Bukefalos 28 år!

Börja med western, tränare?

_Eulalia_

Trådstartare
Har sett liknande tidigare trådar men har inte riktigt fått svar på mina frågor.

Har under en längre tid varit sugen på att prova westernridning då jag tycker det verkar vara helt underbart härligt och det känns som det skulle passa mig och kusen jätte bra.
För några år sen började jag men kom inte längre än markarbete innan personkemin mellan mig och tränaren pajade och jag slutade då vi inte hade samma häst-syn...
Nu vill jag ta upp det igen och börja med själva ridningen i stället men hittar ingen tränare(är ju inte lätt att börja själv bara sådär:o).
Har kollat på wras hemsida men inte hittat någon. Bor i norra Skaraborg/ Västergötland(Mariestad kan man säga är närmaste "staden").
Vart ska jag vända mig? Vad brukar en lektion för en "vanlig" tränare kosta? Ligger det ungefär i samma pris som för en tränare i engelskridning?

Och en annan fråga om sadel.. Vet att man inte ska bry sig om utrustningen i början för än om man vet att man är intresserad men har ändå en fundering.
Rider just nu i en bomlös barefoot cherokee som är första sadeln på 4 år som passar hästen... Har inbillat mig att denna sadel är bättre i westernsammanhang än vad en vanlig engelsk är, stämmer det? Hur långt kommer jag med en sån här sadel? Känns ju som att den är mer lik en western än vad en engelsk är...
 
Sv: Börja med western, tränare?

Vad gäller tränare så har du fått PM av någon annan.
Gällande sadeln: det spelar ingen som helst roll om tränaren är bra. Jag rider regelbundet för Per Larsson (från Tidaholm, inte så långt från dina trakter) och ett par av hästarna som går för honom, går i engelsksadel av dressyrmodell. Per har inga invändningar. Jag har ridit western i sex år eller något och har guld i allsvenskan div II i bagaget så är väl inte helt nybörjare... dock långt från så duktig som jag önskar.
 
Sv: Börja med western, tränare?

Kanske räcker med svaret häröver ang sadel.. Antar att din sadel inte är en bomlös westernsadel med horn och så vidare och ville bara säga att du får inte tävla med den sadeln från D tävling och uppåt. Däremot den enklaste "provapå" klassen som heter E.
I övrigt så kan man givetvis använda sej av en vanlig sadel :))
Mvh Lena
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 036
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Förstår om detta kan vara en självklar fråga för många men vill veta vad ni tycker då jag känner mig något osäker här. Jag har då...
Svar
5
· Visningar
1 781
Senast: Yrja
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
3 631
Senast: Cam
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 588
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp