Bör jag avmaska??

C

canter

jag fick provsvaren idag på träcket jag skickat in.

det visade 350 EPG på lilla/stora blodmasken.
sedan 0 på spolmask samt övrigt.

enligt deras tolkning så ligger denna nivån på lite >100-500 EPG

men bör jag avmaska? med vilket medel?

hästen avmaskades sist 1 september med ivomec men då gjordes ingen kolla masken pga jag helt enkelt inte tänkte på att göra det...

är det bara att ringa vilken veterinärs som helt som kan skriva ut maskmedel?
 
Sv: Bör jag avmaska??

Var på en föreläsning för ett tag sedan och då diskuterades det en del runt avmaskning. Om man avmaskar vid denna tidpunkten så är det mot styngflugans larver. Och veterinärens råd var att avmaska de hästar som man sett styngflugans ägg på.
Blodmasken var uppenbarligen ingen idé att avmaska emot förrän på våren eftersom de nu ligger vilande och även om man avmaskar kommer man inte åt dem.
Men självklart ring och rådgör med en veterinär.

Avmaskningsmedel ska ju börja säljas på recept eftersom vi avmaskar våra hästar alldeles för mycket. Vilket i slutändan kan få konekvenserna att hästarna blir resestenta och det finns inga avmaskningsmedel att ge våra unghästar. Ett försök att få kontroll över avmaskningen.
 
Sv: Bör jag avmaska??

jag vet ju att maskmedeln är receptbelagda.

jag har inte sett några ägg på hästen och inte heller på stallets resterande hästar.

dom övriga väntar också på sina provsvar, eller inte alla för vissa tyckte det skulle vara onödiga pengar att slänga ut för dom hade ändå inte råd till det :crazy:

men enligt det jag tolkar från dig så är det ingen idé att jag maskar nu då?

utan jag ska ta nytt prov till våren när maskarna "vaknar till liv igen" och sen ta beslut efter provsvaret jag får då?
 
Sv: Bör jag avmaska??

Som sagt ring gärna en veterinär dem är ju där för att ge dig råd och tips. Men enligt veterinären på den föreläsningen som jag var på så skullle du inte behöva avmaska din häst.
 
Sv: Bör jag avmaska??

okej!

jag hade tänkt ringa och rådfråga en vet. men ville se vad jag skulle få för svar här inne på buke. det finns ändå en del kunnigt folk här-även om man ska ta allt med en nypa salt.
 
Sv: Bör jag avmaska??

jag har precis ringt och rådfrågat en vet :crazy:

jag blev inte så mycket klokare på det hon sa...

jag sa då att hästen hade resultaten 350 epg på lilla/stora blodmasken men inget annat. vi har inte sett ägg på varken min häst eller andras i stallet. bör jag avmaska?

svaret: ja, din häst har ju mask så då ska du ju avmaska...

jag:även om vi inte sett till några ägg på benen?

svaret: ja, det är ju mycket värre att hästen har masken i sig än att du avmaskar en gång.

jag: jo, men jag vill ju inte avmaksa i onödan? jag har fått höra både ock nu att jag inte behöver avmaska?

svaret: men det är klart du ska avmaska!


så, vad ska jag göra? ringa någon annan vet? hon sa själv att hon inte kunde så mycket om detta :confused::crazy:
 
Sv: Bör jag avmaska??

Men då faller ju hela principen med kollamasken-lådan och kampen mot resistenta maskar (det är inte hästen som blir resistent mot maskmedel).

Ring en annan vet! Har inte vidilab som gör lådorna en egen vet som man kan rådfråga? Denne bör ju vara duktig.
 
Sv: Bör jag avmaska??

jag sitter i telefon med en annan vet precis just nu...
 
Sv: Bör jag avmaska??

så...nu har vi pratat klart.

jag ringde djursjukhuset här i länet å frågade så jag fick prata med en djursjukvårdare. hon tog all info å pratade med vet. men precis just nu var vet. upptagen men jag skulle ringa tillbaka om en timma så ska vet. ha tittat på "mitt fall". väldigt snäll och trevliga var dom där :)

men i alla fall, hon sa att det är ju dumt att avmaska i onödan. eftersom hästen avmaskades i september så trodde i alla fall hon inte att det skulle behövas. men hon skulle höra med vet vad han tyckte.

i så fall beroende på vad vet säger nu då så avvaktar jag till i vår istället å gör ett nytt test och avmaskar då...
 
Sv: Bör jag avmaska??

Jaa, de kan ju avgöra om det behövs eller inte. Det har väl att göra med hästens "historik" med så att säga.

Mot styngflugan finns det inget "kolla-larven" eller liknande? Då är det enbart om man har sett ägg som du säger.
 
Sv: Bör jag avmaska??

då har jag pratat med en vettig vet :)

hon tyckte inte jag behövde avmaska av flera anledningar.

*hästen går i en egen hage
*hästen avmaskades med ivomec 1 sep. och då trodde hon att den avmaskningen tagit en del mask redan då.
*hästen ser fin ut i hull och hårrem
*man bör inte avmaska alltför ofta
*i å med kylan nu så har maskarna gått i dvala och smittar i regel inte

sedan så tyckte hon att jag skulle avvakta under vintern och ta nytt träckprov till vårkanten runt mars, eller beroende på när det blir lite varmare och se då om jag behöver avmaska.

detta låter väl vettigt?
 
Sv: Bör jag avmaska??

Jaa, det gör det! Är själv ganska ny på masksidan då jag inte haft egen häst så länge och behövt bekymra mig förut. Men de rekomendationer du har fått låter som de jag har hört om!

Hästar har ju ofast mer eller mindre mask i magen hela tiden och de är även toleranta mot en viss mängd, man får inte glömma bort det. Denna tolerans kan ju dock variera tex om det är en unghäst eller gammal häst (eller nåt annat som spelar in) vars försvar kanske vacklar lite och masken kan få fäste och bli för många. Måste säga att kollamasken-lådan är ett mycket smart verktyg så man slipper maska i onödan.
 
Sv: Bör jag avmaska??

ja, min häst är ju 3 år så det räknas ju inte som "unghäst"-alltså de som är mer utsatta för maskangrepp.

det är bättre att kolla upp ifall man behöver maska eller inte. så hilma dyr är inte en kolla masken låda.

men en i stallet tyckte det var himla dyrt så h*n avmaskar direkt istället.

sen så är de lite så i stallet att har en häst mask så MÅSTE man avmaska, inte alla men några är såna. men nu har jag ju även fått rekommendationer av vet. att inte avmaska. vill dom gå emot det så kan dom få numret till vet å prata med henne.

det känns skönt i alla fall att veta maskstatusen på hästen!
 
Sv: Bör jag avmaska??

då har jag pratat med en vettig vet :)

hon tyckte inte jag behövde avmaska av flera anledningar.

*hästen går i en egen hage
*hästen avmaskades med ivomec 1 sep. och då trodde hon att den avmaskningen tagit en del mask redan då.
*hästen ser fin ut i hull och hårrem
*man bör inte avmaska alltför ofta
*i å med kylan nu så har maskarna gått i dvala och smittar i regel inte

sedan så tyckte hon att jag skulle avvakta under vintern och ta nytt träckprov till vårkanten runt mars, eller beroende på när det blir lite varmare och se då om jag behöver avmaska.

detta låter väl vettigt?

Vad jag tycker:

1. hästen går i egen hage, det är ju bra! Då kan du själv mocka hagen utan att risker att någon annans häst går och smittar ner.

2. Förstår jag inte hur veterinären resonerar. Du HAR ett positivt prov som visar på vuxna äggläggande maskar som smittar ner hagen. Även om inte larverna utvecklas nu i kylan så hamnar smitta på marken och de larverna utvecklas sen när det blir varmare. Så mockning eller avmaskning. Men vad menar hon med "den avmaskningen tagit en del mask"? Det är ju inte så att hästen smittas en gång och sen avmaskar man och blir av med det. Visar din häst på 350EPG har den alla stadier blodmask i sig. Hästen kan mycket väl ha återsmittats efter senaste avmaskningen utöver det som inte gick bort förra avmaskningen.

3. Iom att ditt prov visar positivt har inte din hästs maskar gått i dvala...

Men jag tycker det är vettigt att inte avmaska OM du är noga och sköter mockning i hagen. Det är det förebyggande som är viktigt, dvs se till att hästen inte återsmittas.
 
Sv: Bör jag avmaska??

Vad jag tycker:

1. hästen går i egen hage, det är ju bra! Då kan du själv mocka hagen utan att risker att någon annans häst går och smittar ner.

2. Förstår jag inte hur veterinären resonerar. Du HAR ett positivt prov som visar på vuxna äggläggande maskar som smittar ner hagen. Även om inte larverna utvecklas nu i kylan så hamnar smitta på marken och de larverna utvecklas sen när det blir varmare. Så mockning eller avmaskning. Men vad menar hon med "den avmaskningen tagit en del mask"? Det är ju inte så att hästen smittas en gång och sen avmaskar man och blir av med det. Visar din häst på 350EPG har den alla stadier blodmask i sig. Hästen kan mycket väl ha återsmittats efter senaste avmaskningen utöver det som inte gick bort förra avmaskningen.

3. Iom att ditt prov visar positivt har inte din hästs maskar gått i dvala...

Men jag tycker det är vettigt att inte avmaska OM du är noga och sköter mockning i hagen. Det är det förebyggande som är viktigt, dvs se till att hästen inte återsmittas.


mocka hagen har jag tänkt göra, det är ju en förutsättning om jag inte ska behöva avmaska. ska ta det en dag när det inte regnar här :crazy:

det vet. menade med att ivomecen tog sist var nog mer att hade min häst mer mask innan så tog den det värsta. jag vet ju själv att masken kommer tillbaka å att den aldrig försvinner helt. så hon menade nog att 350 EPG inte är så mycket egentligen.

det med att masken inte gått i dvala är ju rätt, men den kommer ju göra det så fort det blir kallare. å min häst kommer ju ha egen hage så kommer det väl inte smittas så mycket mer?

vad jag läst här så är du kunnig inom detta, tycker du det låter som att jag inte behöver avmaska? för jag vill inte göra det om det inte är nödvändigt.
 
Sv: Bör jag avmaska??

Du har en sund inställning, och tar du hand om din hage och mockar så behöver du heller inte avmaska.

350 EPG är inte särskillt mycket, men är det många hästar som går ihop så blir det ju en del. Men med ensamhäst som din så är det ju en annan femma.
 
Sv: Bör jag avmaska??

va kul att du tycker det :) jag försöker tänka förståndigt å ta hand om min häst på bästa sätt.

men jag har en till liten fråga eftersom du kan det här, min går ju själv nu men till våren, i februari kanske det blir så är det meningen min ska gå med en annan häst. den hästen kommer avmaskas nu. bör jag kolla träck igen innan vi släpper ihop dom eller går det bra att vänta tills det blir lite varmare?

som sagt så kommer min gå själv i 2 månader till så tills vidare kommer jag mocka hage och hålla den fräsh.
 
Sv: Bör jag avmaska??

Kanske du kan övertala den andra hästägaren att ni hjälps åt att mocka? Det är ju bra för bådas hästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Habina
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 059
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hallå från hemisoleringen, Har enligt instruktion från vet. avmaskat vår valp med Milbemax och sedan skickat in ett ”kolla masken”-...
Svar
4
· Visningar
2 192
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp