Bukefalos 28 år!

Bör vegokorv få kallas korv? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 15)

Har aldrig sett någon använda vegoKÖTTbulle?

Nåja, jag bryr mig egentligen inte speciellt mycket. Jag tycker hela grejen är rätt fånig.
Jag tycker det är lika löjligt att kalla något korv-ish som att bli upprörd över att det kallas något som för tankarna till kött. Oavsett om man äter det eller ej. Förstår inte varför det blivit en så stor grej av det.
1603257436630.png

Sånt här menar du? Det är det diskussionen handlar om och som blir förbjudet, Mannerströms vegobullar, helt okej.
 
Har aldrig sett någon använda vegoKÖTTbulle?

Nåja, jag bryr mig egentligen inte speciellt mycket. Jag tycker hela grejen är rätt fånig.
Jag tycker det är lika löjligt att kalla något korv-ish som att bli upprörd över att det kallas något som för tankarna till kött. Oavsett om man äter det eller ej. Förstår inte varför det blivit en så stor grej av det.

Jag kan inte hitta nån produkt med det namnet men det finns många recept på nätet där det kallas just vegetarisk köttbulle. Från alla stora receptsajter inkl. den vegetariska matbloggen jävligtgott. Quorn har på sin hemsida recept på vegetarisk julskinka. Men ingen produkt som heter så.
 
Ja de har ändrat namnet eftersom debatten började redan för tre år sedan, de och de flesta andra företag som tillverkar vegetariska alternativ har redan ställt om sina förpackningar så diskussionen är egentligen helt överspelad.

Det är också min uppfattning, att det inte är så mycket illvilja längre här utan handlar mer om en vilja att förmedla sitt budskap för att få ut sina produkter, och ibland blir det helt enkelt inte bra - utan istället missledande.
 
Det är ett större problem i andra länder än Sverige

Måhända. Aldrig hört någon av mina utländska vänner ha problem med att förstå vad som är vad heller, men jag känner ju bara vissa i vissa delar av Europa.
Står fast vid att jag tycker det är på en löjlig nivå.
 
Måhända. Aldrig hört någon av mina utländska vänner ha problem med att förstå vad som är vad heller, men jag känner ju bara vissa i vissa delar av Europa.
Står fast vid att jag tycker det är på en löjlig nivå.
Jag tycker dock inte att det är löjligt med tydliga produktnamn. Jag anser att det är bra att namn som fetaost, mozzarella osv är skyddade och att namnet garanterar en viss nivå. Vill man inte sätta sig in i vad det handlar om och tror att det handlar om att man inte ska få säga bajskorv, ja då kan det framstå som löjligt. Men den ursprungliga debatten ser inte ut så och är framförallt till för att göra det tydligt för konsumenten vad den köper.
 
Jag tycker dock inte att det är löjligt med tydliga produktnamn. Jag anser att det är bra att namn som fetaost, mozzarella osv är skyddade och att namnet garanterar en viss nivå. Vill man inte sätta sig in i vad det handlar om och tror att det handlar om att man inte ska få säga bajskorv, ja då kan det framstå som löjligt. Men den ursprungliga debatten ser inte ut så och är framförallt till för att göra det tydligt för konsumenten vad den köper.

Fast jag har inte träffat en enda konsument som tycker det är otydligt? Varken här eller i Holland eller Tyskland.
 
Jag tycker dock inte att det är löjligt med tydliga produktnamn. Jag anser att det är bra att namn som fetaost, mozzarella osv är skyddade och att namnet garanterar en viss nivå. Vill man inte sätta sig in i vad det handlar om och tror att det handlar om att man inte ska få säga bajskorv, ja då kan det framstå som löjligt. Men den ursprungliga debatten ser inte ut så och är framförallt till för att göra det tydligt för konsumenten vad den köper.

Och också för att skydda vissa livsmedel. T.ex. fetaost måste vara tillverkad i Grekland, Halloumi på Cypern. Man får inte kallad vad som helst för Kalixlöjrom heller. Det här är en del av den debatten. Där köttindustrin tycker att för att få kalla något en korv så måste det innehålla kött. Vem som helst får inte göra ett mousserande vin och kalla det Champagne heller.
 
Fast jag har inte träffat en enda konsument som tycker det är otydligt? Varken här eller i Holland eller Tyskland.
Så du har träffat alla konsumenter i Holland och Tyskland? Imponerande! Du tror inte att det kan ha med att göra att de du umgås med har koll på vegetariska produkter?
 
Så du har träffat alla konsumenter i Holland och Tyskland? Imponerande! Du tror inte att det kan ha med att göra att de du umgås med har koll på vegetariska produkter?

Jag skrev i mitt tidigare inlägg att jag inte känner alla. Och nej, varför skulle de ha koll på vegetariska produkter?
 
Finns det verkligen ingenting viktigare för EU att lägga pengar på, än detta? Seriöst, lekstuga.
 
Jag skrev i mitt tidigare inlägg att jag inte känner alla. Och nej, varför skulle de ha koll på vegetariska produkter?
Du skrev att du inte har träffat en enda konsument som har upplevt det otydligt. För att kunna göra ett sånt uttalande behöver man ha träffat majoriteten av alla konsumenter. Tyskland är ett av de länder som har stränga regler för vad du får kalla saker, så att de från Tyskland inte har upplevt några problem kanske har sin förklaring?
 
Du skrev att du inte har träffat en enda konsument som har upplevt det otydligt. För att kunna göra ett sånt uttalande behöver man ha träffat majoriteten av alla konsumenter. Tyskland är ett av de länder som har stränga regler för vad du får kalla saker, så att de från Tyskland inte har upplevt några problem kanske har sin förklaring?

Jag delade med mig av min erfarenhet, inte ett helt lands samlade åsikter. Ursäkta, ska vara mer försiktig med det i framtiden.
 
Varför är orden så viktiga för de som är så emot den riktiga innebörden hitta på något själva istället.

Fast ’korv’ är är ju en form.

Enligt wikipedia:
Ordet korv är fornnordiskt och betyder "böjd" och "stump".

Man kan också använda ordet som ett adjektiv: ”korvig”.

Så egentligen har inte innehållet med saken att göra. Antagligen handlar diskussionen om hävd, vegorädsla och klimatförnekande.

Personligen får det heta vad det vill, jag kommer inte börja äta kött igen oavsett.

/vego sedan 1997
 
Finns det verkligen ingenting viktigare för EU att lägga pengar på, än detta? Seriöst, lekstuga.
Det är uppenbarligen viktigt för någon, och skulle EU bara lägga tid på sådant som alla tyckte var viktigt, så skulle inget bli gjort. Sedan att det är viktigt för olika branscher som betalar mycket i lobbying för att lyfta dessa frågor är nog en annan diskussion.
 
Fast ’korv’ är är ju en form.

Enligt wikipedia:
Ordet korv är fornnordiskt och betyder "böjd" och "stump".

Man kan också använda ordet som ett adjektiv: ”korvig”.

Så egentligen har inte innehållet med saken att göra. Antagligen handlar diskussionen om hävd, vegorädsla och klimatförnekande.

Personligen får det heta vad det vill, jag kommer inte börja äta kött igen oavsett.

/vego sedan 1997
Ja, korv är en form. I Sverige.
 
Fast ’korv’ är är ju en form.

Enligt wikipedia:
Ordet korv är fornnordiskt och betyder "böjd" och "stump".

Man kan också använda ordet som ett adjektiv: ”korvig”.

Så egentligen har inte innehållet med saken att göra. Antagligen handlar diskussionen om hävd, vegorädsla och klimatförnekande.

Personligen får det heta vad det vill, jag kommer inte börja äta kött igen oavsett.

/vego sedan 1997

Och en viss del vilseledande marknadsföring.

Jag vill inte att människor blir vilseledda som konsumenter. För mig är det en viktig fråga. Även om just denna fråga inte är den största på området.

Personligen kommer jag att inkludera animalier i min kost oavsett. Blandkostare sedan 1975, även om andelen kött gått ned de senaste 10 åren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp