Bör vegokorv få kallas korv? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 15)

EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit där besviken och bitter över att den inte innehöll några döda djur.

OM nu konsumenterna är så dumma, varför inte förbjuda t.ex. korv-kaka, kött-bullar och köttfärs-limpa, så att de små stackarna inte förvillas? Och färdiga "hamburgare" i kött- eller frysdisken bör ju inte kunna kallas hamburgare - de är inte kompletta med bröd, sallad och dressing. De dumma små liven kan ju tro att de är färdiga att äta och dö av ehec... Och varför stanna där - man bör ju inte få tala om korv-sjöar eller korviga strumpor.

Att dra ned på köttkonsumtionen är en av de billigaste anpassningar vi kan göra för klimatet. Och att få fler att avstå ibland och välja bättre kött är effektivare än att ett litet fåtal går all in. Att tänka om vad gäller animalieproduktionen är också en av de viktigaste åtgärderna vi kan göra för att förhindra framtida zoonoser och pandemier - vilket också gynnar en mer småskalig produktion. Men nej, vi pissar hellre bort vår och våra barns framtid för en extra slant idag och då dessutom med riktigt nedlåtande, människofientliga argument. Varför inte bara säga att vi vill sälja mer och tjäna pengar? Varför hyckla?

Varje dag jag är tacksam över att inte ha barn stör mig orimligt

Den stora frågan är ju om det kommer få heta bajskorv fortsättningsvis :angel:
 
Ni som nämner ”veganska köttbullar” eller ”vegetarisk julskinka” -FINNS det produkter som faktiskt heter så? :confused: Jag har inte sett sådana. @starcraft mfl
 
Ni som nämner ”veganska köttbullar” eller ”vegetarisk julskinka” -FINNS det produkter som faktiskt heter så? :confused: Jag har inte sett sådana. @starcraft mfl

Själva produktnamnen brukar undvika det, gissar att det är just för att inte vilseleda. Men lite för mycket lek med ord kanske det är i Mannerströms ”Köttfria Köttbullar” för att det ska vara ett bra namn. Däremot finns det gott om recept på veganska köttbullar, men det är knappast färstillverkarnas fel...
 
Förstår inte ens att detta blivit så hett debaterat.
En korv är en korv oavsett innehåll. Formen ändras ju inte vara för att innehållet inte är kött..
Ska vi sluta säga bajskorv nu också?
(ja låg nivå, men löjligt att man hänger upp sig på detta)
 
Själva produktnamnen brukar undvika det, gissar att det är just för att inte vilseleda. Men lite för mycket lek med ord kanske det är i Mannerströms ”Köttfria Köttbullar” för att det ska vara ett bra namn. Däremot finns det gott om recept på veganska köttbullar, men det är knappast färstillverkarnas fel...
Recept ja, men det handlar inte lagförslaget om. Det är ju mycket privata bloggar och annat som skriver recept. Men @starcraft skrev om konsumenter och tryck på förpackningar, var därför jag började undra.
 
Förstår inte ens att detta blivit så hett debaterat.
En korv är en korv oavsett innehåll. Formen ändras ju inte vara för att innehållet inte är kött..
Ska vi sluta säga bajskorv nu också?
(ja låg nivå, men löjligt att man hänger upp sig på detta)
Eller hur! Jag köper ju ärtsoppekorv och använder flytkorv i bassängen. Sen undrar och om förs också ska vara skyddat? Får det fortsätta heta vegofärs eller? Där är väl engelskans minced meat ännu svårare att skydda, allt kan vl vara minced.

Hela debatten är helt idiotisk.
 
Varför blir folk inte lika upprörda över namnet "ytterfile"? Det är ju inte en file överhuvudtaget liksom. Totalt falsk marknadsföring.

Ursäkta avsaknaden av apostrof, min telefon samarbetar inte...
Jag är klart mer irriterad på ytterfilé, till den grad att inte köper det, veggiekorv eller burgare är helt okej. Däremot dissar jag produkter som kallar sig veggieköttbullar eller veggiejulskinka eller liknade.
 
Detta tror jag stämmer väldigt väl.
Min pappa, inbiten köttätare, älskar Mannerströms köttfria köttbullar, kan gärna välja plantbeef på Max och har erkänt att havremjölk smakar ju faktiskt rätt okej.
Tofu skulle han nog aldrig få för sig att köpa.

Finnes ingen mjölk i havre, enbart havresav, saven måste dessutom tillsättas färg- och förtjockningsmedel samt processas med kemikalier för att få konsistens och färg som riktig mjölk....
 
Jag är klart mer irriterad på ytterfilé, till den grad att inte köper det, veggiekorv eller burgare är helt okej. Däremot dissar jag produkter som kallar sig veggieköttbullar eller veggiejulskinka eller liknade.

Det är dock inte många butiker som för benfri kotlettrad längre. Och det är en väldigt bra produkt.
 
Fast det menar jag inte. Det vore lika tokigt att lansera animaliska vegobullar som att lansera veganska köttbullar. Det är ordet kött som blir direkt missvisande, inte ordet bulle eller korv.

Livsmedelsförädling är finfint oavsett råvaror.

Det borde dessutom inte locka gruppen av veganer och vegetarianer att hela tiden få skrivet på näsan att det som bäst handlar om ett alternativ till kött, inte en produkt på egna meriter.
Fast grejen är att det INTE handlar om veganer/vegetarianer utan om att fler människor måste avstå kött/animalier ibland. Vi vinner alla på att göra det så lätt som möjligt för dem helt oavsett om vi köper produkterna själva eller inte. För flexitarianer är det också viktigare att maten följer mer allmänna mönster.

Riktiga veggon behöver sällan "vegetariska" alternativ - de har ofta redan ganska många recept och känner till varorna. De vet att en havredryck kan användas för att koka gröt eller hälla i kaffet. För den som sällan köper produkten är det inte självklart. Att använda ordet "mjölk" i kombination med havre- eller mandel etc berättar att produkten används som ko-juice eller kokosmjölk.
 
Fast grejen är att det INTE handlar om veganer/vegetarianer utan om att fler människor måste avstå kött/animalier ibland. Vi vinner alla på att göra det så lätt som möjligt för dem helt oavsett om vi köper produkterna själva eller inte. För flexitarianer är det också viktigare att maten följer mer allmänna mönster.

Riktiga veggon behöver sällan "vegetariska" alternativ - de har ofta redan ganska många recept och känner till varorna. De vet att en havredryck kan användas för att koka gröt eller hälla i kaffet. För den som sällan köper produkten är det inte självklart. Att använda ordet "mjölk" i kombination med havre- eller mandel etc berättar att produkten används som ko-juice eller kokosmjölk.

Jag tycker som sagt inte att vilseledande konsumentinformation är en bra väg att gå. Att beskriva användningsområden är en bra väg.

Dessutom tror jag att de flesta av oss avstår kött ibland, eller ofta, och att starka produkter med egna värden skulle göra tröskeln lägre, utan att behöva kopiera namn som ger fel information om produkten. Namnet fläskytterfile har säkert fått fler att äta mer benfri kotlettrad, men samma massiva marknadsföringssatsning på benfri kotlettrad hade säkert funkat minst lika bra. Helt utan vilseledning.
 
Jag tycker som sagt inte att vilseledande konsumentinformation är en bra väg att gå. Att beskriva användningsområden är en bra väg.

Dessutom tror jag att de flesta av oss avstår kött ibland, eller ofta, och att starka produkter med egna värden skulle göra tröskeln lägre, utan att behöva kopiera namn som ger fel information om produkten. Namnet fläskytterfile har säkert fått fler att äta mer benfri kotlettrad, men samma massiva marknadsföringssatsning på benfri kotlettrad hade säkert funkat minst lika bra. Helt utan vilseledning.

Kotlettrad och ytterfilé är inte riktigt samma produkt. Kotlettraden är alltid benfri och har alla senor och köttbitar som finns på en "vanlig" kotlett med ben.

Ytterfilén är en putsad variant där enbart "ögat" från kotletten/kotlettraden finns kvar.
 
Kotlettrad och ytterfilé är inte riktigt samma produkt. Kotlettraden är alltid benfri och har alla senor och köttbitar som finns på en "vanlig" kotlett med ben.

Ytterfilén är en putsad variant där enbart "ögat" från kotletten/kotlettraden finns kvar.
Senor i kotlettrad? Och alltid benfri?

Kotlettrad kan både vara benfri och med ben och jag kan då inte se någon skillnad på benfri kotlettrad och fläskytterfilé, för mig är det exakt samma produkt bara ett nytt namn.


Edit
Här har du en beskrivning på benfri kotlettrad https://svensktkott.se/om-kott/styckdetaljer/gris/benfri-kotlettrad-ytterfile/
 
Senor i kotlettrad? Och alltid benfri?

Kotlettrad kan både vara benfri och med ben och jag kan då inte se någon skillnad på benfrikotlettrad och fläskytterfilé, för mig är det exakt samma produkt bara ett nytt namn.

Namnen har funnits de senaste 150+åren, och i alla fall så länge styck detaljbilderna funnits. Kanske du som inte visat tillräckligt intresse i matlagningstimmarna eller när du var hos slaktaren och köpte kött. (Styck bilderna (med namn på delarna) av nöt, gris och lam/får finnes även i dag i de flesta köttdiskar där kött av bra kvalité säljs))
 
Jag undrar om inte folk har något vettigt för sig alls om de har tid, energi och pengar till att störa sig på något sådant här och dessutom dra det så långt. Är det något som isåfall borde förändras är det att det som är köttsubstitut, dvs. varor med smak och/eller konsistens av kött också skulle saluföras som sådant. Då hade alla de som verkar vara livrädda för att få i sig vegetarisk mat (dvs. all mat förutom just kött) kanske ändå vågat prova, de vegetarianer som saknar köttsmaken har ett alternativ och alla vi som inte vill ha sådan smak/konsistens på våran mat slipper köpa och slänga när misstaget upptäcks.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vi som pluggar del VII
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp