Börja fälla vinterpälsen redan???

F

Francess

Igårkväll upptäckte vi att båda hästarna börjat fälla vinterpälsen så smått! Maken drog av tussar från rumpan på ungponnyn (welshp, blir 3 i maj) och jag kunde göra samma dock i mindre omfattning på vbl stoet!

Minns inte när de började fälla förra året, men det var ganska tidigt då med. Men inte så här tidigt väl??? Det har ju iofs varit en väldigt mild höst o vinter hitintills. Men tänk om det blir kallare igen, som det brukar bli i februari! Fryser de inte då?
 
Ingen här som också har häst/ar som börjat fälla redan???
 
Jodå, båda mina vuxna islänningar har börjat så smått. :)
 
Blir det kallare så sätter dom mer päls igen, ifall dom är friska. :)
Se det som ett hälso tecken att dom reglerar pälsen efter temperaturen.
 
Bra foder och friska hästar ger tidig fällning! Min lånehäst som nu åkt vidare till nästa fodervärd har också börjat fälla som attan.
 
Patsy har börjat fälla men hon brukar hålla på ända till slutet av maj så det är inga mängder direkt.
 
Det är ju i första hand ljuset som styr päls sättning och fällning...och nu har det ju vänt och det blir allt ljusare...
 
Masserar min hbl valack med gummimassageborste ett par gånger i veckan och märkte i måndags att han börjat fälla lite längs halsen och på rumpan. Det är i tidigaste laget,men han står med tjockt vintertäcke på dygnet runt ute som inne då det tyvärr inte går att ordna på annat sätt i "vårt" stall. Det funkar bra trots allt, men det gör att han knappt sätter någon vinterpäls alls, pälsen blir bara lite tätare. Det kan möjligen vara orsak till den tidigt påbörjade fällningen också.

/TIGERHEART
 
Tack alla för era svar! Jag får väl ta det som Magdalena skrev att de är friska och välutfodrade :)

Det är mest över rumpan (å pannan) och inte några större mängder, men jag blev ju lite förvånad. Förra året började de också ganska tidigt, men inte så här...å andra sidan var det kallare en längre period. Men de fällde ganska länge, speciellt shettisen (såld sen förra våren).

Vi får väl se om de sätter mer päls igen om det blir kallare! Prognosen säger ju att det ska vara fortsatt milt o t.o.m. regnigt här framöver :eek:
 
Min häst började fälla smått för 2 veckor sedan ungefär.
Vid det här laget så lossar hon redan massor :crazy:
 
Min häst har inte börjat fälla, och det tackar jag någon högre makt för, för hon har satt islandshästpäls och hon är ett halvblod...FASAR för fällningen...Men annars är det ju ljuset som reglerar fällningen och som någon skrev, det har ju faktiskt vänt!! :)
 
Min häst tokfäller! Sådär så man får hår överallt, i näsan, under mössan, innanför BH:n... Han är i och för sig väldigt långhårig, och där han är klippt har det inte vuxit ut någonting alls, så han kan ju inte frysa direkt.

Jag får tro på vad Magdalena sa, att han mår bra och får bra foder. :)
 
Trodde mina hästar hade fått nått fel eller så för de har oxå börjat fälla nu, lite tidigt tycker jag. Dessutom är det bara araberna som fäller inte shettisarna men dom kanske har vett att behålla sin päls nu när det ändå är kallt.
 
Tryckte på din svarsknapp eftersom ditt inlägg låg längst ner :)

Såå, nu har det ju svarats en del på min tråd! Jag var alltså inte ensam om att ha fällande hästar hemma! :D

Jag tycker inte om att borsta dem i boxarna, så vi ska se om vi inte kan montera upp nån lämplig uppbindningsanordning utomhus. Så får vårens fåglar lite nytta av alla pälstussar när den tiden kommer :)
 
Min islänning började fälla i mellandagarna. Hon börjar alltid fälla tidigt och fäller väldigt länge i måttliga mängder. Ifjol höll hon på och fällde i 5 månader.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 714
Senast: Egonson_
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
11 945
Senast: Anonym
·
Hästvård Min 2 åring håller på att fälla sin vinterpäls. Igårkväll så började hon med ett mycket underligt beteende. Hon har en tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 114
Senast: catya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp