Bob bänkdiskmaskin

Bukefalos 30 år!

Anna-Bella

Trådstartare
Hej!
Jag har äntligen tänkt köpa mig en bänkdiskmaskin och har spanat på Bob. Men jag har lite frågor om någon kan tänka sig att svara, den kostar ändå en del så vill ha koll innan :)
- Är ni nöjda?
- Blir allt rent? Äter ofta mannagrynsgröt och tycker det kan vara envist när det torkat
- Hur mycket får man faktiskt plats med? Är ett par skålar, ett par matlådor och ett par glas rimligt? Var lägger man besticken?
- Har ni köpt direkt från tillverkarens sida? Har det funkat bra?
- Är det smidigt med vattnet? Följer det med något att fylla på och är det enkelt att leda ner i en hink? Jag hade tänkt ställa en hink på golvet, ingår det en slang?
- Är den tyst?
- Är det smidigt med diskmedel? Om man köper tabletterna, är de smidiga att få tag på?

Tack på förhand 🥰

Jag har ingen själv och kan inte svara på detaljer, men det två jag känner som har en är väldigt nöjda.

Söker du på forumet finns det en hyffsat ny tråd om Bob. 😃
Jag tycker att jag letade innan jag skapade tråden men hittar ingen tråd dedikerad till den, har bara sett den nämnas i några mer allmänna trådar 🙈 Men finns det en annan tråd tar jag jättegärna en länk till den!

Jag har en Bob, köpte i november på Black Friday.

Min står på en bänk med en hink till. Jag fyller med vattenkanna (ingår inte men går att köpa till). Jag tycker nog den diskar ungefär som en vanlig diskmaskin? Envisa saker kan jag ha lite i blöt eller skölja innan.

Vi är en familj på fyra och det blir typ en maskin per middag, som mest kör jag tre gånger per dag :o
Jag tror det står att den är gjord för tre "kuvert".

Besticken har jag i en bestickkorg. Det och lite andra tillbehör ingår. Jag tycker inte han låter så mycket. Använder flytande diskmedel så sortimentet är begränsat men en tablett känns onödigt stor. Hade deras egna i början (ingår) men tror det blir för dyrt för oss i längden.

Bob gick sönder för oss och då märker man snabbt hur mycket tid som går åt att diska.... Försökte laga (fick reservdel hemskickat) men gick inte så han fick en tripp till Frankrike. Enda nackdelen där var att man måste skicka i originalförpackning så behövde köpa en ny sån :meh:
Ja, det står info om det när man får hem den men vem har plats för en stor kartong ifall om att?

Min står på en bänk med en hink till. Jag fyller med vattenkanna (ingår inte men går att köpa till). Jag tycker nog den diskar ungefär som en vanlig diskmaskin? Envisa saker kan jag ha lite i blöt eller skölja innan.

Vi är en familj på fyra och det blir typ en maskin per middag, som mest kör jag tre gånger per dag :o

Besticken har jag i en bestickkorg. Det och lite andra tillbehör ingår. Jag tycker inte han låter så mycket. Använder flytande diskmedel så sortimentet är begränsat men en tablett känns onödigt stor. Hade deras egna i början (ingår) men tror det blir för dyrt för oss i längden.

Bob gick sönder för oss och då märker man snabbt hur mycket tid som går åt att diska.... Försökte laga (fick reservdel hemskickat) men gick inte så han fick en tripp till Frankrike. Enda nackdelen där var att man måste skicka i originalförpackning så behövde köpa en ny sån :meh:
Ja, det står info om det när man får hem den men vem har plats för en stor kartong ifall om att?
haha.. så sött det lät att han fick åka en tur till Frankrike.
Hoppas han hade en trevlig semester..:D;)

Jag valde bort Bob pga att den inte säljs i butik här och måste skickas iväg om den går sönder. Har en motsvarande storlek och funktion från Elgiganten. Får plats med dagens porslin, glas och bestick, för 1-2 personer. Vid matlagning får jag diska en del kastruller, formar och liknande för hand eller köra den flera gånger. Hade jag haft möjlighet hade jag hellre haft en vanlig diskmaskin, men det utrymmet finns inte tyvärr.

Enkel att fylla på vatten och avloppsslangen kan dras till diskhon eller till hink. Använder pulverdiskmedel, tabletter är för stora.

Jag valde bort Bob pga att den inte säljs i butik här och måste skickas iväg om den går sönder. Har en motsvarande storlek och funktion från Elgiganten. Får plats med dagens porslin, glas och bestick, för 1-2 personer. Vid matlagning får jag diska en del kastruller, formar och liknande för hand eller köra den flera gånger. Hade jag haft möjlighet hade jag hellre haft en vanlig diskmaskin, men det utrymmet finns inte tyvärr.

Enkel att fylla på vatten och avloppsslangen kan dras till diskhon eller till hink. Använder pulverdiskmedel, tabletter är för stora.
Jag valde också den från Elgiganten av samma anledning.
Kör den oftast en gång om dagen. Porslin, glas och bestick för en dag. Ibland har jag lyckats klämma in en mindre gryta också :)
Stekpannan får jag diska för hand.

Fyller på vatten med kanna och avloppsslangen ner i avloppet.
Använder pulver. Testade flytande först men då blev det inte riktigt rent.

Vi är jättenöjda med Bob! Diskar precis som vilken diskmaskin som helst. Vi köper flytande diskmedel i butik. Vår fick problem med att vattnet inte blev varmt efter typ ett halvår men det var jättesmidigt att få en reservdel hemskickat och de skickade också med lite extra tabletter etc.

Jag tycker inte du behöver tycka det är mycket, våran vanliga går nog tre gånger per dag om vi båda är hemma och jobbar på helgerna säkert 4.. vi är tre personer.
Till ts, jag vet att många varit nöjda med andra varianter också. De är dock inte lika snygga som en Bob tycker jag. Hade jag bott själv utan diskmaskin hade jag köpt en Bob alla dagar i veckan. Vi har en liten diskmaskin (40cm) och tycker inte våran kompis som har bänkdiskmaskin får in så mycket mindre än vad vi får. Bestämmer vi oss för att bo kvar ska vi dock uppgradera till en i full storlek, vi har utvecklat någon slags fobi mot nästan fulla diskmaskiner som inte går även hemma hos andra och lagt oss till med att leta disk att sätta in för att motivera att sätta igång en maskin 😂

Nu är jag också på g att äntligen bestämma mig! Bob lockar mest pga storlek främst men även tillverkad i EU. Tror avloppslangen kan tänkas räcka till min diskho där jag tänkt placera den. Brukar slangen ligga still bra eller blir det lite tryck i den vid tömning?

Nu är jag också på g att äntligen bestämma mig! Bob lockar mest pga storlek främst men även tillverkad i EU. Tror avloppslangen kan tänkas räcka till min diskho där jag tänkt placera den. Brukar slangen ligga still bra eller blir det lite tryck i den vid tömning?
Jag älskar min Bob 🥰 Inte högt tryck skulle jag säga men om den bara ligger på plan yta kanske den rör sig

Ligger still bra tycker jag. Kanske ett du behöver fästa den om den bara ska ligga plant men intill vägg är det inga problem.

Liknande trådar

• Ansluta bänkdiskmaskin
  • Komposthink till diskbänken
  • Portabel och batteridriven läslampa
  • Övervakningskamera utomhus?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026