Böcker på engelska

nyttnick

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på bra böcker på engelska för en 12-åring. Hen är bättre på engelska än jag var i samma ålder, men jätteavancerat språk blir för komplicerat.

Helst fantasy om det finns med någorlunda lagom språk, för det är den enda genren som läses på svenska också.
 
The Dresden files skulle kanske kunna fungera. Jag minns inte riktigt hur det var att vara tolv, men jag skulle nog ha tyckt om den serien i högstadiet tänker jag. Den är rättfram i språket och har lite kul kultreferenser. Rekommenderar särskilt som ljudböcker - de är fantastiska! :)
 
Jag skulle leta efter YA-fantasy. Harry Potter är bra exempel, om barnet inte redan tröttnat på dem. Annars finns böckerna om Artemis Fowl, tex. Bor du nära någon av de tre större städerna i Sverige så kan man gå in på SFbokhandeln och få hjälp där. De är bra på rekommendationer.

Annars hittade jag en lista här: https://bookriot.com/best-ya-fantasy-books/ jag har läst några av dem (inte alla). Men med caveat att det är fler tjejer som huvudrollsinnehavare än killar.

Tror Dresden Files blir för svåra.

Jag läste mycket Eddings, men det är egentligen inget jag rekommenderar såhär, egentligen. Böckerna är otroligt sexistiska.
 
Jag läste mycket Eddings, men det är egentligen inget jag rekommenderar såhär, egentligen. Böckerna är otroligt sexistiska.

Och jag skulle aldrig avråda någon från att läsa Eddings för att böckerna är sexistiska. Jag vet inte vad faran skulle vara och jag tycker det vore synd om man lät bli av den anledningen för de är ju enligt min smak (och din också vad det verkar) väldigt spännande och fängslande. Det vore väl jättesynd om en tolvåring gick miste om en sån upplevelse. Om man tycker om att läsa så får man förhoppningsvis andra perspektiv genom andra böcker.

Jag tycker att man kan uppskatta böcker, filmer och annan konst och kultur utan att allt behöver vara så himla tillrättalagt. En kulturupplevelse kan väl få vara bara en god kulturupplevelse.
 
Pratchett har ju skrivit ungdoms/barnböcker också! Jag tycker i och för sig att Discword skulle funka, men vill man mjukstarta finns The Carpet People. :)

Håller med om Pratchetts ungdomsböcker (amazing maurice, böckerna om Tiffany, mfl) men själva idéen med Discworld är ju satiren och hans vrängande av språket. Det gör att fantastiskheten med hans skapelse går lite förlorad om man inte riktigt är tillräckligt bevandrad i språket (Gilt by association måste vara bästa frasen nånsin).
 
Håller med om Pratchetts ungdomsböcker (amazing maurice, böckerna om Tiffany, mfl) men själva idéen med Discworld är ju satiren och hans vrängande av språket. Det gör att fantastiskheten med hans skapelse går lite förlorad om man inte riktigt är tillräckligt bevandrad i språket (Gilt by association måste vara bästa frasen nånsin).
Sant! Fast jag minns att jag och bror läste dem med stor behållning som unga, och sedan igen med ännu större behållning som vuxna. :) Vi uppskattade olika saker vid de ålika tidpunkterna bara.
 
Normaliserandet och framför allt romantiserandet av förvrängda könsroller. Det finns nog av sådant i media tycker jag, jag är glad att de böckerna fallit ur tiden, så att säga, och glad att nykomlingar som Twilight kritiseras.
Ja men jag menar vad är den direkta faran med att läsa en spännande och fängslande bok som innehåller förvrängda könsroller?
 
Ja men jag menar vad är den direkta faran med att läsa en spännande och fängslande bok som innehåller förvrängda könsroller?
När man är särskilt ung och påverkbar sådär i tonårsåldern är det väl ganska självklart vad som kan vara problematiskt tycker jag? Man präglas ofta av det man läser om och tittar på, man idealiserar och normaliserar.
Ungdomsfantasyn var ju rätt gräslig i sin vagga tycker jag, då finns det bättre läsning för unga tjejer och killar idag. :)

Generellt talat då. Eddings är ett typexempel i min mening.
Sedan tycker jag att böckerna är ganska dåliga också, men det är förstås bara min smak.
 
När man är särskilt ung och påverkbar sådär i tonårsåldern är det väl ganska självklart vad som kan vara problematiskt tycker jag? Man präglas ofta av det man läser om och tittar på, man idealiserar och normaliserar.
Ungdomsfantasyn var ju rätt gräslig i sin vagga tycker jag, då finns det bättre läsning för unga tjejer och killar idag. :)

Generellt talat då. Eddings är ett typexempel i min mening.
Sedan tycker jag att böckerna är ganska dåliga också, men det är förstås bara min smak.

Du skrev i ett annat inlägg att anledningen till att du inte rekommenderade böckerna var just könsrollerna så det var utifrån det jag frågade, inte utifrån huruvida de var bra eller dåliga i övrigt.

Jag tror att risken att ungdomar skulle bli så påverkade av en fantasybok att de skulle börja anamma könsrollerna i boken är försvinnande liten. Jag tror att det är att underskatta ungdomarna, de flesta är nog smartare än så. Genusfrågor diskuteras ju också både i skolan och i media på ett helt annat sätt än när jag var ung, och könsroller osv framställs på ett helt annat sätt i böcker och filmer nuförtiden så det finns en hel massa annan kultur och annan input som ger en motvikt.

Sen tror jag att det gör mer skada att börja cancella litteratur utifrån att den skulle spegla dåliga värderingar.

Det blir ju svårt att som ung person kunna uppmärksamma problematiska framställningar av kvinnor och män i en bok t ex, om all kultur man tar del av är helt klanderfri och uppdaterad på genus, etnicitet, funktionsnedsättningar etc. För så kommer det ju inte att vara livet igenom, att man bara träffar på filmer, böcker och personer som uttrycker sig helt korrekt. Det är väl bättre då att man lär sig hur världen ser ut och att man när man tar del av en bok eller film lär sig att uppmärksamma ifall det är något som skaver och att man funderar på varför. Och även att man lär sig att det inte måste vara svart eller vitt, utan att man förstår att det går bra att uppskatta vissa delar av en kulturupplevelse men samtidigt vara kritisk mot andra.

Man kan ju också prata med sitt barn om hur olika personer i t ex en bok skildras och hur man kan tänka kring det.
 
Senast ändrad:
Du skrev i ett annat inlägg att anledningen till att du inte rekommenderade böckerna var just könsrollerna så det var utifrån det jag frågade, inte utifrån huruvida de var bra eller dåligt i övrigt.

Jag tror att risken att ungdomar skulle bli så påverkade av en fantasybok att de skulle börja anamma könsrollerna i boken är försvinnande liten. Jag tror att det är att underskatta ungdomarna, de flesta är nog smartare än så. Dessutom diskuteras genusfrågor både i skolan och i media på ett helt annat sätt än när jag var ung, och könsroller osv framställs på ett helt annat sätt i böcker och filmer nuförtiden så det finns en hel massa annan kultur som ger en motvikt.

Och jag tror att det gör mer skada att börja cancella litteratur utifrån att den skulle spegla dåliga värderingar.

Det blir ju svårt att som ung person kunna uppmärksamma problematiska framställningar av kvinnor och män i en bok t ex, om all kultur man tar del av är helt klanderfri och uppdaterad på genus, etnicitet, funktionsnedsättningar etc. För så kommer det ju inte att vara livet igenom, att man bara träffar på filmer, böcker och personer som uttrycker sig helt korrekt. Det är väl bättre då att man lär sig hur världen ser ut och att man när man tar del av en bok eller film lär sig att uppmärksamma ifall det är något som skaver och att man funderar på varför. Och även att man lär sig att det inte måste vara svart eller vitt, utan att man förstår att det går bra att uppskatta visa delar av en kulturupplevelse men samtidigt vara kritisk mot andra.

Man kan ju också prata med sitt barn om hur olika personer i en bok t ex speglas och hur man kan tänka kring det.
Jag förstår att det är utifrån det första påståendet vi diskuterar - att jag själv tycker böckerna är rätt dåliga var mer en passus. Kanske skulle jag vara mer förlåtande om det var något unikt av läsvärde i Eddings böcker tänkte jag nog. :)

Jag tror inte alls att ungdomarna är smartare än så. Kanske i viss mån på individnivå, men vi ser ju fortfarande en tydlig spegling i samhället av stereoptypa och skadliga könsroller, så varför inte uppmuntra barnen till att läsa sådant som inte så tydligt lyfter just de rollerna som någonting positivt istället? Just fantasygenren är ju enormt färgad och skadad av att ha varit riktad mot just tonårspojkar/unga män så länge att flera serier och författare liksom fallit ur tiden, tack och lov.
Jag säger inte att all litteratur måste vara klanderfri eller problemfri, det funkar liksom inte, men man kan uppmuntra en annan slags världsbild som positiv för mycket unga läsare tycker jag. Det behöver inte vara böcker som 'hyllar' könsrollerna.

Edit: om man inte vill använda dem som just diskussionsunderlag då. :)
 
Pit Dragon Triology/Chronicles av Jane Yolen (mer sci fi)
age 10+

Dealing with Dragons av Patricia Wrede (mer fantasy)
10 - 12
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
669
Senast: Tilly_85
·
Fritid Jag har gått och intresserat mig för stridsflygplan, och undrar om någon har något tips på bra böcker om just det? Inte för svåra, och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Sassy
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
2 837
Senast: Shpongle
·
Tjatter Jag har länge(!) velat lära mig några olika språk. I dagsläget kan jag bara svenska och engelska ordentligt. Nu finns det ju till synes...
Svar
5
· Visningar
513
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp