bodelning, skilsmässa - vad kan jag kräva?

Bukefalos 30 år!

Inte det minsta överdrivet. Mäklare är väldigt olika.
Jag tog ut tre olika inför försäljningen av min gård. Två katastrofer och en kanonbra.

Vettig mäklare kan ta till sig fastighetens fördelar och nackdelar och kan prisläget i den kommundelen.
Jag tycker det är överdrivet med 3.

Korrekt. Och det blir i värsta fall väldigt väldigt dyrt.
Jag skulle säga att det i varje fall blir väldigt dyrt. Aldrig varit med om en tvångsförsäljning som gick smidigt och där alla kom ut nöjda och glada. Snarare tvärtom, ingen är nöjd, familjer och släkter är splittrade, alla är missnöjda över priset och juristerna tog alla pengar som blev över.

I värsta fall mister man en fin fastighet och får inte en krona över efter att juristerna och skatteverket tagit sitt.

Eftersom ni köpte huset för att bo gemensamt och nu är gifta finns det ett dolt sammägandeskap vilket gör att du har rätt att tvinga fram en försäljning om ni inte kan komma överens om värderingen
Är du säker på det?
Att det finns giftorätt i fastigheten innebär inte att det automatiskt också finns ett dolt samägande.

Jag kan inte se att de uppgifterna som ts gett räcker för att avgöra om det kan finnas ett dolt samägande, eller hur väl det i såfall kan bevisas. Ts har t.ex. inte sagt något om de ekonomiska omständigheterna runt köpet, eller varför det bara var maken som skrevs som ägare.

Jag skulle säga att det i varje fall blir väldigt dyrt. Aldrig varit med om en tvångsförsäljning som gick smidigt och där alla kom ut nöjda och glada. Snarare tvärtom, ingen är nöjd, familjer och släkter är splittrade, alla är missnöjda över priset och juristerna tog alla pengar som blev över.

I värsta fall mister man en fin fastighet och får inte en krona över efter att juristerna och skatteverket tagit sitt.
Håller med om detta, exet skulle strida in absurdum, kallade in bodelingsförättare (plus att vi hade varsin advokat) samt en sån expert på att värdera KOMERSIELLA fastigheter, inte hus. Men det blev godkänt. Jag gick back på det hela på ett hus som undervärderades. Han sålde det ett år senare för 1,5 milj mer än vad det värderades till. Samt att han hade betydligt mycket mer skulder än mig. Så han gick som vinnare ut det hela och jag gick back bara på betala alla advokater mm. Dyr läxa för mig.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar