Böcker på engelska

Jag förstår att det är utifrån det första påståendet vi diskuterar - att jag själv tycker böckerna är rätt dåliga var mer en passus. Kanske skulle jag vara mer förlåtande om det var något unikt av läsvärde i Eddings böcker tänkte jag nog. :)

Jag tror inte alls att ungdomarna är smartare än så. Kanske i viss mån på individnivå, men vi ser ju fortfarande en tydlig spegling i samhället av stereoptypa och skadliga könsroller, så varför inte uppmuntra barnen till att läsa sådant som inte så tydligt lyfter just de rollerna som någonting positivt istället? Just fantasygenren är ju enormt färgad och skadad av att ha varit riktad mot just tonårspojkar/unga män så länge att flera serier och författare liksom fallit ur tiden, tack och lov.
Jag säger inte att all litteratur måste vara klanderfri eller problemfri, det funkar liksom inte, men man kan uppmuntra en annan slags världsbild som positiv för mycket unga läsare tycker jag. Det behöver inte vara böcker som 'hyllar' könsrollerna.

Edit: om man inte vill använda dem som just diskussionsunderlag då. :)

Jag håller med (och då läste jag Eddings som tonåring). Det är böcker jag starkt omvärderat och aldrig skulle satt i händerna på mitt barn om jag hade haft något (oavsett kön på barnet). Skulle barnet ha hittat dem själv hade jag haft ett samtal om könsroller och jämställdhet i anslutning till att böckerna läses. Sedan är jag lite lätt förbannad på Eddings som slarvade bort Polgara... det kunde ha varit en sådan fantastisk karaktär! :arghh:

Internaliserat självhat och misogyni hos flickor och unga vuxna är inte att ta lätt på. Jag har själv tidigare haft misogyna/stereotypa åsikter om kvinnor som jag fått jobba bort. Men när jag var tonåring var inte jämlikhet något centralt diskussionsämne i skolan...

Det var en underbar upplevelse när jag hittade Katharine Kerrs Deverry-serie men det är nog lite tidigt för dem ännu @nyttnick
 
Jag håller med (och då läste jag Eddings som tonåring). Det är böcker jag starkt omvärderat och aldrig skulle satt i händerna på mitt barn om jag hade haft något (oavsett kön på barnet). Skulle barnet ha hittat dem själv hade jag haft ett samtal om könsroller och jämställdhet i anslutning till att böckerna läses. Sedan är jag lite lätt förbannad på Eddings som slarvade bort Polgara... det kunde ha varit en sådan fantastisk karaktär! :arghh:

Internaliserat självhat och misogyni hos flickor och unga vuxna är inte att ta lätt på. Jag har själv tidigare haft misogyna/stereotypa åsikter om kvinnor som jag fått jobba bort. Men när jag var tonåring var inte jämlikhet något centralt diskussionsämne i skolan...

Det var en underbar upplevelse när jag hittade Katharine Kerrs Deverry-serie men det är nog lite tidigt för dem ännu @nyttnick
Deverry! Som jag älskade de böckerna!
 
Jag slår också ett slag för Artemis Fowl av Eoin Colfer.

Om barnet gillar böcker av lite läskigare slaget så är The Enemy av Charlie Higson en riktigt spännande bok!
 
The Bromeliad var ju bokserien jag letade efter av Terry Pratchett! Det är klart en barn/tidig ungdomsbok men jag hade ändå roligt när jag lyssnade på den! :heart
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
669
Senast: Tilly_85
·
Fritid Jag har gått och intresserat mig för stridsflygplan, och undrar om någon har något tips på bra böcker om just det? Inte för svåra, och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Sassy
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
2 828
Tjatter Jag har länge(!) velat lära mig några olika språk. I dagsläget kan jag bara svenska och engelska ordentligt. Nu finns det ju till synes...
Svar
5
· Visningar
513
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp