Bo permanent i husvagn?

Vilken rolig tråd! :D

Jag hade en kollega en gång i tiden som sålde sitt stora hus vid havet för en massa miljoner och flyttade in i deras husvagn året runt. De sa upp sig från sina heltidsanställningar och köpte dessutom en husbil som de åkte omkring i. Husvagnen ställde de på en camping utanför Varberg. Det tog ett tag så började de jobba lite deltid, eftersom de tyckte att det var lite långtråkigt vissa dagar. De har bott så i 5-6 år nu och man ser på Facebook hur de lämnar husvagnen med vintertältet mm och åker till Spanien i husbilen. Så fritt och lyxigt liv!
 
Vilken rolig tråd! :D

Jag hade en kollega en gång i tiden som sålde sitt stora hus vid havet för en massa miljoner och flyttade in i deras husvagn året runt. De sa upp sig från sina heltidsanställningar och köpte dessutom en husbil som de åkte omkring i. Husvagnen ställde de på en camping utanför Varberg. Det tog ett tag så började de jobba lite deltid, eftersom de tyckte att det var lite långtråkigt vissa dagar. De har bott så i 5-6 år nu och man ser på Facebook hur de lämnar husvagnen med vintertältet mm och åker till Spanien i husbilen. Så fritt och lyxigt liv!
Kanske är det obundenheten snarare än något annat som upplevs som lyxigt? För jag tänker att det upplägget är ju knappast möjligt utan ett hyfsat kapital att leva av - och/eller rejäla inkomster av kapital. Även om man räknar bort anskaffnings- och driftkostnaderna för en rimligt fräsch husbil och husvagn så kostar ju en säsongscampingplats i Apelviken med elen inkluderad lika mycket som jag betalar för att att bo i villa... Så spontant tänker jag att det snarare är en ovanligt god ekonomi som tillåter den livsstilen, än att det är valet av boendeform som gör det.
 
Även om man räknar bort anskaffnings- och driftkostnaderna för en rimligt fräsch husbil och husvagn så kostar ju en säsongscampingplats i Apelviken med elen inkluderad lika mycket som jag betalar för att att bo i villa... Så spontant tänker jag att det snarare är en ovanligt god ekonomi som tillåter den livsstilen, än att det är valet av boendeform som gör det.
Nu ligger de väl inte i Apelviken utan någonstans nedanför. Jag tror att det kanske inte är så att de har ett jättestort kapital, men det är nog så att de har väldigt låga utgifter. Bor man trångt köper man ju inte så mycket grejer heller, för man har helt enkelt inte platsen.

Folk har väl sina pensioner också, även om det blir mindre när man går vid 60-62 års ålder än om man går vid 65-67.
 
Kanske är det obundenheten snarare än något annat som upplevs som lyxigt? För jag tänker att det upplägget är ju knappast möjligt utan ett hyfsat kapital att leva av - och/eller rejäla inkomster av kapital. Även om man räknar bort anskaffnings- och driftkostnaderna för en rimligt fräsch husbil och husvagn så kostar ju en säsongscampingplats i Apelviken med elen inkluderad lika mycket som jag betalar för att att bo i villa... Så spontant tänker jag att det snarare är en ovanligt god ekonomi som tillåter den livsstilen, än att det är valet av boendeform som gör det.

Jag såg en serie för några månader sedan som hette ”How to live mortgage free” eller liknande. Kontentan av alla människors olika sätt att bo gratis var: ha ett kapital till att börja med. Lite provocerande faktiskt eftersom de flesta människor inte har råd att spara ihop till en miljon för att köpa sig en husbåt. Men det var en rolig serie på trådens tema.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 995
Senast: Pinus
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 578
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 128
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp