Böcker på andra språk?

Bukefalos 30 år!

Roheryn

Trådstartare
Ni som bor i Sverige och läser böcker på andra språk än svenska och engelska - var köper ni era böcker? Direkt från land där språket pratas eller finns det internationella sajter med bra utbud även på mindre språk? Jag är ute efter enklare böcker på originalspråk, typ populärlitteratur, kriminalromaner osv.

Ni som bor i Sverige och läser böcker på andra språk än svenska och engelska - var köper ni era böcker? Direkt från land där språket pratas eller finns det internationella sajter med bra utbud även på mindre språk? Jag är ute efter enklare böcker på originalspråk, typ populärlitteratur, kriminalromaner osv.

Jag tycker att folkbiblioteken har ett bra utbud av främst engelskspråkig litteratur. Är det något man saknar så kan man alltid lägga ett inköpsförslag. Jag har aldrig fått ett sådant nekat och har skickat in ett antal.

Jag läser på nederländska. Jag har köpt ett fåtal böcker från amazon för länge sedan, resten har jag köpt/fått från NL, antingen via författarens egen webshop, bett bokhandlar skicka, eller i gåvopaket från vänner :)

Jag tycker att folkbiblioteken har ett bra utbud av främst engelskspråkig litteratur. Är det något man saknar så kan man alltid lägga ett inköpsförslag. Jag har aldrig fått ett sådant nekat och har skickat in ett antal.
Nu gällde min fråga främst språk som INTE är svenska eller engelska, men tack för tipset om bibliotek! Det har jag inte ens tänkt på så ska absolut kolla där!

Jag läser på nederländska. Jag har köpt ett fåtal böcker från amazon för länge sedan, resten har jag köpt/fått från NL, antingen via författarens egen webshop, bett bokhandlar skicka, eller i gåvopaket från vänner :)
Tack! Misstänkte att det nog är enklast att köpa från aktuellt land.

Adlibris har böcker på olika språk.

(tycker däremot det är problematiskt att få tag i böcker på franska om man vill leta på hyllor typ. Adlibris har böcker på franska men det är helt hopplöst att söka i och meckigt att bara leta böcker lite i allmänhet på nätfunktioner. Men antalet på franska har verkligen ökat.)

1780304954736.webp

Inte holländska dock tyvärr tex.

Senast ändrad:
Nu gällde min fråga främst språk som INTE är svenska eller engelska, men tack för tipset om bibliotek! Det har jag inte ens tänkt på så ska absolut kolla där!
Rekommenderar barnavdelningen på biblioteket :) har hittat några kul tweenieböcker på franska och det blir bra nivå för mig. Händelsestyrt ftw :)

Om du bor i Stockholm finns ju en väldigt välrenommerad bokhandel ngnstans på Stureplan som rimligen borde ha det mesta.

Sedan är det btw jättemycket lättare att söka efter böcker och annat på annat språk om man ställer om telefonen till det språk man vill söka på... resultaten på sökningarna ändrar sig totalt, även om man skriver på engelska, man blir helt chockad. (hade telefonen på franska ett tag :rofl: )

Är språket japanska kanske man kan kolla Sci fi bokhandeln.

Senast ändrad:
Jag har ibland tidigare lånat lite enkla barnböcker på biblioteket på främst franska för att träna språket. Sen har jag hittat några begagnade franska, tyska och spanska böcker på loppis som verkat intressanta, köpt en hög franska böcker på typ Tradera (Vinted borde också funka nu), och köpt någon ny via Bokus/Adlibris. Och även att någon släkting har gett mig - min mormor har säkert gett mig några danska böcker, och min ena syster har t.ex. sett någon fransk Jules Verne på loppis som hon köpt åt mig.

(sen har jag inte läst alla de här böckerna :p )

Men - det är ju relativt vanliga språk som jag varit mest intresserad av.

Om du vill ha en kul utmaning, bestäm dig för att läsa alla böcker ditt bibliotek har på det språket, från a till ö. Det är så tillfredsställande och spännande varje gång man lyckats läsa ut böckerna och det är dags att låna nya, och man vet inte vad man ska få den här gången. Ibland blir det böcker som är svåra och jobbiga men man lär sig också mycket. Jag är snart klar nu med mina hyllor, men har blivit så såld på det att jag kommer söka upp andra bibliotek och göra samma grej.

När jag läste mycket på italienska brukade jag synka bokköpen med en resa dit. Oklart om det är ett bra eller dåligt tips dock? :angel:

Danska finns på storytell, tyska brukar jag byta till mig på campingar.

Jag har inte handlat där själv på många år men kolla med Språkbokhandeln i Lund. De har både fysisk butik och webshop och de kan alldeles säkert bistå med boktips av alla de slag.

http://www.sprakbokhandeln.se/

När jag läste mycket på italienska brukade jag synka bokköpen med en resa dit. Oklart om det är ett bra eller dåligt tips dock? :angel:
Jag kan nog synka bokinköp med en resa min dotter ska göra i sommar, men då behöver jag nog förse henne med en lista på exakt vad jag vill ha :)

Danska finns på storytell, tyska brukar jag byta till mig på campingar.
Det finns mycket mer än danska på Storytel - vilka böcker man ser beror på vilka språk man lagt in att man vill se.

(söker man på hemsidan utan att vara inloggad tycker jag att man brukar få se alla språk det har - och det har hänt mer än en gång för mig att någon bok jag velat läsa funnits som ebok på något annat språk, men inte svenska eller engelska... :cautious: )

Men majoriteten av alla böcker är förstås svenska eller engelska :)

Jag kan nog synka bokinköp med en resa min dotter ska göra i sommar, men då behöver jag nog förse henne med en lista på exakt vad jag vill ha :)
Ja, det låter ju rimligt!

Jag får någon liten föreställning (som eventuellt är påverkad av alla feelgood om små bokhandlar vid hav) att dottern då kan etablera kontakt med någon liten gullig bokhandel som kanske i framtiden kan tänka sig skicka böcker till dig efter digital kontakt. Både sådana du ber om och förslag utifrån vad du tidigare köpt och gillat. Min mamma har någon liknande deal med lokala bokhandeln här, men det bygger nog på att det inte är en stor kedja tror jag.

Jag köper mina böcker när jag är där, eller önskar mig böcker i julklapp/födelsedagspresent av de som bor där :angel:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka