Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Varför är det fult att värna om sjukvårdspersonalen?

Du vill värna sjukvårdspersonalen genom att dra in kvinnors rättigheter. Jag anser inte att det är en rimlig utgångspunkt. Vård ska erbjudas enligt vad vi bestämt gemensamt, och sedan ska den personal utbildas och anställas som är beredd att genomföra vården. Alla inom vården behöver inte ha samma uppgifter. Enskild personals etiska överväganden ska inte behöva gå ut över vilken vård som kan erbjudas.

Jag anser att hela iden om att lägga in medicinsk utveckling som argument i abortfrågan är helt absurd och verkligen ett sätt att begrava huvudet långt ned i sanden.

Vi kan räkna med att medicinsk utveckling till slut kommer att kunna se till att ett befruktat embryo från sekund 2 kan vårdas artificiellt till mänskligt liv. Efterfrågan på abort kommer inte samtidigt att dö.

Vi måste alltså ta beslut om att abort ska kunna ske, helt renons på exakt vilken vecka ett foster kan vårdas till ett senare acceptabelt bliv.

Jag tycker att det är helt logiskt och ett sätt att verkligen ta itu med problemen nu och inte skylla på medicinsk utveckling och tycka att aborträtten ska begränsas i framtiden och därmed starta en diskussion/argumentation som slutar med att abort blir illegalt helt och hållet. Och därmed helt orimligt.
 
Jag förstår absolut att sena aborter kan vara jobbigt för personalen.
Jag tycker ändå det blir problematiskt att dra in personalens känslor. För ska vi göra det i alla diskussioner där det är jobbigt mentalt för personalen?
Tex personalen på migrationsverket. Ska vi inte ha utvisningar för det blir svårt moraliskt för dem samt för de poliser som genomför utvisningen?
Eller inom rättsväsendet där personalen kanske tycker någon är oskyldigt dömd eller en kirurg som ska operera en massmördare/pedofil.
Var drar man gränsen?
 
Jag förstår absolut att sena aborter kan vara jobbigt för personalen.
Jag tycker ändå det blir problematiskt att dra in personalens känslor. För ska vi göra det i alla diskussioner där det är jobbigt mentalt för personalen?
Tex personalen på migrationsverket. Ska vi inte ha utvisningar för det blir svårt moraliskt för dem samt för de poliser som genomför utvisningen?
Eller inom rättsväsendet där personalen kanske tycker någon är oskyldigt dömd eller en kirurg som ska operera en massmördare/pedofil.
Var drar man gränsen?
Håller med.

Kan man inte hantera sin jobbuppgift så är det var så god att byta yrke.
Morsan låg nedsövd med respirator. Till slut var det tvunget att stänga av den för övriga organ gav upp. Skulle läkaren vägrat stänga av respiratorn för att det var jobbigt för honom? Om vi nu ska diskutera att det är jobbigt för den stackars personalen.
 
Det är Inte säkert att Adaktusson skrämde bort så många
"KD rasar i mätning – tappar 260 000 väljare: ”Aldrig sett en större förändring”
– Vi har aldrig sett en större förändring i KD:s stöd mellan två månader, så det här sticker ut. Det motsvarar att mer än ett helt folkparti har ställt sig upp och gått, säger Demoskops opinionschef Peter Santesson till tidningen....
I SCB:s stora partisympatiundersökning i veckan fick KD rekordsiffran 13 procent, men bara de som intervjuades i slutet av mätperioden hade hunnit ta del av den uppmärksammade abortdebatten kring KD-toppen Lars Adaktusson."

https://omni.se/kd-rasar-i-matning-tappar-260-000-valjare-aldrig-sett-en-storre-forandring/a/kJKzXB


Tillåt mig utbringa en skål till Sveriges Kvinnor, så här på Nationaldagen. Heja, heja. 🙏💪🙏
 
"KD rasar i mätning – tappar 260 000 väljare: ”Aldrig sett en större förändring”
– Vi har aldrig sett en större förändring i KD:s stöd mellan två månader, så det här sticker ut. Det motsvarar att mer än ett helt folkparti har ställt sig upp och gått, säger Demoskops opinionschef Peter Santesson till tidningen....
I SCB:s stora partisympatiundersökning i veckan fick KD rekordsiffran 13 procent, men bara de som intervjuades i slutet av mätperioden hade hunnit ta del av den uppmärksammade abortdebatten kring KD-toppen Lars Adaktusson."

https://omni.se/kd-rasar-i-matning-tappar-260-000-valjare-aldrig-sett-en-storre-forandring/a/kJKzXB


Tillåt mig utbringa en skål till Sveriges Kvinnor, så här på Nationaldagen. Heja, heja. 🙏💪🙏

Hoppas bara att de inte blandat ihop mätningen med någon gammal från 2014 eftersom de nämner begreppet folkparti.

Mätningen förra veckan var otäck, med 30% av rösterna på extrema konservativa partier. Bra om det kan motverkas, och abortfrågan är en sådan fråga där ganska få är beredda att offra kvinnors rättigheter på det patriarkala altaret. Faktiskt även ganska begränsat antal inom KD.

Det är ganska bra om de konservativa nu fått övertro på opinionen så att de öppet börjar avslöja sina slutliga ideal, och inte smyger in dem för att gradvis få mer acceptans för idiotin. Det blir så mycket tydligare då för alla hur viktigt valet är mellan dessa krafter.
 
Håller med.

Kan man inte hantera sin jobbuppgift så är det var så god att byta yrke.
Morsan låg nedsövd med respirator. Till slut var det tvunget att stänga av den för övriga organ gav upp. Skulle läkaren vägrat stänga av respiratorn för att det var jobbigt för honom? Om vi nu ska diskutera att det är jobbigt för den stackars personalen.
Jag kommer nu att tänka på advokaten som försvarade Breivik. Han fick frågor om hur han kunde göra det. Hans svar var att han tror på rättsväsendet och att han vill försvara och behålla det. Jag har även hört liknande svar från andra advokater.
Jag tänker att det är lite liknande i många jobb dvs att man tror på ett visst system eller rätten att göra något även om det innebär svåra stunder i mitt jobb. En person som tex arbetar med aborter behöver ha en tro på att aborträtten är så viktig att försvara även om det kan finnas tuffa stunder i jobbet.
 
@Lobelia Det är väl inte helt konstigt att det blir otydligt när du i en tråd som främst handlar om abortgränsen (dessutom gränsen för fri abort) argumenterar för att orsakerna till att folk beviljas sen abort bör ses över. Dessutom utan någon fakta på de tveksamma fall du hänvisar till, för all statistik som framkommit i tråden talar ju snarare för att det främst handlar om fara för fostret eller mammans liv. Då blir det lite svårt att hänga med i vad du faktiskt vill få fram, framför allt när du citerar inlägg som handlar om den fria abortgränsen.

Vad gäller abort pga "fel" kön så skulle jag säga att ett förbud är extremt fel ände att börja i, för då handlar det högst troligt om kvinnoförtryck på en rätt hög nivå och något som bör tacklas från ett annat håll - åtminstone om man är ute efter att rädda liv.
 
tester är inte så dyra att köpa. Kan man ligga kan man testa sig. Iaf om man är vid sina sinnens fulla bruk.
Det finns massor med människor som ligger fast de inte har samma intellektuella kapacitet som en normalbegåvad vuxen. Jag förlorade oskulden när jag gick i högstadiet. Då var jag inte mogen nog att köra moppe, men gammal nog att inse hur det känns att vara gravid? Jag fick min mens förhållandevis sent (13?) och hade nog inte reagerat på att den uteblev eftersom den inte var särskilt regelbunden.

En gammal kollega upptäckte btw sin graviditet när det var alldeles för sent. Hon var smal som en sticka, inget syntes. Enda anledningen till att det upptäcktes var för att hon fick UVI. Mot slutet fick hon en liten kula, men så fort ungen var ute var magen helt platt igen. Alla får alltså inte stora magar, och har man lite hull från början så är det säkert möjligt att helt missa. Kollegan hade p-stav, så hon trodde att hon var skyddad.

En annan kollega blev gravid trots spiral. Här upptäckes det medan det fortfarande fanns tid, men barnet behölls.
 
Jag gjorde mitt RUL i skiftet till v20. Det fanns helt enkelt inte tid före det. Då var det också så att var man under 34 så fick man bekosta KUB själv, och det är INTE vem som helst som har råd med det.
 
Jag gjorde mitt RUL i skiftet till v20. Det fanns helt enkelt inte tid före det. Då var det också så att var man under 34 så fick man bekosta KUB själv, och det är INTE vem som helst som har råd med det.
Fast det kostar typ 2000 bara, vi betalade för kub. Med tanke på vad barn kostar är det ju en rätt liten summa. Tror de flesta har råd, sen kan man ju välja att inte vilja lägga pengarna på det.
 
@Lobelia Det är väl inte helt konstigt att det blir otydligt när du i en tråd som främst handlar om abortgränsen (dessutom gränsen för fri abort) argumenterar för att orsakerna till att folk beviljas sen abort bör ses över. Dessutom utan någon fakta på de tveksamma fall du hänvisar till, för all statistik som framkommit i tråden talar ju snarare för att det främst handlar om fara för fostret eller mammans liv. Då blir det lite svårt att hänga med i vad du faktiskt vill få fram, framför allt när du citerar inlägg som handlar om den fria abortgränsen.

Vad gäller abort pga "fel" kön så skulle jag säga att ett förbud är extremt fel ände att börja i, för då handlar det högst troligt om kvinnoförtryck på en rätt hög nivå och något som bör tacklas från ett annat håll - åtminstone om man är ute efter att rädda liv.
Jag tror otydligheterna snarare beror på att folk medvetet missuppfattar och framförallt för att folk är ute efter att slå ner på minsta lilla försök till diskussion.

Jag har svårt för att tro att folk inte är läskunniga vilket i och för sig kan förklara att de inte förstår "nej".
 
Jag slutade läsa efter det här då du uppenbarligen inte läst vad jag skrivit.

Ett ganska extremt sätt att borra huvudet djupt ned i sanden, men det informations-isolerandet är upp till var och en. Så länge man inte förväntar sig en fortsatt konstruktiv och intressant diskussion, för den sätter man punkt för samma sekund som man vägrar att lyssna.
 
Ett ganska extremt sätt att borra huvudet djupt ned i sanden, men det informations-isolerandet är upp till var och en. Så länge man inte förväntar sig en fortsatt konstruktiv och intressant diskussion, för den sätter man punkt för samma sekund som man vägrar att lyssna.
Nej ett sätt att markera att du tilldelar mig åsikter jag gång på gång påtalat att jag inte har. Kom igen när du respekterar min åsikt.
 
Du skulle ju kunna prova med att skriva ett inlägg som alla andra inte missförstår (enligt dig)?
När folk inte förstår, nej jag är inte emot fri abort sagt femtielva gånger utan gång på gång argumenterar utifrån att jag är det då handlar det mer om viljan att förstå eller problem med läsförståelse.

Då kommer vi inte längre.
 
När folk inte förstår, nej jag är inte emot fri abort sagt femtielva gånger utan gång på gång argumenterar utifrån att jag är det då handlar det mer om viljan att förstå eller problem med läsförståelse.

Då kommer vi inte längre.
Om vi bortser från ditt klavertramp med att påstå att alla som inte håller med dig sviktar vad gäller läsförståelse så kanske du kan beskriva vad du anser vara fel med nuvarande lagstiftelse?
 
"KD rasar i mätning – tappar 260 000 väljare: ”Aldrig sett en större förändring”
– Vi har aldrig sett en större förändring i KD:s stöd mellan två månader, så det här sticker ut. Det motsvarar att mer än ett helt folkparti har ställt sig upp och gått, säger Demoskops opinionschef Peter Santesson till tidningen....
I SCB:s stora partisympatiundersökning i veckan fick KD rekordsiffran 13 procent, men bara de som intervjuades i slutet av mätperioden hade hunnit ta del av den uppmärksammade abortdebatten kring KD-toppen Lars Adaktusson."

https://omni.se/kd-rasar-i-matning-tappar-260-000-valjare-aldrig-sett-en-storre-forandring/a/kJKzXB


Tillåt mig utbringa en skål till Sveriges Kvinnor, så här på Nationaldagen. Heja, heja. 🙏💪🙏
Samtliga jag talat med ger en ganska annorlunda bild än media till varför KD siffror gått tillbaka. Adaktusson och abortfrågan är enligt dem inte huvudorsaken utan det är partiets sväng när det gäller migration.
 
Om vi bortser från ditt klavertramp med att påstå att alla som inte håller med dig sviktar vad gäller läsförståelse så kanske du kan beskriva vad du anser vara fel med nuvarande lagstiftelse?
Nu trampar du i klaveret. Det handlar inte om att hålla med eller inte utan att jag tröttnat på att folk tilldelar mig åsikter som jag upprepade gånger påtalat att jag inte har.

Och nej jag tar det inte ett varv till, jag har inga illusioner om att det fungerar bättre om jag upprepar mig igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp