Bo permanent i husvagn?

Jag drömmer lite om någon sorts extremt liten bostad. Dock ej husvagn och absolut inte på campingplats. Men jag är rätt säker på att det är en dröm som inte skulle överleva första vinter.

Eremitens koja, drömmer jag ändå om. Och ibland om Attefallshus.


Jag såg ett gammalt avsnitt av Outsiders för någon vecka sedan. Där var det en ung kille som flyttat ut i en hembyggd koja i skogen. Kände direkt att DET DÄR, det är något jag skulle trivas med. Men sen kom tanken på rå blöt höst och svinkall vinter och då insåg jag att husvagen får vara tillräckligt äventyrlig just nu :o
 
Jag såg ett gammalt avsnitt av Outsiders för någon vecka sedan. Där var det en ung kille som flyttat ut i en hembyggd koja i skogen. Kände direkt att DET DÄR, det är något jag skulle trivas med. Men sen kom tanken på rå blöt höst och svinkall vinter och då insåg jag att husvagen får vara tillräckligt äventyrlig just nu :o
Kolla Eremitens koja och Eremitaget hos Arvesund.com! :D
 
Mina föräldrar bodde i sin villavagn mer eller mindre permanent på camping medan dom byggde sitt sommarhus (permanentboende 20mil ifrån så det va enklare att bo i villavagnen som ändå stod på samma ort som sommarhuset) dom hade nog lite svårt att få upp rätt temperatur i vagnen vintertid och fick använda gasolkamin mkt men då är inte vagnen vinterbonad. Men dom trivdes ypperligt med det ändå, det är ju en vanesak med ytan, dom hade stort förtält och då blir det ju gott om plats.

Men en vinterbonad vagn med Alde och golvvärme är nog att föredra alla dagar i veckan. Vi köpte ”ny” husvagn i lördags och valde en vintervagn (Cabby) för att få bättre komfort och skillnaden är enorm mot hur inomhusklimatet blir. Vår förra vagn va med enbart luftvärme/gasol (Hobby) och då höll vi helt ärligt på att frysa ihjäl vår/höst:rofl: Nya vagnen hämtade vi hem och drog igång aldepannan och hade 22° efter 4h och sov som stockar när vi testcampade hos svärisarna.
Fördelen med en vinterbonad vagn är ju också att vatten/avlopp är draget så det inte kan frysa vintertid.
Jag hade gärna permanentbott i husvagn när jag blir äldre och barnen flyttat hemifrån, helst vid medelhavet.
 
Om jag var pensionär/arbetslös skulle jag kunna göra det. Den campingen vi säsongar på ligger ca 5 mil från jobbet och det var lite meckigt i sensomras när vi skulle till servicehuset och duscha innan vi åkte och jobbade. Det tar tid och jag börjar ganska tidigt på morgnarna så jag fick gå upp i ottan kändes det som. Tänker också att tvätt och disk etc tar längre tid på en camping och att allt blir tungrott vintertid. Men som sagt, vore jag ledig och hade gott om tid så skulle jag absolut kunna testa.
 
Jag (och min man) bodde i husbil i drygt ett år. Nu var det under lite speciella omständighteter, vi bodde i Florida och körde sen över USA med den till Californien. Så vinterkyla var inget problem. Det var himla mysigt och kul och .... efter ett år kände jag ett extremt behov av RYMD. Jag ville kunna snurra runt med utsträckta armar utan att slå händerna i något. Jag ville känna LUFT omkring mig. Ha ett badrum som var större än ett skåp, typ.
När vi sen insåg, att uppställningsplatsen skulle kosta nästan lika mycket som hyra av en lägenhet, bailade jag. Vi hade husbilen parkerad medan vi bodde i en hyrd lägenhet - jag minns känslan av att kunna röra mig fritt inomhus, den var ljuvlig.
Jag vill fortfarande ha husbil igen. Eller en liten folkabuss (igen...) men jag vill INTE bo i den på heltid!
 
Jag tror att det finns alla prislägen beroende på vad man har för vagn och hur mycket el och gas man gör av med.
Den camping som jag helst skulle vilja stå på just nu pga dotterns skola och närhet till kompisar kostar 14000 per år i hyra + el. Då ingår duschar och toaletter och wifi. Inträde till mindre badland ingår på sommaren. Tvättstugan tror jag kostar extra men är inte säker. Elen brukar enligt forum på FB ligga runt 2kr/Kwh.
Jag tycker det låter som en jättebra idé! Du verkar ha hittat en camping med bra pris också. När jag har kollat så har det varit jättedyrt, många tusen i månaden. Nästan lika mycket som hyra lägenhet.
Spännande tycker jag. Prova! Det som verkar vara problemet är som tidigare sagts vintern och värme. Och fukt! Men det måste gå att ordna. Finns ju flera som bor i husvagn året runt har jag sett när jag nördat ner mig i ämnet.
 
Själv är jag jättesugen på ett mikrohus, ett tiny house som de brukar kallas. Fast då krävs att man har någonstans att ställa det, på redan befintlig tomt med huvudbyggnad. Jag har aldrig haft så jättemycket prylar men rensar och gör mig av med mer och mer nu. Bor i en etta nu och försöker se vad jag egentligen behöver ha kvar. Sedan är planen ett litet litet hus som jag har råd och ork att underhålla när jag är pensionär. Men då är ju jag inte intresserad av att resa. Om en är sugen på resa och bo halva året i varmare land så verkar husvagn/husbil perfekt!
 
Det som verkar vara problemet är som tidigare sagts vintern och värme. Och fukt! Men det måste gå att ordna.
En liten avfuktare är väldigt användbar i många sammanhang tycker jag. Har alltid med en när jag sover i husvagn/skåpbil, det gör under för innemiljön särskilt när det är regnigt. Kostar en tusenlapp begagnat.
Själv är jag jättesugen på ett mikrohus, ett tiny house som de brukar kallas. Fast då krävs att man har någonstans att ställa det, på redan befintlig tomt med huvudbyggnad.
Konceptet tilltalar mig också på ett sätt, å andra sidan trivs jag med mer prylar (hästsaker, musikinstrument, fotogrejor mm mm) än vad som är praktiskt att bo i pyttestuga med.
Man får väldigt mycket Attefallshus för 200 tkr så det går nog att bo hyfsat billigt även om man köper en liten tomt nånstans. Fast där ser jag ett litet problem i att många liknande stugor/småhus har platseffektiva planlösningar med sovloft, och frågan är väl hur tilltalande det är med sovloft när man är pensionär...
 
En liten avfuktare är väldigt användbar i många sammanhang tycker jag. Har alltid med en när jag sover i husvagn/skåpbil, det gör under för innemiljön särskilt när det är regnigt. Kostar en tusenlapp begagnat.

Konceptet tilltalar mig också på ett sätt, å andra sidan trivs jag med mer prylar (hästsaker, musikinstrument, fotogrejor mm mm) än vad som är praktiskt att bo i pyttestuga med.
Man får väldigt mycket Attefallshus för 200 tkr så det går nog att bo hyfsat billigt även om man köper en liten tomt nånstans. Fast där ser jag ett litet problem i att många liknande stugor/småhus har platseffektiva planlösningar med sovloft, och frågan är väl hur tilltalande det är med sovloft när man är pensionär...
Ja det är ju inte någon idé att bo litet bara för att, man ska ju få plats med sina grejer som man vill ha. Och sovloft är nog inte så praktiskt på äldre dagar nej. Så kanske just pytte-mikrohus är mysigare som idé än i verkligheten. Men 30 kvm skulle funka för mig.
 
Jag har faktiskt precis köpt en husvagn för att bo i, dock inte på heltid utan bara barnlediga veckor. Med barn kommer jag bo i ett hus jag redan nu har på halvtid. Där kommer jag också tvätta, tömma latrin och ladda husvagnsbatterier - ska nämligen inte bo på camping när jag bor i husvagnen.

Mina förutsättningar är inte riktigt som dina med andra ord, men jag har aldrig ens sovit i en husvagn så för mig är det ett stort steg. Våga testa säger jag! Hyr ut ditt nuvarande boende i andra hand ett tag om du har möjlighet?
 
Läste i tidningen igår om en som bor i ett mikrohus på hjul. Det stod på en arrenderad tomt, fattade jag det som.
 
Jag drömmer lite om någon sorts extremt liten bostad. Dock ej husvagn och absolut inte på campingplats. Men jag är rätt säker på att det är en dröm som inte skulle överleva första vinter.

Eremitens koja, drömmer jag ändå om. Och ibland om Attefallshus.

En pyttelägenhet på 21 kvm har jag en bekant som bor i med partner. Men de är i Frankrike halva året, eller ute och reser på nåt miljöförstörande vis. Men jag kan se charmen.
 
Nu har jag ställt mig i kö på en camping. Ännu billigare än den jag först tänkt mig då den drivs som en förening. Gigantiska tomter som är mer som kolonilotter. Dit är det ungeför två års kö så jag har gott om tid att förbereda eller ångra mig :D.
 
Nu har jag ställt mig i kö på en camping. Ännu billigare än den jag först tänkt mig då den drivs som en förening. Gigantiska tomter som är mer som kolonilotter. Dit är det ungeför två års kö så jag har gott om tid att förbereda eller ångra mig :D.

Modigt! Jag hade hellre skaffat mindre lägenhet eller billigare område. Fifasen för husvagn:D
 
Nu surfar vi iväg från trådens start, men ja har en dröm att bygga fyra-fem Attefallshus för uthyrning, för den som hellre bor så på landet än motsvarande yta i flerfamiljshus i stan. Tror det finns bra intresse för det konceptet.
Skulle jag någon gång bli singel så skulle jag absolut kunna tänka mig ett sånt boende!
 
Modigt! Jag hade hellre skaffat mindre lägenhet eller billigare område. Fifasen för husvagn:D

Ekonomin är den lilla aspekten i drömmen mer som en bonus.
Jag har bott i nuvarande lägenhet 7-8 år och det är det längsta jag har bott på samma ställe sedan jag var 15 år. Jag känner mig instängd och fast men har bott kvar för att barnen inte ska behöva byta skola. Nu är de så stora att jag kan börja tänka på vad JAG vill och vad JAG mår bra av.
Jag lockas av tanken att bara kunna koppla på bilen och flytta dit vinden vänder.
 
Ekonomin är den lilla aspekten i drömmen mer som en bonus.
Jag har bott i nuvarande lägenhet 7-8 år och det är det längsta jag har bott på samma ställe sedan jag var 15 år. Jag känner mig instängd och fast men har bott kvar för att barnen inte ska behöva byta skola. Nu är de så stora att jag kan börja tänka på vad JAG vill och vad JAG mår bra av.
Jag lockas av tanken att bara kunna koppla på bilen och flytta dit vinden vänder.

Men gört! Jag skulle försmäkta, hellre en liten lägenhet att låsa men som genom mindre kostnad gör att jag Kan köpa en husvagn eller åka bort, men vi är olika:) jag får ångest av husvagn, du av lägenhet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 989
Senast: Pinus
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 561
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp