Bukefalos 28 år!

Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Och vart säger nån att lösnignen är mer begränsad aborträtt? Sett till migrationen är det de som förespråkar öppna gränser och en generös politik som driver frågan.
Det som talar för det är att Sverige är ett litet land inom EU med ännu mindre inflytande och att vi är ensamma(?) om att ha fri abort efter första trimestern.
 
Tänk vad som skulle hända om abort var helt förbjudet...
Hur skulle samhället hantera:
-37 000 barn som föds icke önskade med föräldrar som inte vill ta hand om dom, vissa barn med speciella behov.
- ett antal kvinnor som i desperation försökt göra illegal abort med skador eller dödsfall som följd.

Men den världen verkar inte abortmotståndare vilja se. Utan allt är så fint och pratas bara om det heliga livet.
Änglamakerskorna skulle garanterat få en uppsving.
 
Det är tydligt att en del antingen inte tänker efter eller förstår vad full fri rörlighet kommer att innebära. Eller varför EU arbetar med att harmonisera inom det som kallas den social pelaren.
 
Det som talar för det är att Sverige är ett litet land inom EU med ännu mindre inflytande och att vi är ensamma(?) om att ha fri abort efter första trimestern.

Vi har en hel del inflytande i vissa frågor och vi måste inte rätta oss efter sådana bestämmelser. Självklart kommer vi aldrig köpslå med vår aborträtt så länge vi inte har en KD/SD regering som VILL det.
 
Menar du att veterinärer och läkare har samma jobb?
Det tycker inte jag.
Jag tycker att det är skillnad på människor och djur, och jag kan definitivt inte göra en veterinärs arbete.
Ja de har samma arbetsuppgifter, frånsett avlivning och palliativ vård då, det handlar bara om olika arter. Det betyder inte att jag tycker att man kan byta plats på läkare och veterinärer. Du verkar läsa mina inlägg som fan läser bibeln här känns det som. Jag har inte skrivit att du ska kunna göra en veterinärs arbete. Men arbetsuppgifterna är ju i stort sett samma, bara på olika arter.
 
Ja de har samma arbetsuppgifter, frånsett avlivning och palliativ vård då, det handlar bara om olika arter. Det betyder inte att jag tycker att man kan byta plats på läkare och veterinärer. Du verkar läsa mina inlägg som fan läser bibeln här känns det som. Jag har inte skrivit att du ska kunna göra en veterinärs arbete. Men arbetsuppgifterna är ju i stort sett samma, bara på olika arter.
Jag håller inte med.

I mina arbetsuppgifter ingår inte att avliva människor.
Inte i andra läkares arbetsuppgifter heller.

Jag har inte hört att det är vanligt att behandla riskfaktorer efter stroke eller hjärtinfarkt bland djur.
Jag har inte hört att det är vanligt att behandla förhöjt blodtryck bland djur.
Jag har inte hört att det är vanligt att behandla depressioner eller psykoser bland djur.

Så nej, jag tycker inte att veterinär och läkare är direkt jämförbara yrken.
 
Jag håller inte med.

I mina arbetsuppgifter ingår inte att avliva människor.
Inte i andra läkares arbetsuppgifter heller.

Jag har inte hört att det är vanligt att behandla riskfaktorer efter stroke eller hjärtinfarkt bland djur.
Jag har inte hört att det är vanligt att behandla förhöjt blodtryck bland djur.
Jag har inte hört att det är vanligt att behandla depressioner eller psykoser bland djur.

Så nej, jag tycker inte att veterinär och läkare är direkt jämförbara yrken.
Du behöver inte tycka det, och du har rätt till din åsikt, och jag har rätt att inte behöva hålla med.
Och igen, du läste nog inte det jag skrev. Visst finns det skillnader, men det är nog fler likheter än skillnader i själva grunden. Nämligen att man började för att man vill rädda liv.

Och jo, tyvärr, så är det inte helt ovanligt att behandla depressioner hos djur.
 
Det är tydligt att en del antingen inte tänker efter eller förstår vad full fri rörlighet kommer att innebära. Eller varför EU arbetar med att harmonisera inom det som kallas den social pelaren.

Tur att åtminstone en konspirationsteoretiker har förstått hur det fungerar. I perioden 1992 - 2019 har inte fri rörlighet betytt något i den riktning du försöker framställa.
 
Du behöver inte tycka det, och du har rätt till din åsikt, och jag har rätt att inte behöva hålla med.
Och igen, du läste nog inte det jag skrev. Visst finns det skillnader, men det är nog fler likheter än skillnader i själva grunden. Nämligen att man började för att man vill rädda liv.

Och jo, tyvärr, så är det inte helt ovanligt att behandla depressioner hos djur.

Helt off topic, men hur bedömer man psykiska besvär hos djur? Skicka gärna PM om du inte vill spinna iväg och förstöra den här tråden.
 
Tur att åtminstone en konspirationsteoretiker har förstått hur det fungerar. I perioden 1992 - 2019 har inte fri rörlighet betytt något i den riktning du försöker framställa.
"Konspirationsteoretiker" är det ditt bästa och enda argument i sak?

För övrigt är den fria rörligheten inte fullt implementerad än, utan ganska starkt begränsad och då fungerar det med olika lagstiftning. Så även här är du fel på det.

Som jag redan skrivit arbetar EU idag inom det som kallas den sociala pelaren med en harmonisering av sociala rättigheter. Det är liksom ingen hemlighet att så sker, känns nästan surrealistiskt att du tror att det är en konspiration.
 
Helt off topic, men hur bedömer man psykiska besvär hos djur? Skicka gärna PM om du inte vill spinna iväg och förstöra den här tråden.

Det sätts inga psykiatriska diagnoser på djur, men vi (bla. etologer) kan bedöma djurets psykiska välmående utifrån dess beteende. Utefter det kan man sedan behandla djuret, ibland endast mha duktiga etologer, beteenderådgivare, tränare, instruktörer osv. men ibland även mha läkemedel.

Jag är etolog och arbetar på djursjukhus och vi blir duktigare och duktigare på att identifiera just psykiska problem hos djur, men tyvärr krävs det fortfarande oftast att djuren börjar uppvisa fysiska problem innan djuren får hjälp.
 
Inte direkt jämförbara men en hel del likheter finns det väl?

Om man tänker på att det opereras och används läkemedel så ja.
Om man tycker - som jag tycker - att människor och andra djur är helt olika, så nja likheter men knappast så jag tycker att man ska hänvisa till att veterinärer avlivar djur för att motivera att läkare borde börja avliva människor i olika livsfaser.
Och det var ju den vägen eventuella likheter mellan läkare och veterinärer kom in i den här tråden.
 
Jag har inte hört att det är vanligt att behandla riskfaktorer efter stroke eller hjärtinfarkt bland djur.
Jag har inte hört att det är vanligt att behandla förhöjt blodtryck bland djur.
Jag har inte hört att det är vanligt att behandla depressioner eller psykoser bland djur.

Så nej, jag tycker inte att veterinär och läkare är direkt jämförbara yrken.
De tillstånd du nämner behandlas allt oftare hos djur, framförallt de senare två - den första mer sällan men det är nog en tidsfråga. Det har hänt massor på tio år, även om behandling av högt blodtryck hos sällskapsdjuren förekom då med. Nu är det snarare standard att behandla.

Tillägg: marknaden för att behandla dessa tillstånd är idag så stor att det finns mediciner för dessa tillstånd registrerade för flera djurslag, med allt vad det innebär i kostnader iom registrering och forskning för läkemedelsbolagen. Så veterinärerna behöver inte ens välja humanläkemedel, vilket annars också går bra då vi kan skriva ut enligt kaskadprincipen.
 
Senast ändrad:
De tillstånd du nämner behandlas allt oftare hos djur, framförallt de senare två - den första mer sällan men det är nog en tidsfråga. Det har hänt massor på tio år, även om behandling av högt blodtryck hos sällskapsdjuren förekom då med. Nu är det snarare standard att behandla.
jösses
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp