Bukefalos 28 år!

Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Helt rätt, så är du för cancer och promiskuösa munkar är du mot böneutrop. :up:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det du skriver med allmänna rösträtten stämmer inte riktigt. Kvinnor fick allmän rösträtt 1 år efter män (1919) men kunde inte rösta förrän 1921 eftersom det inte var något val innan dess. Kvinnors rösträtt var dock mer allmän än männens ett tag framöver då männens rösträtt var kopplat till vissa krav som gjorde att fler män än kvinnor inte var tillåtna att rösta.

Sen det du skriver om religion har egentligen mycket lite med saken att göra. Islam som helhet har en mindre sekulariserad syn på kvinnor än Kristendomen som helhet idag, även om du känner sekulariserade muslimer och konservativa kristna. Sen hur det ser ut var och varför är som sagt en annan diskussion.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om en kristen man uppför sig illa här i Sverige har det väl lika mycket att göra med saken som om han hade varit muslim, eller har en kristen frikort att dömas som person men en muslim efter sin religion?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jo Kristendomen är mycket bättre än Islam om man ser till kvinnoförtryck och annan skit. Det beror helt enkelt på att dagens utövare av Kristendomen generellt är mer sekulariserade.

Tja... i Turkiet har man rätt till abort. 7 stater i USA håller på att avskaffa den.

Polen och Nicaragua är andra exempel.

Men för att göra det lite extra tydligt, vad säger lagstiftningen om abort i Vatikanstaten?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sen det du skriver om religion har egentligen mycket lite med saken att göra. Islam som helhet har en mindre sekulariserad syn på kvinnor än Kristendomen som helhet idag, även om du känner sekulariserade muslimer och konservativa kristna. Sen hur det ser ut var och varför är som sagt en annan diskussion.

Nej det beror mest på att du är islamofob och väljer att betrakta den så kallade islamska helheten genom avpixlat.

Har kvinnor rösträtt i Vatikanstaten?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

J



Att Birka kallas Sveriges första stad betyder inte att Sverige fanns då utan att det var den första staden som fanns inom det vi idag kallar Sverige.

Fast det är inte riktigt sant. Uppåkra är betydligt äldre.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om en kristen man uppför sig illa här i Sverige har det väl lika mycket att göra med saken som om han hade varit muslim, eller har en kristen frikort att dömas som person men en muslim efter sin religion?

Bad jag inte dig att inte dra sådana slutsatser? De är nämligen helknasiga och jag förstår inte hur du kan tolka det jag skriver så. Läs om vad jag skrivit istället.

Tja... i Turkiet har man rätt till abort. 7 stater i USA håller på att avskaffa den.

Polen och Nicaragua är andra exempel.

Men för att göra det lite extra tydligt, vad säger lagstiftningen om abort i Vatikanstaten?

Ja, kristendomen är också fortfarande kvinnoförtryckande. Bara inte i samma utsträckning som Islam. Rätten till abort är viktig men det är inte på samma nivå som att t.ex hindra flickor att fly från en brinnande skola för att de inte har slöjor på sig.

Nej det beror mest på att du är islamofob och väljer att betrakta den så kallade islamska helheten genom avpixlat.

Har kvinnor rösträtt i Vatikanstaten?

Det börjar likna förtal och trakasserier det här med din fullkomliga besatthet att beskylla mig för att läsa Avpixlat.

Fast det är inte riktigt sant. Uppåkra är betydligt äldre.

Kanske inte men skrev inte att det var den äldsta enbart att den brukar kallas så vilket är sant.

Off-topic men: Kan du f.ö återkomma till den andra tråden där du skrev att det fanns så mycket forskning som fastslår att kvinnor är lönediskriminerade utan att du klarade av att presentera några som helst bevis för det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Bad jag inte dig att inte dra sådana slutsatser? De är nämligen helknasiga och jag förstår inte hur du kan tolka det jag skriver så. Läs om vad jag skrivit istället.



Ja, kristendomen är också fortfarande kvinnoförtryckande. Bara inte i samma utsträckning som Islam. Rätten till abort är viktig men det är inte på samma nivå som att t.ex hindra flickor att fly från en brinnande skola för att de inte har slöjor på sig.



Det börjar likna förtal och trakasserier det här med din fullkomliga besatthet att beskylla mig för att läsa Avpixlat.



Kanske inte men skrev inte att det var den äldsta enbart att den brukar kallas så vilket är sant.

Off-topic men: Kan du f.ö återkomma till den andra tråden där du skrev att det fanns så mycket forskning som fastslår att kvinnor är lönediskriminerade utan att du klarade av att presentera några som helst bevis för det.

Och hur menar du att det inte skulle vara i samma utsträckning?

Hur ser det ut med de mänskliga rättigheterna i Vatikanstaten. Har kvinnor samma rättigheter som män?

Absolut... golit återkommer men det är så kul att det blir en egen tråd och så slipper vi aktivera en tråd med massa rasistiska vanföreställningar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och hur menar du att det inte skulle vara i samma utsträckning?

Hur ser det ut med de mänskliga rättigheterna i Vatikanstaten. Har kvinnor samma rättigheter som män?


Det sker inte i samma utsträckning (det är ju inte så ofta skolor börja brinna etc) men det visar vilken kvinnosyn som finns inom vissa delar av Islam. Jag kan ju ge en massa fler exempel men du vet nog redan om att i många muslimska länder är kvinnorna betydligt mer förtryckta än i t.ex USA.

Nej kvinnor har inte samma rättigheter som män i Vatikanstaten men det säger mycket lite om religionernas helhet.

Absolut... golit återkommer men det är så kul att det blir en egen tråd och så slipper vi aktivera en tråd med massa rasistiska vanföreställningar.

Bra, återkom absolut. Då med en länk till en forskningsrapport som fastslår att det förekommer strukturell lönediskriminering av kvinnor och inte ännu ett inlägg där du bara berättar om hur mycket forskning det finns på ämnet och hur du njuter o.s.v.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej kvinnor har inte samma rättigheter som män i Vatikanstaten men det säger mycket lite om religionernas helhet.


Jasså? Varifrån styrs den största delen av kristendomen?

Varför skulle inte Vatikanstaten var representativ för kristendomen?

Och har kvinnor rösträtt där?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

sen när ligger uppåkra i Svealand sist jag kollade låg det i Skåneland vid lund
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du tror väl inte på allvar att Vatikanstaten är lika sekulariserad som en genomsnittlig kristen?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du tror väl inte på allvar att Vatikanstaten är lika sekulariserad som en genomsnittlig kristen?

Andra kanske kan tänka sig att din uppfattning om islam är att jämföra med hur jämställt och sekulärt Vatikanstaten är.

Men till saken. Hur ser det ut med de mänskliga rättigheterna i Kristenhetens högborg? Har kvinnor rösträtt?

Har ens män rösträtt?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men vid närmare eftertanke.
Kan det vara så att mycket av hatet mot Islam egentligen är kastrationsångest hos icke omskurna män?
Så att varje gång mannen med kastrationsångest hör ett böneutrop så mår han så dåligt att han inte vågar gå ut utan suspensoar.

Trams skulle jag nog säga.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Den styrs av litet allt möjligt, bl.a. religion.
I USA så styrs den (eller styrdes i alla fall när jag var där) av att icke omskurna män är mindre populära sexpartners än de omskurna.

Det där var ett ganska lustigt argument. Låter föräldrar omskära sina barn för att de skall få ligga mer som vuxna? Fantastiskt land USA!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Andra kanske kan tänka sig att din uppfattning om islam är att jämföra med hur jämställt och sekulärt Vatikanstaten är.

Du vet antagligen inte vad min uppfattning av Islam är. Jag har inte mer emot att någon är djupt troende muslim än om någon skulle vara djupt troende kristen.

Men till saken. Hur ser det ut med de mänskliga rättigheterna i Kristenhetens högborg? Har kvinnor rösträtt?

Har ens män rösträtt?

Det har inte med saken att göra. Jag vet inte exakt hur det ser ut och jag bryr mig inte särskilt mycket heller. Vatikanstaten är inte sekulariserad och har idiotiska värderingar. Deras värderingar motsvarar inte vad en genomsnittlig kristens har för värderingar.

Jag förstår inte ens varför du orkar ödsla tid på att ifrågasätta att Islam skulle vara mindre sekulariserad än Kristendomen. Alla vet egentligen att det är sant. Muslimer i väst är mycket mer sekulariserade än det större flertalet muslimer, det är inte det jag motsäger. Men en stor del av världens muslimer bor i länder där Islam fullständigt präglar hela samhället på ett betydligt större sätt än kristendomen präglar många kristna.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men Uppåkra var ju faktiskt inte svenskt. Så hur tänker du nu Golit.

Vare sig Uppåkra eller Birka var svenskt. Båda platserna ligger inom Sveriges nuvarande gränser, vilket var kommentaren kring Sveriges äldsta stad.


...11-11 i Kristianstad...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du vet antagligen inte vad min uppfattning av Islam är. Jag har inte mer emot att någon är djupt troende muslim än om någon skulle vara djupt troende kristen.



Det har inte med saken att göra. Jag vet inte exakt hur det ser ut och jag bryr mig inte särskilt mycket heller. Vatikanstaten är inte sekulariserad och har idiotiska värderingar. Deras värderingar motsvarar inte vad en genomsnittlig kristens har för värderingar.

Jag förstår inte ens varför du orkar ödsla tid på att ifrågasätta att Islam skulle vara mindre sekulariserad än Kristendomen. Alla vet egentligen att det är sant. Muslimer i väst är mycket mer sekulariserade än det större flertalet muslimer, det är inte det jag motsäger. Men en stor del av världens muslimer bor i länder där Islam fullständigt präglar hela samhället på ett betydligt större sätt än kristendomen präglar många kristna.

Nej dina vanföreställningar om Islam gör att du tror att islam präglar människor i en utsträckning som inte stämmer. Det är som om någon från Brunei skulle försöka förstå Europa genom att betrakta Vatikanstaten.

Det är i och för sig inget större bekymmer... Det som är problematiskt är att du försöker inbilla dina medmänniskor att denna icke-sekulära hållning till religion (Av någon anledning bara Islam och inte ortodoxt kristna) inte upphör när trosutövare flyttar till ett sekulärt land.

15-15 golit är lite disträ..
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 176
Senast: ii-ssa
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 486
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
874
Senast: Rosett
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 252
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp