Bukefalos 28 år!

Bo nära järnväg

Vi har väl cirka 500-600 meter ned till järnvägen där vi bor. Katterna är aldrig där nere men där i mot hör vi tågen. Dels går vanliga tåg i bergslagen förbi, sen godståg också förbi dock mest kvälls/nattetid då sträckan går mot Gävle - Falun.
Visst hörde vi tågen mer från början man vänjer sig väl till viss del vid ljudet men skulle inte vilja bo närmare en vad vi gör idag. Min syster bodde närmare en oss bara ett par hundra meter och där hörde jag iaf tåget rejält när jag var där.
 
Jag bor nära en järnväg, men störs inte alls av tågen, tycker det är mysigt när de passerar (det går inte jättefort förbi här dock, kanske påverkar?). Har väl vant mig. Lite kul när kompisar är på besök och reagerar och jag och min granne "aha, du menar tåget". Vi hör dem inte längre.
 

Bifogade filer

  • 20210120_232629.jpg
    20210120_232629.jpg
    286 KB · Visningar: 75
Om det är nära stationen kanske det inte blir någon värdeminskning av ert hus? Tänker att då blir det bättre kommunikationer?
Hade själv inte velat bo så nära. Skillnad om man bor i stan då låter det överallt ändå nästan.
 
Bodde förut ca 100 m från järnvägen som trafikerades ofta. Vi hade annorlunda fönster, märkte inte av tågen, men reagerade på om dom inte kom. Hade häst precis bredvid järnvägen, dom reagerade inte heller.
 
Jahapp, förslaget om var nya sträckan för höghastighetståg mellan Lund C och Stockholm C har kommit ut. Ett förslag innebär att vi får en järnväg cirka 300 meter från huset :down: Hur mycket tror ni detta kan påverka gällande oväsen?

Ännu värre är att samma förslag innebär att järnvägen hamnar precis där mina hästar står inackorderade = adjö rid- och körvägar :cry:
Vi bor nog max 150 meter från järnväg. Kanske 200, lite dåligt ögonmått. Vi har ju dock valt att flytta hit själva. Järnvägen i sig tycker jag inte stör, man vänjer sig. Men vi har också en ”mötesplats” och järnvägsövergång, det kan vara störande på sommaren när fönstrena är öppet, dels när det plingar för att bommarna ska ner och dels när de stora dieselloken står och brummar i väntan på att få åka. Men bara de tåg som susar förbi är inte störande, tycker vi i alla fall!
 
Bodde tvärsöver vägen till en järnväg för några år sen. Det var inte alls störande :) gick både godståg och vanliga tåg förbi.

Det enda var väl att det kunde skallra lite i fönstren.
Hade dock bara hund, katt hade jag aldrig släppt ut.
 
Vi har väl cirka 500-600 meter ned till järnvägen där vi bor. Katterna är aldrig där nere men där i mot hör vi tågen. Dels går vanliga tåg i bergslagen förbi, sen godståg också förbi dock mest kvälls/nattetid då sträckan går mot Gävle - Falun.
Visst hörde vi tågen mer från början man vänjer sig väl till viss del vid ljudet men skulle inte vilja bo närmare en vad vi gör idag. Min syster bodde närmare en oss bara ett par hundra meter och där hörde jag iaf tåget rejält när jag var där.
Hah då bor du längs samma rutt som mig
 
Jag bodde ett tag några hundra meter från järnvägen mellan Stockholm och Uppsala. Det var bara några månader så jag hann aldrig vänja mig. Dessutom började tågen bromsa in där vi bodde. Jag vaknade alltid av det. Skulle inte vilja bo nära en järnväg, jag tycker att det är så skönt när det är tyst! Jag bodde tex ett par år i vanlig lägenhet och vande mig aldrig vid att folk gick i trapphuset. Vaknade alltid av det också.
 
Jag bodde ett tag några hundra meter från järnvägen mellan Stockholm och Uppsala. Det var bara några månader så jag hann aldrig vänja mig. Dessutom började tågen bromsa in där vi bodde. Jag vaknade alltid av det. Skulle inte vilja bo nära en järnväg, jag tycker att det är så skönt när det är tyst! Jag bodde tex ett par år i vanlig lägenhet och vande mig aldrig vid att folk gick i trapphuset. Vaknade alltid av det också.
Vår lägenhet är så välisolerad att vi inte ens hör när grannarna på samma våningsplan kommer hem eller går. Jätteskönt!
 
Vår lägenhet är så välisolerad att vi inte ens hör när grannarna på samma våningsplan kommer hem eller går. Jätteskönt!

Samma här! Hör aldrig grannarna, ibland funderar jag nästan på om det ens bor någon mer i huset än vi 😅 men har för mig ni också bor i nyproduktion? De nyare husen är ju ofta välisolerade.
 
Samma här! Hör aldrig grannarna, ibland funderar jag nästan på om det ens bor någon mer i huset än vi 😅 men har för mig ni också bor i nyproduktion? De nyare husen är ju ofta välisolerade.
Inte helt nya men modernare, huset byggdes 2009-2010. Kan ibland höra grannarna ovanför då de håller på att renovera, men annars så är det verkligen knäpptyst från trapphuset. Tidigare bodde jag i ett hus byggt i början på 90-talet och jag störde mig verkligen på att höra porten slå igen och folk klampa i trappen...
 
Buller är problematiskt. Även om man upplever att man vänjer sig kan långvarig exponering för buller leda till hjärt- och kärlsjukdomar.

En sån är etablering är ju dock ingenting som görs i en handvändning utan kommer med ett stort antal prövningar och utredningar gällande miljö, hälsa, intrång, olycksrisk osv.
 
Bor ca 90 meter från järnvägen, Bott här sen maj -09 och jag har inte vant mig vid tågen än. Det är riktigt störande, speciellt när godstågen kommer och huset skakar, Har gått så långt så att jag inte trivs längre. Försöker få sambon att vi ska kika på annat hus/gård längre ifrån järnvägen. Går inte vara ute eller ha fönstren öppna.
 
Jag bor 300 m från järnvägen, ca 8 pendeltåg i timmen passerar + godståg någon gång ibland. Godstågen hörs en del men pendeltågen är inget som stör eller som jag ens tänker på. Sover alltid med öppet fönster utan problem osv.

Tråkigt med ridvägarna dock😔
 
Jag har haft häst uppstallad på en gård ett par hundra meter från kraftigt trafikerad järnväg samt motorväg.
Trots skyddsvall så hörs tågen en hel del.
Klart man vänjer sig men jag skulle inte vilja bo så nära med tanke på katter och hundar.
 
Jag har bott typ 40 m från rälsen, tyckte inte alls att det störde. Hörde det inte alltid ens, man vänjer sig. Helt ärligt kunde jag tycka att det var lite mysigt. Inte ens klockorna var jobbiga. Jag skulle ha betydligt mer ont av att bo nära en stor väg.
 
Jag har bott typ 40 m från rälsen, tyckte inte alls att det störde. Hörde det inte alltid ens, man vänjer sig. Helt ärligt kunde jag tycka att det var lite mysigt. Inte ens klockorna var jobbiga. Jag skulle ha betydligt mer ont av att bo nära en stor väg.
Det närmaste järnvägsspår jag bott var i Oxelösund, men där går ju, om jag har rätt för mig, två tåg per dygn och det var inte mycket att reagera på. Det var godståg så de hördes ju lite mer, men jag vande mig fort vid dem så i slutet märkte jag dem bara om jag råkade se dem åka förbi.

Jag har däremot bott i en bytt hyfsat nära en station i 10 år när jag växte upp och där reagerade jag första tiden på alla tåg alla tider, även mitt i natten. Efter någon vecka vaknade jag inte när tågen på natten kom, men regerade på och visste exakt klockslag när vissa godståg kom kvällstid. sedan vande jag mig och märkte inte dem heller.

Bor också hellre nära järnvägs än motorväg, alla gånger. Skulle också ha svårt att bo i en stad pga alla störande ljud där....
 

Liknande trådar

Hemmet Jag och min sambo letar efter hus och har hittat ett som ser snudd på perfekt ut för våra behov :love: Det enda problemet (?) är att det...
2
Svar
20
· Visningar
17 690
Senast: Brandgul
·
Hemmet Jag och sambon har börjat kolla på hus lite smått, det är inget seriöst ännu men vi håller koll på priser, letar lägen och lösningar...
2
Svar
22
· Visningar
18 185
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp