G

Getaway_hon

Vad tycker ni om det? Verkar finnas rätt många olika åsikter om det. Vissa tycker det är positivt och ett bra sätt för att se ev. skada, andra har en mer negativ inställning då det är en ganska "hård" metod.
Så, vad är era åsikter?
 
Ett korrekt utfört böjprov är VÄLIDGT bra för att leta reda på var en häst har ont, OM den har ont. Man behöver INTE ta i för kung och fosterland, det räcker med att man böjer ihop lederna max vad som går. Då visar sig eventuella problem.
Ett korrekt utfört böjprov kan INTE skada hästen.
 
När jag veterinärbesiktade min häst inför köpet blev han 3-gradigt halt på ett framben. Iväg till Strömsholm för hästutredning. Böjer igen. Ingen reaktion alls. Böjer en gång till för säkerhets skull. Ingen reaktion då heller.

Den första veterinären tog i HÅRT. Den andra tog i mindre hårt. (Det var två veckor mellan) Vad som är rätt har jag ingen aning om. Har ingen annan erfarenhet av böjprov alls. Men man vet ju själv om man råkar trampa snett eller sitter i nån konstig ställning ett tag. Då kan det ju göra hiskligt ont de första stegen, utan att man är skadad för det.

Vet inte om jag litar helt på det där... Men säkert en bra vägledning.
 
om man har en häst som är halt så kan man kolla var det sitter om det nu är i leden hästen har ont. om det nu är i knät så blir hältan värre då man endast böjt i knät. Om man bara börjer lika mkt kan man oftast se o då behöver det inte vara hur hårt som helst. men ja har iofs ingen utbildning detta är bara hur jag uppfattar det. Har ju alltid hjälp med vid sånna situationer... tack o lov.. :crazy:
 
Jag är en vän av böjprov. Ingen av mina hästar har någonsin fått något "ditböjt" och har de reagerat på böjprov har det varit för att det verkligen VARIT något knas.

Även min fd travare gick vid 20 års ålder ren för böjprov runt om. Även 8-årige arabvalacken är ren för böjprov när han är frisk.

Sen kan man ju behöva diskutera med veterinären om vad en ½ grad efter böjprov är eller inte är att bry sig om. Men som sagt, alla hästar jag haft har gått ren för böjprov när de varit fräscha (flertal olika vet), och ingen har någons böjt dit något som inte finns på någon av mina.
 
Böjprov för att utreda en hälta anser jag är en bra metod så länge den används med SUNT FÖRNUFT av veterinär och hästägare.

Ett visst mått försiktighet är alltid bra, dvs inte för hårt och inte för ofta särskilt inte på äldre hästar, men rätt utfört är det ingen häst som tar skada av det
 
Rätt utfört är det ett bra instrument i en hältutredning. Vad jag vänder mig mot är att många veterinärer böjer så de håller på att kräkas. Handen på hjärtat, hur många av oss tvåbeningar klarar att under en minut pressa ihop våra leder och därefter springa utan att känna av något?
 
Tja, jag vet inte riktigt vad jag tycker.
En häst som är ren efter böjprov tror jag verligen är helt ok. Men en reaktion behöver inte innebära att något är fel (egen teori :) )

Vi hade en ponny som skulle säljas. På veterinärbesiktningen var hon kraftigt halt på tre ben. Vi åkte till klinik två dagar senare för utredning och då visade hon absolut ingenting trots böjprov, grepp, longering osv. Veterinären sa då att det räcker att hästen har "en dålig dag" (kanske motsvarande när man själv sovit illa och känner sig lite hängig) för att man ska få reaktioner.

För några månader sedan visade vår femåring reaktioner runt om, något mer bak än fram. Inte så att hon var jättehalt, men en tydlig markering. Jag hade absolut inte känt något fel på henne veckorna innan, möjligen att hon inte bar sig så bra som hon brukar i markarbetet. Hon fick ta det lungt i några veckor. Inte vet jag vad jag ska tro om det.

Har hört att böjprov inte används i Holland (kanske även Tyskland) för att de inte tycker att det är en bra metod.

Jag vet som sagt inte vad jag ska tycka om böjprov. Som hjälpmedel i en hälteutredning kan det säkert vara ett bra verktyg dock.
 
Lovisaeleonora :bow:

Hur fräsch är man själv, som sagt :confused:

Bra instrumet, att använda på rätt sätt, med förnuft!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
2 515
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 720
Senast: Fetaost
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
13 977
Senast: Emuliiaa
·
IT & mobiler Jag blir inte riktigt klok på Teams. Har det både i min Iphone och dator. När jag har datorn igång så ändrar den ju status till...
Svar
11
· Visningar
962
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp