Bukefalos 28 år!

Bo nära järnväg

kolblakkur

Trådstartare
Jahapp, förslaget om var nya sträckan för höghastighetståg mellan Lund C och Stockholm C har kommit ut. Ett förslag innebär att vi får en järnväg cirka 300 meter från huset :down: Hur mycket tror ni detta kan påverka gällande oväsen?

Ännu värre är att samma förslag innebär att järnvägen hamnar precis där mina hästar står inackorderade = adjö rid- och körvägar :cry:
 
Jahapp, förslaget om var nya sträckan för höghastighetståg mellan Lund C och Stockholm C har kommit ut. Ett förslag innebär att vi får en järnväg cirka 300 meter från huset :down: Hur mycket tror ni detta kan påverka gällande oväsen?

Ännu värre är att samma förslag innebär att järnvägen hamnar precis där mina hästar står inackorderade = adjö rid- och körvägar :cry:

Är inte nyare tåg ganska tysta? Det är väl godståg som låter.
 
Jag bor uppskattningsvis runt 200 meter från rälsen. Man reagerar till en början, sen hör man inte tågen om man inte lyssnar efter dem.

Vi har haft hästen nära rälsen också, hon verkade inte brydd över tågen och då brukar hon reagera på saker.

Våra katter går inte i närheten av rälsen, de håller sig till skogen.
 
Är inte nyare tåg ganska tysta? Det är väl godståg som låter.
Persontågen här passerar oftast snabbt så de låter inte så mycket. Värre när ett godståg på 43 vagnar ska starta upp igen efter att ha fått möte, då kan det gnissla en del.
 
Vi ska få norrbottniabanan på ungefär det avståndet. Så "långt ifrån" byter de inte fönster eller fixar uteplatsen, det gör de för folk som bor närmare. Här verkar de satsa på spårnära åtgärder i form av bullervall/plank.

Vi tror att själva byggandet kommer störa mer än tågen. Vi har en järnväg på andra sidan älven, skulle gissa 300-400meter? De kör inte så fort, men det är ofta långa, fullastade tåg som är på väg till en stor industri. De tågen hörs inte speciellt mycket, vi sover med öppna fönster på sommaren. Sambon störs lite, men jag märker dom inte.

Skillnaden för oss kommer bli att det blir betydligt fler tåg, som går snabbare och från ett annat håll.
 
Uppvuxen 100 meter från järnvägen, upplevde inte att det störde nämnvärt. Tågvisslan var det som hördes mest. Hästarna brydde sig inte heller, red på grusväg ca 5-10 meter när tåget passerade. Brukade hoppa av, men de var inte rädda direkt.

Åt ena hållet var staket och det var lite stönigt att behöva rida runt det för att komma över. På ett annat ställe fanns en tunnel under vägen, funkade också utmärkt även om tåget passerade ovanför.

Sen tar det lååång tid från ritbord till att det blir klart :)
 
Bott 20 m från järnvägen
Nu bor jag 100 m ifrån
Värst är godståg som är tungt lastade, då skakar hela huset.
Men efter att ha bott 20 m ifrån är detta en piece of cake.
Då jag bodde 20 m ifrån fick vi inget plank för tågen gick för sällan
2 persontåg i timmen plus godståg
 
Bor närmare så, utan något bullerplank eller liknande alls, och jag hör det inte längre! Har bott här sen 2014. Däremot så skakar det i huset när timmertåget kommer på natten och kör i full fart (alltså riktigt riktigt fort!!) men ljudet är inget jag reagerar alls på. Nu har jag trädgården på andra sidan huset och även när jag sitter ute störs jag inte det minsta av det men då blockerar väll huset lite ljud också som sagt.
 
Sen tar det lååång tid från ritbord till att det blir klart :)
Absolut, så är det ju. 2027-2029 tänkte de börja bygga och det planeras ta runt 10 år. Så mina hästar är visserligen pensionärer eller döda när det är klart, men själva byggandet lär påverka rid- och körvägar också. Känns även trist för min stallägare, de älskar ju sin gård och vill inte ha det så i framtiden :down:

Huset har vi ju förhoppningvis kvar och det är ju inte så jättekul varken med ljud eller värdeminskning pga tåg :down:
 
Bodde nära järnväg som liten. Alltså extremt nära, järnvägen gick bara några meter från tomtgränsen. Det enda jag minns är att tåget tog katten, pappa hittade katten i två delar. Jag hade inte velat bo så med barn, hade varit konstant rädd för att barnen skulle gå där. Utan barn hade det nog känts okej.
 
Har kanske 50m till järnvägen, väg och hus på andra sidan av vägen emellan. Det som verkligen låter är godstågen. Annars tänker jag knappt på det. Brorsan hade hus precis bredvid järnvägen. Bodde där i många tills dom tröttna på att sköta trädgården och flytta till lägenhet.
 
Jahapp, förslaget om var nya sträckan för höghastighetståg mellan Lund C och Stockholm C har kommit ut. Ett förslag innebär att vi får en järnväg cirka 300 meter från huset :down: Hur mycket tror ni detta kan påverka gällande oväsen?

Ännu värre är att samma förslag innebär att järnvägen hamnar precis där mina hästar står inackorderade = adjö rid- och körvägar :cry:
Har du en länk till förslaget?
 
Växte upp mindre än 100 m från järnväg, jag tänkte aldrig på den mer än att jag inte kunde somna innan godstågen började gå runt 23 så hela huset skakade och vaggade en :D!

Jag tror att det egentligen är i grund och botten en vanesak, men jag tror också att det är sjukt svårare att vänja sig när man inte haft en järnväg i närheten innan än om man växt upp med den. Och sen särskilt svårt om det blir inskränkningar/stora ändringar i omgivningen.
 
Bott 20 m från järnvägen
Nu bor jag 100 m ifrån
Värst är godståg som är tungt lastade, då skakar hela huset.
Men efter att ha bott 20 m ifrån är detta en piece of cake.
Då jag bodde 20 m ifrån fick vi inget plank för tågen gick för sällan
2 persontåg i timmen plus godståg

Dieselloken är hemska. När vi bodde som närmast var järnvägen typ 12 m från huvudkudden. Vi bodde i en föredetta banvaktarstuga. Oftast så märktes inte tågen så extremt mycket men när dieselloken passerade så vibrerade hela stugan och givetvis så skakade hela sängen också. Jag fattar inte att jag vaknade så sällan som jag gjorde.
 
Bor för tillfället ca 100 m från vältrafikerad järnväg.

Det blev bra mycket bättre när de byggde ut och då pålade järnvägen så skakningarna försvann. Ljudet upplever jag inte som ett problem, de flesta moderna hus är tillräckligt välisolerade för att höra dem inomhus. Utomhus hör man dem ibland, men sällan. Som någon annan skrev, det är mest de tunga-långa godstågen som hörs.
 
Bor 100 meter från tågstation, märker typ aldrig av det.
Däremot märker jag av godståget som går utanför mitt kontor, max tio meter.
 
Bodde i 10 år kanske 400 meter från järnvägen på ena sidan (lite skog imellan) och E4an ca 700 meter fågelvägen på andra sidan (vara hage och å imellan). Tågen störde inte alls normalt sett, men kunde höras på sommarnätter när man hade fönstret öppet. Motorvägen hördes dock dygnet runt, året runt.

Numera finns det rätt hårda bullerkrav. En bekant till mig har precis fått riktigt täta fönster betalt av trafikverket pga att tågen lät för mycket, även inne.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag och min sambo letar efter hus och har hittat ett som ser snudd på perfekt ut för våra behov :love: Det enda problemet (?) är att det...
2
Svar
20
· Visningar
17 690
Senast: Brandgul
·
Hemmet Jag och sambon har börjat kolla på hus lite smått, det är inget seriöst ännu men vi håller koll på priser, letar lägen och lösningar...
2
Svar
22
· Visningar
18 188
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp