Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Men efter vecka 22 betraktar de väl alltid barnet som för tidigt fött om mamman inte längre kan bära det, pga tex sjukdom. Om det är ett livsdugligt barn. Förstår inte hur det du skrev motsäger det jag skrev.
Skadan/sjukdomen kan ha drabbat fostret. Varför gå tiden ut om det ändå inte kommer överleva?
 
Att du tycker något är bra innebär knappast att alla andra tycker samma, det finns problem kring aborter så som att vårdpersonal anser att lagen säger att de ska försöka rädda aborterade foster. Det är säkert traumatiskt för alla inblandade. Uppgiften att rädda liv krockar med uppgiften att ta liv (vilket aborter faktiskt är i någon form).

Jag tror att försök att tysta ner diskussionerna med att det är bra som det är är det som gynnar abortmotståndarna, inte att föra en öppen diskussion.



Här är du direkt oförskämd även om du troligen inte noterat det själv. När du skriver " ...vi är många som värnar starkt om kvinnors rättigheter ..." så ser det ut som att du försöker framstå som den goda som kämpar mot de onda abortmotståndarna. Att den du riktar dig till inte är abortmotståndare tycks du missa totalt.

Varför är det så viktigt att polarisera debatten och att försöka framställa de som har en något avvikande åsikt som ond (här abortmotståndare)? Det är knappast konstruktivt att skapa abortmotståndare av de som egentligen är för.

Om man spelar in samma argument som abortmotståndarna gör för att driva lagstiftningen mot restriktivare aborter och degraderade rättigheter för kvinnor som vunnits genom kamp i hundratals år får man nog tåla att bemötas både starkt och bli ifrågasatt. När man sedan inte heller har ens funderat kring att presentera svar på de frågor som uppstår kring resonemanget, verkar det närmast antingen lite naivt, huvudet nedgrävt i sanden - eller så står man faktiskt på abortmotståndarnas sida, helt eller delvis, medvetet eller omedvetet.

Observera att inlägget är riktat mot @Lobelia s långdragna offerkofta i tråden och ingen annan.
 
Skadan/sjukdomen kan ha drabbat fostret. Varför gå tiden ut om det ändå inte kommer överleva?
Ja men om det är mamman som drabbats av sjukdom så.

Däremot tror jag folkbokföring blir inblandat efter en viss vecka, oavsett?
 
Senast ändrad:
Om man spelar in samma argument som abortmotståndarna gör för att driva lagstiftningen mot restriktivare aborter och degraderade rättigheter för kvinnor som vunnits genom kamp i hundratals år får man nog tåla att bemötas både starkt och bli ifrågasatt. När man sedan inte heller har ens funderat kring att presentera svar på de frågor som uppstår kring resonemanget, verkar det närmast antingen lite naivt, huvudet nedgrävt i sanden - eller så står man faktiskt på abortmotståndarnas sida, helt eller delvis, medvetet eller omedvetet.

Observera att inlägget är riktat mot @Lobelia s långdragna offerkofta i tråden och ingen annan.
Jag vet redan av erfarenhet att du anser diskussioner kring abort i dina ögon är att kämpa för inskränkta aborträttigheter. Jag har inte mer att säga till dig i frågan då alla diskussioner med dig hittills har gått ut på att korrigera dig när det gäller vad jag tycker.

Kan hända är det så att du slåss mot väderkvarnar och se abortmotståndare lite över allt helt onyanserat.
 
Jag vet redan av erfarenhet att du anser diskussioner kring abort i dina ögon är att kämpa för inskränkta aborträttigheter. Jag har inte mer att säga till dig i frågan då alla diskussioner med dig hittills har gått ut på att korrigera dig när det gäller vad jag tycker.

Kan hända är det så att du slåss mot väderkvarnar och se abortmotståndare lite över allt helt onyanserat.

Jag vet. Därav ordvalet . Du gav upp fort att svara på en enda fråga kring ditt resonemang. Använder man samma argument som abortmotståndare får man vara beredd att presentera mer svar. Trist.
 
Jag vet. Därav ordvalet . Du gav upp fort att svara på en enda fråga kring ditt resonemang. Använder man samma argument som abortmotståndare får man vara beredd att presentera mer svar. Trist.
Jag har flera gånger gett upp diskussioner med dig pga din aggressiva förhållningssätt och att du envisas med att lägga ord i munnen på en. Men visst det är väl ett ganska effektivt sätt att "vinna" diskussioner och att få tyst på folk på.
 
Jag har flera gånger gett upp diskussioner med dig pga din aggressiva framhållning och att du envisas med att lägga ord i munnen på en. Men visst det är väl ett ganska effektivt sätt att "vinna" diskussioner och att få tyst på folk på.

Jag har velat ha svar på frågan hur man hanterar argumentet att medicinsk utveckling ska vara avgörande för abortlagstiftning i ljuset av att medicinsk utveckling kommer att kunna vårda foster till liv direkt från befruktningsögonblicket. Jag har noterat en total frånvaro av svar i frågan. Det är ett argument som frekvent används av abortmotståndare med drömmen om just den konsekvensen i framtiden.

Jag vill ha allt annat än tyst.

Vilka ord är lagda i vilken mun?
 
Jag har velat ha svar på frågan hur man hanterar argumentet att medicinsk utveckling ska vara avgörande för abortlagstiftning i ljuset av att medicinsk utveckling kommer att kunna vårda foster till liv direkt från befruktningsögonblicket. Jag har noterat en total frånvaro av svar i frågan. Det är ett argument som frekvent används av abortmotståndare med drömmen om just den konsekvensen i framtiden.

Jag vill ha allt annat än tyst.

Vilka ord är lagda i vilken mun?

Det där är en mycket svår frågeställning, för då blir ju frågan verkligen när ett liv blir ett liv.

Och det kanske är så enkelt: ett liv blir ett liv när det är önskat?
Vilket för mig känns väldigt etiskt problematiskt eftersom det antyder att "människovärdet" bygger på att individen är önskad och därmed inte är lika för alla.
Några liv är så önskade att vi "tillverkar dem på konstgjord väg".
Andra liv är oönskade så dem dödar vi.

Otrevligt i mina ögon, faktiskt.

Jag försöker inte ge något svar; jag "tänker högt" kring det som i mina ögon är problematiskt kring aborter.

Ja, jag förstår argumentet om kvinnans rätt till sin kropp.
Men som sagt: jag ser ett etiskt problem med abort även om jag tycker att svensk abortlagstiftning verkar fungera i befintlig form.
 
Det där är en mycket svår frågeställning, för då blir ju frågan verkligen när ett liv blir ett liv.

Och det kanske är så enkelt: ett liv blir ett liv när det är önskat?
Vilket för mig känns väldigt etiskt problematiskt eftersom det antyder att "människovärdet" bygger på att individen är önskad och därmed inte är lika för alla.
Några liv är så önskade att vi "tillverkar dem på konstgjord väg".
Andra liv är oönskade så dem dödar vi.

Otrevligt i mina ögon, faktiskt.

Jag försöker inte ge något svar; jag "tänker högt" kring det som i mina ögon är problematiskt kring aborter.

Ja, jag förstår argumentet om kvinnans rätt till sin kropp.
Men som sagt: jag ser ett etiskt problem med abort även om jag tycker att svensk abortlagstiftning verkar fungera i befintlig form.

Jag tycker inte alls lika, men gillar att diskussionen kan föras utan hörnflaggor.
 
Jag har velat ha svar på frågan hur man hanterar argumentet att medicinsk utveckling ska vara avgörande för abortlagstiftning i ljuset av att medicinsk utveckling kommer att kunna vårda foster till liv direkt från befruktningsögonblicket. Jag har noterat en total frånvaro av svar i frågan. Det är ett argument som frekvent används av abortmotståndare med drömmen om just den konsekvensen i framtiden.

Jag vill ha allt annat än tyst.

Vilka ord är lagda i vilken mun?
Man kan vrida det likadant åt andra hålletatt när är ett liv ett liv för dig och varför? Inte hänvisat till lagar som gäller nu eller vad andra säger utan hur resonerar du själv etiskt om när ett foster går från att vara ett foster till en individ? Vid någon veckogräns? När ägget befruktas? När det fysiskt lämnar moderns kropp?

Själv nöjer jag mig med att hoppas att jag aldrig behöver ställas inför problemet att behöva göra ett val varken för mig själv eller andra och moderns liv går först men någonstans mellan befruktning och födsel går det en gräns men precis vart vet jag inte.
 
Jag läste idag om Terese Alvén som drabbades av en aggressiv äggstockscancer (som tyvärr visar sig vara alltför aggressiv :() och fick reda på att hon fick operera bort en cysta i höstas som tyvärr pga komplikationer ledde till att hon fick avbryta sin graviditet i vecka 21+2. Det fick mig att tänka på den här tråden, här är ett tydligt exempel på varför vi har de lagar som vi har idag - det behövs en sån flexibilitet för att kunna bedöma fall till fall.
 
Det där är en mycket svår frågeställning, för då blir ju frågan verkligen när ett liv blir ett liv.

Och det kanske är så enkelt: ett liv blir ett liv när det är önskat?
Vilket för mig känns väldigt etiskt problematiskt eftersom det antyder att "människovärdet" bygger på att individen är önskad och därmed inte är lika för alla.
Några liv är så önskade att vi "tillverkar dem på konstgjord väg".
Andra liv är oönskade så dem dödar vi.

Otrevligt i mina ögon, faktiskt.

Jag försöker inte ge något svar; jag "tänker högt" kring det som i mina ögon är problematiskt kring aborter.

Ja, jag förstår argumentet om kvinnans rätt till sin kropp.
Men som sagt: jag ser ett etiskt problem med abort även om jag tycker att svensk abortlagstiftning verkar fungera i befintlig form.
Av de önskade på konstgjord väg tillverkade går majoriteten i slasken.

Det finns jättemånga levande människor som är oönskade - vill man ta hand om folk och värna människovärdet finns det hur många chanser som helst utan att vältra kostnaden på enskilda kvinnor
 
Av de önskade på konstgjord väg tillverkade går majoriteten i slasken.

Det finns jättemånga levande människor som är oönskade - vill man ta hand om folk och värna människovärdet finns det hur många chanser som helst utan att vältra kostnaden på enskilda kvinnor

Nu var ju mitt svar utifrån @sjoberga s tanke kring embryon som tillverkas/utvecklas i konstgjord miljö, inte utifrån dem som visserligen tillverkas i typ provrör men sedan planteras in och utvecklas i "äkta vara".
 
Man kan vrida det likadant åt andra hålletatt när är ett liv ett liv för dig och varför? Inte hänvisat till lagar som gäller nu eller vad andra säger utan hur resonerar du själv etiskt om när ett foster går från att vara ett foster till en individ? Vid någon veckogräns? När ägget befruktas? När det fysiskt lämnar moderns kropp?

Själv nöjer jag mig med att hoppas att jag aldrig behöver ställas inför problemet att behöva göra ett val varken för mig själv eller andra och moderns liv går först men någonstans mellan befruktning och födsel går det en gräns men precis vart vet jag inte.

Javisst. För mig är utgångspunkten att kvinnan har rätt att bestämma över sin kropp, då blir födseln ett avgörande steg. Att tvinga kvinnor att föda till adoption eller att beskatta deras kroppar på foster är otänkbart.

Framförallt menar jag att vi som samhälle måste ta ställning och inte gräva ner huvudet i sanden och hänvisa till medicinska framsteg. Som ett specifikt exempel.

Dessutom har vi en hel drös med historisk erfarenhet som människor hur en restriktiv abortlagstiftning påverkar kvinnor.
 
Javisst. För mig är utgångspunkten att kvinnan har rätt att bestämma över sin kropp, då blir födseln ett avgörande steg. Att tvinga kvinnor att föda till adoption eller att beskatta deras kroppar på foster är otänkbart.

Framförallt menar jag att vi som samhälle måste ta ställning och inte gräva ner huvudet i sanden och hänvisa till medicinska framsteg. Som ett specifikt exempel.

Dessutom har vi en hel drös med historisk erfarenhet som människor hur en restriktiv abortlagstiftning påverkar kvinnor.
Men då blir frågan om du är ok med abort enda fram till precis innan födseln? När räknas födseln som påbörjad?
 
Javisst. För mig är utgångspunkten att kvinnan har rätt att bestämma över sin kropp, då blir födseln ett avgörande steg. Att tvinga kvinnor att föda till adoption eller att beskatta deras kroppar på foster är otänkbart.

Utveckla gärna hur du tänker här:
Utifrån utgångspunkten att fostret blir ett liv - en individ - när den föds.
Lägg därtill att man när individen då är född så uppvisar den nyfödda individen livstecken.

Ska den nyfödda levande individen då ha rätt till vård som en fullvärd individ med sitt medfödda människovärde?
 
Jag vet. Därav ordvalet . Du gav upp fort att svara på en enda fråga kring ditt resonemang. Använder man samma argument som abortmotståndare får man vara beredd att presentera mer svar. Trist.
Jag läste inte mycket av det du skrev på slutet. Du började ett långt inlägg med att jag är emot fri abort så handlar det knappast om mina ståndpunkter. Det blir ingen konstruktivt diskussion med någon som ignorerar det man skriver. Det var dessutom inte första gången jag behövde korrigera dig på exakt samma punkt.

Och det tog många sidor innan jag gav upp försöken att diskutera. Det blir ingen diskussion när folk mest försöker argumentera mot att diskutera.
 
Utveckla gärna hur du tänker här:
Utifrån utgångspunkten att fostret blir ett liv - en individ - när den föds.
Lägg därtill att man när individen då är född så uppvisar den nyfödda individen livstecken.

Ska den nyfödda levande individen då ha rätt till vård som en fullvärd individ med sitt medfödda människovärde?

Ja, om födseln är en ej påtvingad handling.
 
Man kan vrida det likadant åt andra hålletatt när är ett liv ett liv för dig och varför? Inte hänvisat till lagar som gäller nu eller vad andra säger utan hur resonerar du själv etiskt om när ett foster går från att vara ett foster till en individ? Vid någon veckogräns? När ägget befruktas? När det fysiskt lämnar moderns kropp?

Själv nöjer jag mig med att hoppas att jag aldrig behöver ställas inför problemet att behöva göra ett val varken för mig själv eller andra och moderns liv går först men någonstans mellan befruktning och födsel går det en gräns men precis vart vet jag inte.
Utveckla gärna hur du tänker här:
Utifrån utgångspunkten att fostret blir ett liv - en individ - när den föds.
Lägg därtill att man när individen då är född så uppvisar den nyfödda individen livstecken.

Ska den nyfödda levande individen då ha rätt till vård som en fullvärd individ med sitt medfödda människovärde?
Måste vi sätta en fast gräns för när ett foster blir ett barn/egen individ? Jag tänker att det inte funkar, speciellt då den faktiskt fysiskt delar kropp med någon annan och det som händer den ena påverkar den andra. Om det blir ”lagligt” att se ett fosters/ofött barns liv som viktigare än kvinnans från samhällets sida så kan det bli farligt på riktigt.

Så helt ärligt; måste vi använda oss av gränsen för foster/individ för att avgöra när man ska få göra abort? Redan där utgår man ju då från tänket att man har ihjäl en människa då man gör abort, och nånstans är och nosar på att det är ett heligt liv från befruktningen.

Vad gäller sista stycket i @kryddelydd s inlägg; Om jag inte missförstår dig så blandar du nu in nyfödd när det gäller ett aborterat foster. Där ser jag också ett problem, de sakerna bör rimligtvis hållas isär.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp