Bör man avla på två vita boxrar?

S

Sunnan

Såg en annons och hajade till då de parat en vit boxertik med en vit boxerhane, är det verkligen bra?

Hur blir avkommornas resistens mot sjukdomar?

Inom Bullterrieraveln så får man ej korsa två vita individer just beroende på sjukdomar.

Är det tillåtet inom aveln med Boxer?

blev så hemskt nyfiken bara!
 
vita boxrar är väl inte ens godkända att använda i avel? :confused:
har för mej att dom har det föreligger avelsförbud på dom...
men jag kan ha fel
 
Jo, för färgen är inte godkänd, därför kan man ej regga individerna.

det jag mer undrar är över hur smart det är att avla emd två vita föräldrar, föreligger det en större risk för sjukdomar?

det borde det göra tycker jag :confused:
 
jo d tycker jag med. en risk är väl att avkommorna kan bli döva.. :confused:

Är inte så insatt i just boxer..
 
Trodde inte ens att det gick. Trodde inte vita var fertila.
 
vet inte om jag får länka annonsen, men den finns på blocket.

Valparna är vita med bruna tecken tror jag. det står att föräldrarna är vita med stamtavla.

dövhet, hudsjukdomar, som demodex borde ju bli vanligare, eller har jag fel?

Jag vet ju att det finns några med boxer här, hur ser ni på det?

mvh
 
Om jag förstått det rätt så ökar risken för sjukdomar med helvita boxrar.

Speciellt dövhet och hudsjukdomar då, och allergier.
 
Jag tycker det verkar helt oseriöst och skulle aldrig köpa en valp från den kullen.
Visserligen är jag kluven i frågan om man ska avliva vita valpar direkt eller inte, men från att behålla en vit valp i livet till att avla med flit på två stycken vita tycker jag nog att steget är väldigt långt... :crazy:

/JES
som har en tigrerad boxer
 
Det later inte sa smart att avla tva vita boxrar. Nar jag bodde i USA stotte jag pa en och annan vit boxer, och da var agarna vanligtvis fullt medvetna att hunden inte skulle anvandas till avel, men brydde sig mer om att ha en trevlig sallskapshund aven om risken for sjukdomar var stor. Det ar ratt vanligt dar att man generellt kastrerar bade tikar och hanar (josses heter det verkligen sa for tikar?) tidigt om de inte skall anvandas i avel.

Hur funkar det i Sverige nar en boxertik far en eller flera vita valpar? Laggs det avelsforbud pa tiken/hannen eller bada, eller finns det stora morkertal (dvs att de vita valparna avlivas utan att det rapporteras)? Nyfiken.
 
Det är väl aldrig tikens/hanens fel var och en för sig om det blir vita boxrar? Utan det beror på att man kombinerat två med mycket vita tecken. Alltså har jag svårt att tänka mig att man får avelsförbud på den enskilda hunden, men tycker kanske att man borde få det på kombinationen.
En del Boxeruppfödare avlivar sina vita valpar och en del inte. Kastrering/sterilisering (heter det på tikar) är väldigt ovanligt i Sverige om man jämför med andra länder.

/JES
still learning strong! :D
 
Med tanke på risken för dövhet så kan det inte vara särskilt lämpligt att para två vita boxrar med varandra.
 
Läste också annonsen, 6000kr skulle de ha för valparna också :confused: visst ska man ta betalt men när man inte vet vilka sjukdomar som lurar bakom hörnet.... :crazy:
Det finns säkert de nybörjare som läser annonsen och som tycker de är sååå söta att de köper en och inte vet vad de gett sig in på.
Jag är själv en sån som gillar det ovanliga men man måste ju vara logisk i vissa lägen!!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: Asko
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 010
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 628
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp