Bukefalos 28 år!

Bockande häst!

H

Hanna_D

Hej, jag är medryttare till en häst som är 185 cm hög. Hon är lugn och en trygg häst. Har bara ridit henne ca.3 månader då ägaren och jag försöker sätta igång henne nuigen efter ett års halvbra arbete med en annan ryttare. Hon har nu börjat bocka med mig, hon bockar från skritt trav och galopp och jag som tur är har inte ramlat av än men det är bara en tidsfråga då hon är enormt stor. Det är inte fjant bara att kicka lite utan hon hoppar verkligen upp i luften och skjuter upp ryggen. Vet inte riktigt hur jag ska hantera detta? Vet inte om det kanske är för mycket havre och raps olja i maten? Hon får 3 dl olja /dag då vi ville få upp energin på henne.

Hjälp till vilsen Hanna
 
Sv: Bockande häst!

havren kan ju vara en orsak, vissa hästar blir galna av det, så du kan ju prova ta bort den och se om det blir bättre.
sen är det nog bra att kolla upp ryggen och sadeln så hon inte har ont.
är det varken fodret eller smärta så är det nog bara att hålla upp huvudet och driva på framåt när hon tänker bocka. och aktivera henne hela tiden med nya uppgifter så hon får annat att tänka på.
 
Sv: Bockande häst!

Gör hon detta även med den andra som rider?
Om inte, är jag 100 % säker på att hon testar dig.
 
Sv: Bockande häst!

185 cm :O *backar undan i ren fasa* xD
 
Sv: Bockande häst!

Som någon redan nämnt är det bra att kolla så hon inte har ont i ryggen eller om sadeln kanske inte passar. Kolla sen över foderstaten så att den passar till hästen och det arbete hon gör.

Om allt fortfarande är ok så kan du försöka att hela tiden aktivera henne när du rider så hon inte hinner tänka på att bocka. Det kan ju vara så att hon bockar för att hon vill slippa arbeta eller testa dig också.
 
Sv: Bockande häst!

Ta på dig helskodda och håll fast för ditt liv. Kanske prova en westernsadel? En halsring? Vad som än kan hjälpa dig att sitta kvar på kusen.

Iaf, låt hästen bocka tills den inte orkar mer och slutar för att den förstår att det är lönlöst. Funkade på min häst. Använd inte pisken eller något sånt, utan låt hästen tröttna. När du sen får den att gå ett varv utan att bocka så lägger du av. Nästa gång gör du precis samma sak och sluta när kusen tröttnat. Oftast slutar den efter 1:a eller 2:a gången, men man vet ju aldrig om det är en envis krake. Då kanske den har ont någonstans och man borde kolla upp det.
Lycka till.
 
Sv: Bockande häst!

Sitter sadeln bra? Annars kanske hon bara testar dig.
 
Sv: Bockande häst!

Eftersom hon har stått av ett tag så bockar hon kanske av ren "ovanhet", alltså att hon inte är van att ridas för tillfället och då fjantar sig lite. Det skulle jag gissa på om hästen är frisk och sadeln ligger bra. Sätt på en halsring och säkerhetsväst och försök "hålla ut" när hon bockar. det är säkert jättesvårt på en sådan jätte på 185 cm men om hon lär sig att det är DU som bestämmer så tror jag att hon ger sig tillslut. Försök hålla upp huvudet på henne och driva framåt.
 
Sv: Bockande häst!

fast jag kom o tänka på en sak häromdan när en häst jag red började bralla...en halsring måste va rätt tokigt o använda eftersom hästen drar ner huvudet...då lär man ju följa efter....?en svansrem hanske vore bättre :rofl:
 
Sv: Bockande häst!

Det är ju lite svårt för hästen att dra ner halsen i höjd med det ställe halsringen sitter på, halsen sitter ju fast i bringan liksom...

Dra ner på kraftfodret och bygg foderstaten på grovfoder, jag använde en graman fäst i sadelknappen när jag hade mitt bockande monster, för att få kraft att hålla emot när han drog ner huvudet. Fungerade ypperligt utan att jag behövde betsla upp
 
Sv: Bockande häst!

Red också en jättehäst förut som bockade. Speciellt när han inte fick slängtrava in i galoppen utan var tvungen att fatta ordentligt. Man är inte så kaxig när man sitter på en +185-häst som själv är 2 meter över marken :D

Det jag gjorde var att korta upp lädrena litegrann så jag kunde stå stadigt i stigbyglarna (inte jockeysist, men inte dressyrläder heller). Sen släppte jag tyglarna helt och höll bara längst ut så att dom inte skulle ramla över huvudet när hästen drog de värsta bockarna. När han kommit ned igen drev jag frammåt och "jobbade upp" honom så han gick stadigt på tygeln med bra frammåtbjudning innan jag gjorde om det hela igen.

I skogen där han dessutom kunde bli lite stark brukade jag ha en graman som jag fäste långt upp på sadeln (där man fäster bröstor och förbyglar) så kunde jag hålla emot om han bockade flera gånger.

Jag tycker ändå det är bättre att sitta på en så stor häst som bockar, blir mer som lite finlands-färjagung ju :D Lite böljande hav sådär.. Värre att sitta på polarens ponny som är 1.42 ju :eek:
 
Sv: Bockande häst!

ahaha, håller med dig ;) har ridit in allt från shettisar, till storhästar som varit väldigt bockiga. men värst är det med dom små när dom bockar. :D
 
Sv: Bockande häst!

Läskigt med en så hög häst!:crazy:
Här kommer en liten oförarglig och ganska ogrundad kommentar: jag har nyligen fått fatt i en sk grästygel. Den sitter på vår B-ponny så hon inte ska kunna ta ner huvudet och bocka...och den verkar fungera bra! Den sitter fast i sadeln i ringarna vid framvalvet, löper genom ett nackstycke och sedan till bettringarna. Resultatet är att hästen inte kan slita tyglarna ur lilla klena tjejens små händer. Och när hon inte får ner huvudet så kan hon ju inte bocka:idea:.

Hmm, nu är ju det helt skilda hästar och du rider givetvis på en helt annan nivå ( vi kasar mesat runt i skogen om jag ska vara ärlig)! Du har ju fått flera skilda råd här ovan. Alla sätt är bra utom dom dåliga!;)
 
Sv: Bockande häst!

Ja vi har kollat sadeln. Vi har ändrat foderstaten lite nu.. ska minska på havren och oljan.. hon gör inte så med sin ägare så det är möjligt hon bara testar mig.. men det är inte så kul när hon är så stor HAHA.. ska träna med henne nu i veckan och vajegång jag känner av lite så ska jag arbeta med henne ordentligt som ni sagt så får vi se vad det blir av det.. Har även testat rida med gramantyglar men känner inte så stor skillnad.. Hoppas hon bara testar mig iaf.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 209
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 096
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp