Bukefalos 28 år!

Böjning vid hand..

the_connemara

Trådstartare
Jaha, vi har hittat ett fält! Med ett staket oxå;)

Då vi har fått ngt emot ridbanan som grannen erbjuder vistades vi där härom dagen. Skulle testa lite och se vad som hände. Lilla hästen kan vända för tygel mot halsen + ledande (utan kontakt) men jag får inget gjort stillastående. DVs hon tittar mkt på annat och reagerar inte när man vill böja (för att hon ska fatta tygeltaget) stillastående. Så vi gick ;)

Vänster gick ganska bra. Hon böjde sig lite granna (bra elelr inte vet jag ej :crazy: ). Målet var att hon skulel förstå att hon skulle gå rakt fram men svara på tygeltaget (normal höjd o så) genom att böja sig lite mot mig. Höger gick mindre bra. Ville bara vingla ut mot mig.

Testade att själv gå utmed staketet och böja lite mot mig åt höger, gick lite bättre. Men iaf. Vad gör man för att förtydliga att hon ska gå kvar rakt fram även om jag tar lite i tygeln?

Lade armen över ryggen (endast 129 cm mara jue.. ;) ) och ledde utåt (utan att ta kontakt) men såå befäst är det ju inte. Dessutom så försökte jag ta tygeltaget lite närmare hennes hals, tanke lite trängande men jag vet inte.. Vet ännu inte hur jag ställer mig till trängande tygeltag (som absolut aldrig går över mankammen!).

Jaa, tips eller tankar? Vad som helst..!

:confused:
 
Ibland kan det hjälpa att "blocka" hästen när den inte riktigt förstår.

Alltså om du ber om böjning och hästen ska röra sif rakt fram (inte svänga) och hon vill svänga. Gå då framåt snabbare än henne och blocka hennes hals/huvud. Unghästar eller hästar som inte är vana vid att tolka kroppspråk måste man oftast överdriva med i början. Det kan sluta med att du får spenderar ett pass eller två med att gå bredvid hennes huvud, men det gör inget så länge ni kommer ifrån det sen.

Hoppas att det var det du menade. *lite trött*
 
Okej.. Ska testa d idag.. Risken är nog då stor att hon inte vill böja sig alls *känns så iaf* men vi ska se ;)

Tack!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 271
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 587
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 835
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 017
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp