Bo permanent i husvagn?

Ok! Jag läser uppenbarligen helt galet :crazy: rent spontant känns det lite tufft med hundar plus dotter i husvagn. Skillnad om man bor själv.
Vi har ju bott hela somrarna tidigare och enstaka vinterveckor när vi varit iväg. Nu har vi bott permanent sedan i juni så vi har lite rutin iallafall. Dottern är 12 så hon är väldigt självgående och bor dessutom bara varannan vecka.
 
Ok. Måste bli väldigt trångt.

Det är ju inte några stora ytor men vi är inte hemma jättemycket. Vi har det vi behöver och slipper lägga massa tid på städning. Skulle vi få för oss att vi vill dansa som räcker förtältet gott och väl till det :D .
Vi är väldigt aktiva och hemma är vi i princip när vi äter och sover, vore vi "hemmasittare" kanske vi skulle känna oss lite instängda.
 
Åh vad spännande! Jag skulle vilja testa, mest för att få ner bokostnaden och kunna spara till hus. Men mina 4 katter gör en husvagn för liten. Och villavagnar är så dyra i inköp, att väl blir som att hyra lägenhet i kostnad. Avis!

Min granne har tre perserkatter i husvagn, dom tycker att det funkar utmärkt men det beror såklart på vad katterna är vana med också.
 
Men över 20 kvm måste vara ovanligt?

Vagnen ger ju inte så många kvadrat, mycket golvyta tas ju upp av bänkar och sängar osv. Det som ger yta är isåfall ett rejält förtält. Mitt tält som inte är något av de största ger ca 18kvm.

För mig funkar det utmärkt att ha högaktiva hundar på den lilla ytan för att dom jobbar ordentligt när vi är borta så hemma är det vila som gäller. Har man katter (eller hundar för den delen) som är vana att fara omkring högt och lågt blir det naturligtvis svårare att tillgodose det behovet.
 
Vagnen ger ju inte så många kvadrat, mycket golvyta tas ju upp av bänkar och sängar osv. Det som ger yta är isåfall ett rejält förtält. Mitt tält som inte är något av de största ger ca 18kvm.

För mig funkar det utmärkt att ha högaktiva hundar på den lilla ytan för att dom jobbar ordentligt när vi är borta så hemma är det vila som gäller. Har man katter (eller hundar för den delen) som är vana att fara omkring högt och lågt blir det naturligtvis svårare att tillgodose det behovet.

Jag hade nog haft svårt att ha så lite yta att röra mig på inne (vi bodde 4 pers plus 2 hundar på 65 kvm) men kul att det funkar för er:)
 
Utsikten från mitt sovrumsfönster
20191028_071758.jpg
 
Inte läst hela tråden!

MEN, jag kollar nästan slaviskt på ”tiny house” på Netflix, vet ej om det går att se någon annanstans...? Men det är det människor som flyttat från stora hus/lägenheter in i små villavagnar. Jag hade lätt kunnat tänka mig att bo i en sån om jag inte hade haft barn boendes hemma, för hur kul och mysigt han än tycker det är så tänker jag in i framtiden när han blir större (är 7 nu) och vill ta hem kompisar, sen ännu längre fram när han skaffar sig ett förhållande... Jag vill att han ska ha sitt egna rum, och kunna ha möjligheten att stänga in sig.
 
Pyttehus har jag inga problem med och gillar tanken på, men husvagnar är ju sällan byggda för året-runt boende. Klart spännande projekt, men jag tror jag är för klen:D
 
Har du kollat på standby tält? Dom är ju kanon om du ska bo permanent. Dom går inte på vagnens a-mått utan du kan ha ett bra mkt större än vagnen och du får en riktig ytterdörr som går att låsa. Funkar ju året runt också då stommen är starkare än ett vanligt förtält. Många isolerar dom och sätter in värmepump så det kan användas som ett vanligt rum året runt.
sen kan du ändå köra iväg vagnen eller byta husvagn utan att behöva byta tält eftersom den dockas emot ungefär som med ett spiketält.
 
Många inom min bransch har husvagnen som sitt andra hem eftersom de jobbar borta på veckorna eller varannan vecka. Och då sover de där i även på vintern. De står ofta på någon camping (ibland specialavtal beroende på hur många det gäller) eller vid kontor där hygien och toalettbesök kan göras. Men de har klarat det fint i många år. Fast måste medge att det är lite kallt om värmen lägger av mitt i vintern :D

Sen finns det olika typer av utförande på vagnar. Vissa passar en bättre än andra.

Och det viktigaste är att man trivs 😉
 
Hoppas du har det bra i din husvagn @toughcookie 😁 Vi har husbil och har lekt med tanken att bo i den längre perioder så småningom. Nu har vi gård och häst och katter och hundar, så inte riktigt än 😜 Vi är iväg ganska mycket med hundarna året om, funkar fint! Har väl 6-7 år kvar till pension, sen får vi se!
 
Inte läst hela tråden!

MEN, jag kollar nästan slaviskt på ”tiny house” på Netflix, vet ej om det går att se någon annanstans...? Men det är det människor som flyttat från stora hus/lägenheter in i små villavagnar. Jag hade lätt kunnat tänka mig att bo i en sån om jag inte hade haft barn boendes hemma, för hur kul och mysigt han än tycker det är så tänker jag in i framtiden när han blir större (är 7 nu) och vill ta hem kompisar, sen ännu längre fram när han skaffar sig ett förhållande... Jag vill att han ska ha sitt egna rum, och kunna ha möjligheten att stänga in sig.
Håller med om att hela tiny-house/minimalistlivsstilen är tilltalande men jag ser lite för mycket praktiska problem med det i ett land som Sverige. Speciellt vintertid och med djur då det lär bli kladdigt som sjutton inomhus utan en riktig hall och man lär få städa så fort man kommit in.
 
Kan inte riktigt släppa detta. En husvagn från -88?
HUR lyckas ni vara ute så mycket att det blir ”uthärdligt”? Eller är det mysigt? Jag tänker bara på gammal väns familjs husvagn, den var liten, mörk och fuktig och luktade gula blend. Hjag fattar att det inte måste vara så, men saknar ni inget med lägenhet? Riktigt badrum? Privatliv?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 995
Senast: Pinus
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 581
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 132
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp