Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Från v 10+4 kan du idag göra ett NIPT och få reda på kromosom 13,18 och 21 (bla downs) samt ryggmärgsproblem osv och göra en ”enkel abort”.

Vi gjorde både NIPT och KUB (v. 12-13) för att vara helt säkra.
Tack för informationen. Jag vill bara påpeka för säkerhets skull att vi diskuterade att övht göra abort pga funktionshinder, tex downs, oavsett vilken vecka det är (uppfattade jag det som).
 
Varför?

Det finns massor av barn som får lida av föräldrars dåliga omdöme, dåliga ekonomi osv. Tycker att det är sjukt. (Se bara på lyxfällan som ett exempel, nu är ju det tv MEN ÄNDÅ)
Det sjuka är när man börjar bestämma vilka som är värda att bli föräldrar eller inte, det är livsfarligt att börja tänka åt det hållet. Allt för många massakrer av annorlunda folkgrupper har tyckt att det är en utmärkt idé.
 
Nä inte helt, det har du rätt i, men har du fått godkänt på Nipt så har du till 99,9% en frisk bäbis.

Allt annat är så extremt ovanligt att det knappt finns forskning på det.

vart hittar du denna infon? jag hittar tvärtom
"Introduktionen av alfa-fetoprotein (AFP) som markör för ryggmärgsbråck minskade incidensen vid födseln. I dag känner vi AFP mer som en cancermarkör samt som del av KUB-testet för trisomi. Den nya genetiska NIPT är avsevärt bättre än KUB-testet men hitintills finns inte något bra test för NTD-defekter baserat på molekylärgenetik"

Sen erbjuds inte NIPT i alla landsting.
 
vart hittar du denna infon? jag hittar tvärtom
"Introduktionen av alfa-fetoprotein (AFP) som markör för ryggmärgsbråck minskade incidensen vid födseln. I dag känner vi AFP mer som en cancermarkör samt som del av KUB-testet för trisomi. Den nya genetiska NIPT är avsevärt bättre än KUB-testet men hitintills finns inte något bra test för NTD-defekter baserat på molekylärgenetik"

Sen erbjuds inte NIPT i alla landsting.

Nä vi erbjöds bara KUB gratis så vi betalade 9500kr för vårt NIPT..
 
ni bor hyfsat nära en storstad så ni kunde betala och kolla. Möjligheten att ta ett NIPT test ens mot betalning finns inte på många orter.

Men då åker man väl till närmsta ställe och kollar i så fall?
Det är ju detta jag menar, ska man vara förälder får man vara lite om sig och kring sig och inte bete sig som om Stockholm vore NYC liksom..
 
Och det tror du är något alla har råd med bara sådär?

Nåt slags basalt krav måste vi väl ändå kunna ställa för att inte tvångssterilisera människor?

/Myndigheten för rentänkande, välbärgade och trevliga människor

(Eller var det de vi skulle sterilisera? Blir så rörigt med vilka som tänker rätt o fel ibland. Men de vi har steriliserat på fel grund kan ju få adoptera oönskade barn från de som vi missade att sterilisera så löser vi ännu fler problem..)
 
Varför?

Det finns massor av barn som får lida av föräldrars dåliga omdöme, dåliga ekonomi osv. Tycker att det är sjukt. (Se bara på lyxfällan som ett exempel, nu är ju det tv MEN ÄNDÅ)

Det finns många som är olämpliga föräldrar, men att ha bra ekonomi och högt IQ som kriterier kommer inte att lösa det problemet. Bra EQ är långt mer effektivt, en med bra EQ skulle inte fått för sig att komma med ett så dåligt förslag.
 
Det finns många barn som lider av föräldrars rasism, främlingsfientlighet, avoghet inför mindre bemedlade medmänniskor, dåligt lagda röster vid val och misogyni. Sjukt så det förslår att de får skaffa barn.

/Myndigheten för klassificering av rentänkande föräldrar


Jag tar bara en knapp och tänker inte vara kvar för diskussion, men jag har ju jobbat på prematur/ förlossning/ gyn o barnmed o faktum är att när förståndshandikappade ( på den nivå att de själva behöver vård och tillsyn) får barn ihop, det är inte kul. För någon.
 
Åh jo, det finns säkert ganska starka krafter som försöker förebygga graviditeter i min ovan nämnda grupp.
Menade med tvångssterilisering och så vidare (eller att behöva ha vissa åsikter, hudfärg, IQ etc för att skaffa barn, vi har redan varit där. Och rasbiologiska institutet var väl inget vidare ärligt talat, det lade bland annat grunden för judeutrotningen, det är skrämmande att folk vill tillbaka dit, och sådana är per automatik kassa föräldrar om du frågar mig redan från början, appropå åsikter).
 
ý

Vad gäller sista stycket i @kryddelydd s inlägg; Om jag inte missförstår dig så blandar du nu in nyfödd när det gäller ett aborterat foster. Där ser jag också ett problem, de sakerna bör rimligtvis hållas isär.
Jag ser det som ett sätt att avskärma sig från verkligheten när man vill hålla isär nyfödda och aborterade foster, såsom att om man bara byter namn så blir det etiskt riktigt. Det blir som en konfirmationspräst som insisterade på att man skulle ersätta svärord med andra ord. För mig är det vad som ligger bakom som är det viktiga och då spelar det ingen roll om man använder förskönande ord .

Man behöver i och för sig använda olika benämninga till en viss gräns för att peka på det man avser just i situationen, men när fostret ligger i magen så är det ett blivande barn oavsett om man tänker sig en abort eller inte. Och en sen abort är att framkalla en förlossning, ibland med samma medel man använder för en normal abort. Och när barnet väl är ute så är det inte en del av kvinnans kropp.

Så länge barnet endast kan överleva med extrema åtgärder eller inte alls är de etiska problemen hanterbara, men sent i graviditeten när barn vanligen övlever utan extraordinära åtgärder så är det verkligen att gräva ner huvudet i sanden att kalla det ett aborterat foster och låtsas att det inte går att jämför med en nyföddfödd under samma vecka
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp