Böckmann Duo-R

Sv: Böckmann Duo-R

Hörde av en som lagar transporter att Böckmann inte var bra över huvudtaget. Han hade fått in en som var tre år gammal för lagning och när han hissar upp den släpper golver från chassit, satt precis som på Värmlandsvagnen enbart bultat i golvet, efter en knäck släppte hela alltet, med stora revor från golvet.. Vet inte om dom har fixat det och gör en hel ram innan den moteras klart och inte gör "lådan" för sig och sedan ställer den på golvet och sätter fast "lådan" med golvet. Värmlandsvagnen är tillverkad på samma sätt, vilket gör dom mycket sköra..

Jag har bara hört gott om Böckmann. Det enda jag tyckte talade emot när vi köpte släp var priset som jag tyckte låg lite högt.

Sköra... Måste medge att jag inte begrep vad mul menade, men vår gamla VV är uppbyggd på samma sätt som de flesta andra svenska släp. En ram med axel svetsad i, sedan har man lagt i och fäst ett plyfagolv i ramen. Har inte sett ngt konstigt eller skört i Böckmanns konstruktion. Tvärtom upplever jag dem som stadigare än svenskarna. Stagen som ger stöd från sidorna ökar stadigheten, inte tvärtom.

Vi var nära att köpa en Duo, men valde ett släp i helglasfiber från Christ istället. Kan vara värt att titta på, då de har mycket gemensamt.

Jag har bara hört negativa saker om böckman. ;) Dålig kvalité och otympliga. Stadiga är dom kanske, men det gör ju också att de är otroligt opraktiska. Skulle ha in en mellanvägg i ett böckman i våras. Vi var tre pers och det var otroligt tungt och krångligt, om man jämför med t ex umesläpet som jag rekomenderar starkt!:D

Det jag menade är att Böckmann och VV gör ramen med golvet först och gör "skåpet", Alltså resten av släpet för sig,ställer på skåpet och sätter fast det i golvet med bult, och lite svets. Det gör att släpet är i två delar, golvet för sig och skåpet för sig,sittande ihop med bult och några svetsfogar. Det gör att släpet blir skört på dom ställena för påfrestning. Det man ska leta efter är att en hel ram byggts utan bulthål..

Jag gjorde som du Hannibal: Köpte en Christ istället (fast en comet Alu) Dom är byggda på samma sätt som Kylinge och trane släpena. Dom bygger hela släpet, börjar med balkarna, i golv och väggar, lägger i, somi min aluminium skivor och bygger hela transporten på en plats. Sist läggs taket på..

Jag älskar min Böckman :love: :love: :love:
Har aldrig kört något mer stabilt. Märks inte att man har den efter sig. Negativt? Tja priset kanske men den är värd varje krona.

mul skrev:
Det jag menade är att Böckmann och VV gör ramen med golvet först och gör "skåpet", Alltså resten av släpet för sig,ställer på skåpet och sätter fast det i golvet med bult, och lite svets. Det gör att släpet är i två delar, golvet för sig och skåpet för sig,sittande ihop med bult och några svetsfogar. Det gör att släpet blir skört på dom ställena för påfrestning. Det man ska leta efter är att en hel ram byggts utan bulthål..

Oj, jag trodde faktiskt att Böckmann hade samma ramkonkonstruktion som Christ m.fl. Får börja kolla lite extra nästa gång jag ser ett Böckmann. Har inte hört om några problem i alla fall från ngn.

Jag gjorde som du Hannibal: Köpte en Christ istället (fast en comet Alu) Dom är byggda på samma sätt som Kylinge och trane släpena. Dom bygger hela släpet, börjar med balkarna, i golv och väggar, lägger i, somi min aluminium skivor och bygger hela transporten på en plats. Sist läggs taket på..

Alu är inte heller dumt. Snacka om garanti på livslängden. Vi föll för de smarta lösningarna som Christ erbjuder. Gjutna golvet är kanon. Vår häst skrapar när han får stå en längre stund. T.ex. vid tävling, och det blir inte ens ett märke. Jag gillar panikutlösningen på Christ bättre än Böckmanns dito. Christ ger inga vassa kanter när man löser ut dem. Sen är den extra långa dragdelen (den som kulhandsken sitter på) kanon när man backar eller kör trångt.

Det var dels garantin och säkerheten som gjorde att vi köpte våran Christ.. 20 års garanti kunde inte någon annan slå, och precis som du gjutet golv och skulle det gå sönder så finns det att smeta i nytt bara, smidigt. Min lilla häst på bilden till vänster kommer att väga närmre ett ton när hon vuxit klart, så jag behöver något stadigt och tåligt.. Framför allt så är jag jättenöjd mad servicen från generalagenten om det skulle strula med något.. Håller med dig helt..:D

Har provat på endel släp og Âlskar min Böcker.
Etter noen år med andre,kjøpte jeg Böcker igjen for 2 år siden og den er utrolig stabil og behagelig å kjøre med og masse praktiske solide løsninger.
:bow: :bow: :bow: :love: :love: :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 890
Senast: Görel
·
Utrustning Är det någon som har selen Drive out Duo Plus? Är ni nöjda? För- och nackdelar? Ska mäta lite i helgen och kanske klicka hem en sådan...
Svar
0
· Visningar
343
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Kropp & Själ Ni som har stora(!) problem med ögontorrhet... Min bättre hälft är kroniskt ögontorr efter laseroperation, och använder Hylo Duo...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Vad har ni för klösträd?