Flytta till ett annat land

Bukefalos 30 år!

ufot

Trådstartare
Jag är lite less på min tillvaro i Sverige och längtar efter något helt nytt, något helt annat.

Vad detta ”annat” är vet jag inte riktigt.

Jag älskar mitt jobb (präst), men längtar till något annat än ett församlingsliv i Svenska kyrkan.

Jag kan enkelt få jobb i hela Sverige, men längtar ”någon annanstans”.

Storstäder tilltalar mig inte. Dessutom tål jag inte värme, så alla sydliga breddgrader går bort.

Jag tittar just nu på möjligheten att jobba på Island, Grönland, Färöarna, Svalbard, Sibirien, Irland eller norra England.

Hunden (dvärgpudel) vill jag gärna kunna ta med mig.

De ekonomiska aspekterna bryr jag mig mindre om. Pensionen är oviktigt.

Jag vet att några här inne bor utomlands. Ni får gärna berätta om era erfarenheter om att flytta till ett annat land.

Svårigheter? Saker att tänka på? Misstag som är bra att undvika?

Andra länder med liknande klimat att fundera över? Finland, Norge (utom Svalbard), Danmark (utom Grönland) känns för likt Sverige. Jag vill gärna lite längre bort, lite mer ”exotiskt”.

Jag är lite less på min tillvaro i Sverige och längtar efter något helt nytt, något helt annat.

Jag älskar mitt jobb (präst), men längtar till något annat än ett församlingsliv i Svenska kyrkan.

Storstäder tilltalar mig inte. Dessutom tål jag inte värme, så alla sydliga breddgrader går bort.

Jag tittar just nu på möjligheten att jobba på Island, Grönland, Färöarna, Svalbard, Sibirien, Irland eller norra England.

Jag vet att några här inne bor utomlands. Ni får gärna berätta om era erfarenheter om att flytta till ett annat land.

Andra länder med liknande klimat att fundera över? Finland, Norge (utom Svalbard), Danmark (utom Grönland) känns för likt Sverige. Jag vill gärna lite längre bort, lite mer ”exotiskt”.
Åland? Lite mera "exotiskt" än resten av Finland. Där kan du prata svenska med alla. Vacker natur. Lugnt tempo.

England är väl ”omöjligt” dessa dagar med visum, sponsorship osv. Men det kanske är lätt om du söker jobb inom svenska kyrkan fast utomlands om du ändå kan tänka dig det?
Jag har jobbat på Grönland, i Nuuk.
Island har väl tighta regler med införsel av djur?
Av de alternativ du nämner hade jag kollat Färöarna i första hand.
Delar av norra Kanada?

Åland? Lite mera "exotiskt" än resten av Finland. Där kan du prata svenska med alla. Vacker natur. Lugnt tempo.
Intressant, ska titta vidare på Åland.

Har fått tipps om norra Norge också. Även det ska jag kolla vidare på.

Skottland, Irland och Welsh är också intressanta. Skottland har jag fått konkret tips om.

Problemet är språket … min engelska är urusel … men jag lär väl mig …

England är väl ”omöjligt” dessa dagar med visum, sponsorship osv. Men det kanske är lätt om du söker jobb inom svenska kyrkan fast utomlands om du ändå kan tänka dig det?
Jag har jobbat på Grönland, i Nuuk.
Island har väl tighta regler med införsel av djur?
Av de alternativ du nämner hade jag kollat Färöarna i första hand.
Delar av norra Kanada?
England tror jag inte är omöjlig, eftersom Svenska kyrkan har samarbete med Anglikanska kyrkan genom Borgågemenskapen.

Det största problemet är språket … min engelska är allt annat än bra, tyvärr.

Tyvärr finns Svenska kyrkan i Utlandet bara i London (och andra storstäder i sydliga breddgrader) och där vill jag inte bo. För mycket storstad för min smak.

Island har jag läst att införsel av djurvärlden komplicerat (men inte omöjligt) och dyrt (pga karantän).

Kanada känns väldigt långt bort. Jag som aldrig har varit utanför Europa … men varför inte? Värt att kolla upp.

Finland? I Österbotten pratar alla svenska, eller ja österbottniska.
Finland är intressant.
Ett ”problem” är att det inte är prästbrist i Finland. Många finländare kommer till Sverige eftersom Svenska kyrkan bokstavligen skriker efter präster, i stort sett i hela landet.

England tror jag inte är omöjlig, eftersom Svenska kyrkan har samarbete med Anglikanska kyrkan genom Borgågemenskapen.

Det största problemet är språket … min engelska är allt annat än bra, tyvärr.

Tyvärr finns Svenska kyrkan i Utlandet bara i London (och andra storstäder i sydliga breddgrader) och där vill jag inte bo. För mycket storstad för min smak.

Island har jag läst att införsel av djurvärlden komplicerat (men inte omöjligt) och dyrt (pga karantän).

Kanada känns väldigt långt bort. Jag som aldrig har varit utanför Europa … men varför inte? Värt att kolla upp.
Det tycker jag du ska!
Jag gillade Grönland, eller ja Nuuk (åkte runt till lite andra ställen men bodde i Nuuk). Då var det mycket hög arbetslöshet som innebar även hög drogkonsumption. Danska pratats där förutom grönländska. Det är ganska dyra omkostnader.

Men väldigt vackert ändå, med isberg komma åkande i juni månad osv. Fint att paddla. Man måste gilla natur för att bo där :D

Det tycker jag du ska!
Jag gillade Grönland, eller ja Nuuk (åkte runt till lite andra ställen men bodde i Nuuk). Då var det mycket hög arbetslöshet som innebar även hög drogkonsumption. Danska pratats där förutom grönländska. Det är ganska dyra omkostnader.

Men väldigt vackert ändå, med isberg komma åkande i juni månad osv. Fint att paddla. Man måste gilla natur för att bo där :D
Jag älskar att vara ute i naturen, mycket därför både Island och Grönland lockar.

Eftersom Grönland tillhör Danmark så är det den Danska folkkyrkan som finns där. Enligt Borgågemenskapen kan jag jobba i den Danska folkkyrkan också. Funderar på att kontakta Danska folkkyrkan och fråga vidare…

@ufot förstår jag dig rätt att du vill fortsätta utöva ditt yrke utomlands men utanför ramen för skut?
Precis.
Borgågemenskapen gör att jag kan jobba i alla nordiska länder, inklusive Anglikanska kyrkan i England och Danska kyrkan på Grönland. Island är jag osäker på, men tror det eftersom deras nya biskop är vigd för Svenska kyrkan och har jobbat i Sverige i många år. Många isländska präster jobbar, eller har jobbat, i Sverige.

Precis.
Borgågemenskapen gör att jag kan jobba i alla nordiska länder, inklusive Anglikanska kyrkan i England och Danska kyrkan på Grönland. Island är jag osäker på, men tror det eftersom deras nya biskop är vigd för Svenska kyrkan och har jobbat i Sverige i många år. Många isländska präster jobbar, eller har jobbat, i Sverige.

Det kände jag inte till. Vilken möjlighet! 😊

Sibirien? Du vet att utlänningar som flyttar till Ryssland allt som oftast skickas till fronten i Ukraina? Du verkar.ha ett yrke med bra möjligheter för utlandsarbete, men ditt urval av länder verkar väldigt begränsat till pyttesmå orter. Finns det språk du pratar bättre än engelska? Kan det finnas platser i Sverige som kan kännas exotiska, t ex Norrland, Öland, Gotland?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka