Bukefalos 28 år!

böjning i rätt grad?

S

sedran

Hur kontrollerar ni att ni får böjning i rätt grad på era hästar, så de får bästa effekt? Har sett en del som överböjer sina hästar (och vet också att dena kritik finns mot AR), och undrar därför hur ni känner att "nu, nu är det perfekt. Nu blev det för mycket"? Vilka indikationer känner just Du?
 
Det är svårt att förklara. Men personligen så känner jag det. Man känner när det är "lagomt" eller för mycket! Eller inget alls.
 
Undrar oxå och jag vill ha förklaringar från marken ;)

Personligen så går vår träning änsålänge endast ut på att böja halsen lite (svara på tygeltaget) och söka sig framåt nedåt mot handen i ett lugnt tempo. Skulle dock gärna vilja höra lite om hur det "ska" vara sedan när man börjar titta lite på böjningen..

Sitta på och känna tycker jag är hyfsat lätt (att inte få överböjning alltså) men från marken?

"Perfekt" är ju väldigt variernade från steg till steg.. Men för mig är en bra böjning en som hästen själv behåller utan att tappa forma, takt, tempo och balans osv. Dvs den kan arbeta vidare utan problem. Sedan kan man ju ibland böja lite på gränsen men bara så man känner att hästen fortf kan och vill arbeta vidare och då endast mkt liten stund. Tydligt när det är för mkt är ju att man knuffas över inåt/utåt, hästen blir vinglig, söker sig inte till handen/lägger sig i handen, tappar balansen och bryter av eller liknande.. Lr vad menade du?
 
det beror ju helt på hästen hur mjuk den är m.m.
samma som en skrev innan det är svårt att säga men man vet hur mycket man kan böja hästen.
man ska ju inte pressa den utan veta när det är stopp :)

tror inte det finns ngn speciel grad på böjningen utan bara sunt förnuft och känsla :D
 
yttertygel, yttertygel. Det är där jag känner om böjningen går jämn genom kroppen eller inte.
"Kommer" hästen inte till yttertygel när jag ger efter -eller tar- i den så är böjningen knas någonstans.

Detta känns ju oftast mycket väl när man rider på en hand på bara stången - när man sitter och böjer om och flyttar bogarna så avslöjas det fort om hästen inte kommer "fram" i yttersidan. Prova tex att rida på blankt kandar och byta mellan tex höger öppna och vänster sluta (böj bara om i sitsen och se vad som händer).

Om böjningen är jämn genom kroppen så ska det heller inte vara svårt -eller ngåra problem alls- att rida helt perfekt jämna volter. Låt hästen följa böjningens riktning och se vad som händer... Måste man sitta och korrigera för att få jämna volter brister det nånstans i böjningen.

Men det kan vara hårfina saker i böjningen som gör skillnad. Är hästen överböjd i halsen brukar den "försvinna" från yttertygeln - och följsamheten för tyglarna blir då också dålig. Men också om hästen tex vill "gå planka" -dvs böjer sej "för lite" (eller undviker att böja sej någonstans i kroppen), så får man samma problem med yttertygel och följsamhet och jämna volter.

Överböjning kan tjäna sitt syfte när man vill ha en eftergift i hästens sida - men när man väl börjar jobba med *böjningen* så har överböjning knappast någon plats i arbetet längre.
 
Jag tycker att de som överböjer sina hästar oftast (kanske alltid :confused:) tappar bogen och därmed linjen. Alltså att bogen är på väg utåt.

Men kan man böja för mkt om böjningen är densamma genom hela kroppen? :confused:
 
Jag tycker att de som överböjer sina hästar oftast (kanske alltid :confused:) tappar bogen och därmed linjen. Alltså att bogen är på väg utåt.


Precis! Hästen känns obalanserad och får svårt att ställa linjen...



Men kan man böja för mkt om böjningen är densamma genom hela kroppen? :confused:

Nu vet jag inte hur det går till i barock och AR. Men ja, det är möjligt. Låt oss säga att du rider hästen på en volt som är 20m i dm men böjer hästen (jämnt gnm hela kroppen) som att volten vore 10m i dm. Då blir det ju för mycket böjning i förhållande till hur böjt spåret är.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 878
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 557
Senast: Habina
·
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 367
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 648
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp