Visst kan man få ta en paus i samtalet på balkongen när det kommer ett godståg, men jag tycker också det är lite charmigt. Det är bra stängsel som knappt en vuxen kan ta sig över, så jag är inte orolig för barnet. Katten däremot tar sig en tur över rälsen ibland, och i början var jag lite fundersam över det, men häromkring har alla katt och jag har inte hört om nån som strukit med. Lokförare jag snackat med säger att det är väldigt ovanligt att de kör på katter. Förmodligen känner de vibrationerna i rälsen och sticker. Jag bor mycket hellre vid järnväg än vid större bilväg.
 
Är också uppväxt intill en järnväg, min pappas hus ligger ca 75 m från rälsen. Gick kanske tåg var 3:e h då jag var liten. Vi ungar hade aldrig några problem med tåget, sov ute i vagnen fast det for förbi samtidigt som flyget höll på att landa (närliggande flygplats dessutom). När vi sen flyttade pga skilsmässa och vi bara bodde hos pappa varannan helg var vi forf vana så ljudet har aldrig stört mig. Enda som blivit ihjälkört av våra husdjur var en hund, sen har nån älgkalv också lämnat under.

I dagens läge med kommande bebis och hästar hade jag inte flyttat nära järnväg. Mest för säkerheten, ljudet är jag inte så kinkig med. Vi bor på en 50-väg smal grusväg, sista egnahemshuset innan en liten begrplan och sommarstugor. Man kan ju i första anblicken tro att det är lugnt ocj idylliskt,men GUD vad folk kör! Ibl hinner vi knappt åt sidan med ponnyn och kärran förrän bilarna susar om. Inte ens en höggravid med en häst gör att folk ens lite stannar upp:crazy:
 
Jag bor också vid en järnväg. Inte jättetrafikerad, men lokaltåg och godståg. Störs inte alls, trots okopplade fönster, störs mycket mer när vinden ligger "fel" och jag hör vägen på andra sidan sjön, flera km bort.
Jag hqr haft nojja för djuren, men det hqr släppt. Har inte hunden lös dock, han skulle gärna jaga tågen... Grannens hund blev påkörd förra vintern, han sprang upp på rälsen pch ställde sig och bara tittade när tåget kom :(
Hellre järnvägen än stor bilväg för min del med! Mer orolig för biltrafik för djuren.
 
Är också uppväxt intill en järnväg, min pappas hus ligger ca 75 m från rälsen. Gick kanske tåg var 3:e h då jag var liten. Vi ungar hade aldrig några problem med tåget, sov ute i vagnen fast det for förbi samtidigt som flyget höll på att landa (närliggande flygplats dessutom). När vi sen flyttade pga skilsmässa och vi bara bodde hos pappa varannan helg var vi forf vana så ljudet har aldrig stört mig. Enda som blivit ihjälkört av våra husdjur var en hund, sen har nån älgkalv också lämnat under.

I dagens läge med kommande bebis och hästar hade jag inte flyttat nära järnväg. Mest för säkerheten, ljudet är jag inte så kinkig med. Vi bor på en 50-väg smal grusväg, sista egnahemshuset innan en liten begrplan och sommarstugor. Man kan ju i första anblicken tro att det är lugnt ocj idylliskt,men GUD vad folk kör! Ibl hinner vi knappt åt sidan med ponnyn och kärran förrän bilarna susar om. Inte ens en höggravid med en häst gör att folk ens lite stannar upp:crazy:
Bilarna är större problem här med! Liten grusväg, genom stor gård, men gud så fort det går för många! Är glad för "turisttrafiken" eftersom de kör långsamt genom gården för att titta på miljön och herrgården.. Mågra som bor längre bort har jag lust att utfärda skottpengar på! :rage:
 
Jag hade inte haft några problem med det förutsatt att det var ett ordentligt bullerplank mellan rälsen och mitt hus. Mycket hellre järnväg än bilväg!
 
Bor precis bredvid pendeltåget och har aldrig störts (det är en smal väg och en smal remsa allmänning mellan)
Visst, innan bullerplanket gick det inte stå och prata på framsidan precis när tåget gick förbi. Men då fick man fortsätta konversationen när det passerat :)
 
Hade ni kunnat tänka er att bo 50 meter från en aktiv järnväg?
Varför/varför inte? :)

Ja! Jag och sambon + hund bor redan mindre än 50 min brevid en järnväg. Det går både godståg med malm och vanliga persontåg förbi.

Ingen av oss tycker att ljudet stör övh. Om man nu inte sitter ute på balkongen :) det enda negativa är att våran dreambox inte funkar där (mest troligt pga järnvägen)
 
Hade ni kunnat tänka er att bo 50 meter från en aktiv järnväg?
Varför/varför inte? :)

Om det hade stått mellan det och att vara bostadslös, så visst. Men helst inte. Jag har bott 50 m från en hyfsat trafikerad väg och stördes av trafikbullret varje dag i sex år, vande mig aldrig fastän alla försäkrade att "det där hör man inte till slut". Jag är nog för ljudkänslig för att vara bekväm med sånt.
 
Nej.
Bodde ungefär så langt från järnvägen ett tag och när tågen kom och man satt på balkongen (som i mitt fall var vänd mot järnvägen) så fick man vackert vara tyst tills tåget åkt förbi. TV'n hörde man inte heller om balkongdörren var öppen.
 
Bilarna är större problem här med! Liten grusväg, genom stor gård, men gud så fort det går för många! Är glad för "turisttrafiken" eftersom de kör långsamt genom gården för att titta på miljön och herrgården.. Mågra som bor längre bort har jag lust att utfärda skottpengar på! :rage:
Vi har en som kör förbi vårt hus många ggr per dag och i hård fart. Vår förra häst gillade inte riktigt bilar som kom i hög hastighet med bullrande släpkärra på en smal väg. Då han nästan vägrat sakta farten flera ggr stoppade jag honom en dag och sa att om han inte vill ha en häst på framrutan borde han köra lite saktare. Muttrade bara ngt och körde iväg. Hjälpte nån dag, samma visa igen. Tur att shettisen är stencool...
 
Beror på vilken typ av tåg som går. Jag bor typ 50-70 meter från en lokal bana, det går fint. Hör bommarna ibland, men inget jag störs av. Men kollade på en lägenhet ca 100 meter från en bana där det gick godståg och regionaltåg och det var nej för min del. Men jag tar nog hellre järnväg framför vältrafikerad större bilväg.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
209
Senast: vilde
·
Tjatter Då jag tänkte kolla på facebook så kom det direkt upp info från Meta. "Välj om du accepterar att vi använder din info till annonser...
Svar
2
· Visningar
202
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Detta är hypotetiskt och förenklat för att förhoppningsvis det ska vara tydligt. Omgift förälder med tidigare barn dör. Kvar är änka...
2
Svar
35
· Visningar
2 065
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp