Bukefalos 28 år!

Kraftig klåda vid pälsfällning??

maria_b

Trådstartare
Min 2 åring håller på att fälla sin vinterpäls. Igårkväll så började hon med ett mycket underligt beteende. Hon har en tidigare magsårshistorik bakom sig och har haft väldigt många kolikanfall och irritation i magen, men det har inte varit något sedan i höstas. Jag misstänkte först att hon hade magkänningar, men sen så såg jag att hon inte alls betedde sig som hon då brukar.

Hon började iallafall stegra och sparka bakut i boxen. Hon högg sig själv i pälsen både runt magen, över ryggen, uppe på rumpan och på benet. Hade lite konstiga läten för sig och flög i luften igen. När hon har kolik brukar hon bara sparka mot magen o titta på den. Men nu så bet hon så dant i pälsen överallt att hon drog bort stora tussar. JAg och mamma tog varsin piggborste och kliade hårt över hela kroppen på henne. Då blev hon helt lugn och stod och bara njöt. Så fort vi slutade så blev hon helt hysterisk igen och sparka o högg osv. Så vi fortsatte och bara stod och kliade henne hårt i tjugo minuter på varje sida. Sedan lugnade hon ner sig. Kollade till henne senare när hon fått kvällsmat och då såg hon lugn ut igen.

I hagen idag har hon tydligen gått omkull för hon var helt lerig. Hon har aldrig rullat sig eller så tidigare så vi misstänker att hon igen kan ha haft en kliattack och då halkat i leran. Ikväll upprepades samma sak igen när mamma skulle ta hand om henne. Efter en lång stunds kliande med piggborsten så blev det bättre.

VAd är detta? Jag har aldrig varit med om liknande. Kan de få sådan kraftig klåda vid pälsfällning? Jag har även funderat på nån form av ohyra, tex älgflugor eller löss, men vet inte om det är rätt årstid och kan inget se.

Funderar på om man ska bada henne i något schampo och se om det kan bli bättre. Någon som har förslag?

Mvh Maria
 
Sv: Kraftig klåda vid pälsfällning??

Verkar som det kan vara löss.
Våra hästar har just fått det så nu pudrar vi dem.
 
Sv: Kraftig klåda vid pälsfällning??

Ja löss kan ju låta logiskt men undrar hur hon kan ha fått det. Går med samma hagkompis som tidigare och i platt, för tillfället lerig hage, inga träd eller så. Hagkompisen visar inga tecken, men bör man behandla honom i förebyggande syfte? Jag antar att inte alla 13 hästar i stallet behöver behandlas när ingen mer visar symtom?
Var får man tag på medel?
 
Sv: Kraftig klåda vid pälsfällning??

Pudrar?

Misstänker att våran shettis har denna ohyra.. Kom kanske ifrån hästtransportören som var här för ett tag sen.. hur vet jag inte iofs för de var inte i kontakt. Han hämtade bara en av våra.

Vill gärna ha tips på hur man enklast blir av med skiten.
 
Sv: Kraftig klåda vid pälsfällning??

Kan det ha varit en älg loppa, eller vad de kallas? Jag trodde länge det var det på min-men efter flera års grunnande och undersökningar har vi kommit fram till att han är extremt känslig då han sätter och fäller päls, och det blir värre för varje år....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 656
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 410
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 561
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 115
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp