Bukefalos 28 år!

Börja om med gammalt akvarie

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har haft en likadan tråd för flera år sedan men hittar inget när jag söker nu. Så det får bli en ny, hoppas ni orkar :o

Det ser ut att bli allvar mellan mig och dejten. Han har ett gammal 60 L akvarie som stått utan fiskar(men med vatten+växter i)de senaste åren och jag blev sugen på att starta upp det igen.
Men hur börjar jag?

Det måste ju rengöras, att Allrent är en dålig idé har jag räknat ut själv. Bara hett vatten och skrubba?

Sen hälla i vatten och låta det stå nån månad?
Har för mig att man ska ha i nåt medel också som balanserar/minskar kalkhalten(eller vad det var)?
Ska man ha grus och växter i redan nu eller kommer det senare?

Vilka växter? Det beror väl lite på vilka fiskar man vill ha? Tänker att vissa arter väl vill ha mycket att gömma sig i medan andra föredrar fritt utrymme?

Akvariet är mer högt än långt, och sexkantigt om det spelar någon roll. Då borde man väl undvika fiskar som behöver mycket utrymme och/eller helst vill vara på botten?

Någon som orkar skriva en liten guide eller har någon bra länk?

Mannen i fråga är bra på att ta hand om sina djur men fick nån sjukdom på sina fiskar efter att ha köpt ett par nya vilket ledde till att alla fiskar dog. Efter det har han inte orkat ta tag i det. Så jag vet att dom blir omskötta ordentligt även om det nu skulle skära sig mellan oss människor.
 
Sv: Börja om med gammalt akvarie

ar vaxterna och vattnet i daligt skick eller?

Vi har ett akvarium som nu star tomt efter sjukdom. Vi har bestamt oss for att strunta i fiskar till det och behaller det helt enkelt som ett vaxt akvarium :)

har i godning varje vecka (eftersom det inte finns nagra fiskar som bajsar i nytt :D), vattenbytena gors lite mer sallan (eftersom det inte finns nagra fiskar som skitar ner). Men annars tas det hand om som vanligt.

Dvs ar vattenkvaliten asdalig i akvariet eller? for annars ar det ju bra att spara lite av bade vatten och "skiten" i pumpen for att behalla bakteriekultur. Nytt vatten som ska i ska behandlas, fraga en bra akvarieaffar vad dem rekommenderar (kommer inte ihag vad vi har, men varat ar skitdrygt vilket ar perfa da 375 liters akvariet ater en del).

Skrubba pa glasskivor later daligt, blir det repor sa faster algerna battre. Vi anvander gasvav fran apoteket for att fa bort alger, alternativt en handduk (men det funkar lite daligt). Grus och vaxter ska i pa en gang, ska du anvanda det gamla gruset? lat det vara skitigt i sa fall (for den dar bakterie kulturens skull). Ska du ha i nya vaxter sa ta nagra och taliga sorter om du byter ut grus osv eftersom dem vaxter bast efter ett tag nar det finns bra med naring i gruset. Eftersom akvariet egentligen varit igang ett bra tag och beroende pa nuvarande skick sa ar det mojligt att det kan funka helt ok pa en gang for fiskar beroende pa hur det gors iordning.

(t.ex. sa ar egentligen varat 100l helt dugligt for fiskar just nu, vi vill inte ha nagra i det bara. )
 
Sv: Börja om med gammalt akvarie

Ja pumpen och det har ju inte varit igång, man ser knappt in för alla alger på glaset... Så det är nog inte så mysigt därinne... O_o

Och det är inget bråttom, det kan få stå och gotta till sig en månad eller två efter rengöring.
Hur kräsna är fiskar med sand? Bryr sig vissa arter ifall det är ljus eller mörk sand? Grov eller finkornig?
Den som är i akvariet nu är svart och grovkornig och jag skulle gärna byta den mot något ljusare och lite mer finkornigt.

Min absoluta favoritfisk är Mollys, helst "dalmatiner" varianten :love: Är lite halvsvåra jag kan läsa mig till men jag vill gärna försöka. Vad jag förstår vill dom ha minst 26 grader i vattnet och gärna ljust och mycket växter.

Vad funkar då ihop med dom? Man ska väl undvika för många sorter ur samma grupp?

Jag har fria händer med akvariet då mannen bara är glad för hjälpen och får han själv bestämma fiskar blir det en massa svåra djur som han sen inte reder ut. Han stora favorit var en öron-ål som nog blev galen först och sedan sjuk...
 
Sv: Börja om med gammalt akvarie

253404_10150219878139771_8152983_n.jpg


60 l

Och 310 l


1175249_10151792873789771_406312890_n.jpg


Jag och min sambo har 5 st kar de största hans är 540l och de minsta 60 l som vi bara har räkor i se bild.

Vi kör alla kar med co2 tuber= kolsyra ner i akvariet... Därför är växterna så friska och växer så det knakar..

Städa ut ditt kar och skölj igenom gruset sen är det bara och fylla det med grus växter och vatten låt stå 2 v glöm ej pump... om du köper ny root ska den blottlägga några dagar för att färja av sig i en hink..'. Molly är bra sällskaps fisk så det kan du ha...köp ej eldskjärt även om dom är snygga så behöver dom betydligt större kar.. De flästa sällskaps fiskar brukar vilja ha typ 26 grader

Dop värmare är inte säkert du behöver beror på vilken temp det blir i karet har på hela året

Såntdär medel som du pratar om att ha i de behövs inte har aldrig haft de ända jag har på är växtnäring.... Sen ska du inte vara rädd m du får bruna alger i början (kiselalger) dom kan komma i nystartat kar.... Zoobutiken kommer rek algätare ancistruc till dig och dom ökommer säga de är den bästa malen men det är den. Ej för den äter bara en sort alg och det är prikalger som man knappt aldrig får...

Köp snabbväxande växter det hindrar alger... Plasera inte karet så dagsljus kommer åt det.... Ha tänt 8 timmar dagen
 
Sv: Börja om med gammalt akvarie

Nog äter ancistrusen mer än en sorts alger och generellt är den en väldigt lämplig algätare för många akvarium utom de mest seriösa växtakvarierna.
Den blir mindre än pleco och gibbiceps (som är usla algätare), tåligare än Otto, mindre risk att bli uppäten än amanoräkor, och snällare än gyrinocheilus och siameser.
 
Sv: Börja om med gammalt akvarie

Nog äter ancistrusen mer än en sorts alger och generellt är den en väldigt lämplig algätare för många akvarium utom de mest seriösa växtakvarierna.
Den blir mindre än pleco och gibbiceps (som är usla algätare), tåligare än Otto, mindre risk att bli uppäten än amanoräkor, och snällare än gyrinocheilus och siameser.

Tycker de kvittar om man har 100 ancistrus de gör värken till eller från då har jag haft sådana i många år och odlat med... min partner tycker lika... Men där emot gibbicep är en Fantastisk algätare till dom blir 20 cm stora märker sådan skillnad när jag är utan dom då älgar det igen direkt...men som sagt dom blir stora
 
Sv: Börja om med gammalt akvarie

Jasså du? ;-) Det var ju intressant. I de 267 akvarier jag ansvarar för på jobbet har vi alltid ancistrus om innehållet i akvariet tillåter och de rensar ett algigt akvarium på ett eller två dygn. Har man inte grönalger utan mycket tråd, skägg eller tofsalger rekommenderar jag istället för algätande fiskar ett bättre fungerande filter!
 
Sv: Börja om med gammalt akvarie

Oavsett vilken algätare som är bäst så kan/bör man varken ha ancistrus eller gibbiceps i ett högt 60 liters akvarium, båda blir för stora när de har växt lite, en liten gibbi kan man ju ha däri högst några månader så att ens nämna den är ju bara dumt. Håller fö med Gabbi om gibbiceps, urusla algätare även innan de nått storlek om man inte svälter dem, men då äter de ju precis vad som helst. :(
 
Sv: Börja om med gammalt akvarie

Tack för länkarna, massa intressant och rolig läsning!

Det verkar som om jag inspirerat ägaren till akvariet för nu har han kommit ihåg grodorna(klogroda)han gillade så mycket i en affär vi var i. Han har surfat runt på internet och läst sig till att dvärgvarianten inte behöver större än 60 L.
Det må ju vara sant och det skulle vara kul om han fick ha sina älskade grodor. Men jag ställer mig lite undrande till fram för allt formen på akvariet. Jag läste att dom dels vill ha vatten att simma i, dels en grund del att "plaska" i och en torr yta, hur ska man lyckas få ihop det i ett akvarium som inte är mer än 30 cm i diameter? Attans att han skulle minnas dom där grodorna, jag som längtade så efter mina Mollys :cautious: :p
 
Sv: Börja om med gammalt akvarie

Oavsett vilken algätare som är bäst så kan/bör man varken ha ancistrus eller gibbiceps i ett högt 60 liters akvarium, båda blir för stora när de har växt lite, en liten gibbi kan man ju ha däri högst några månader så att ens nämna den är ju bara dumt. Håller fö med Gabbi om gibbiceps, urusla algätare även innan de nått storlek om man inte svälter dem, men då äter de ju precis vad som helst. :(

Men vad kan man ha för algätare då? Eller klarar man sig utan?
Blir det inte behov av väldigt täta vattenbyten/städning? Det är väl inte heller nån höjdare att bråka för mycket?
 
Sv: Börja om med gammalt akvarie

Man klarar sig absolut utan algätare! Men om du ändå vill ha sådana så kanske räkor skulle vara något? De städar allt vad de kan. De förökar sig dock... men fiskar äter gärna upp räkbarnen.

Jag hade absolut inte stoppat mollys i ett akvarium som bara är 30 cm brett, de blir ju ändå 10 cm. Platy är rätt lik mollysarna men är mindre, de kräver nog mer simmyta än 30cm de med dock...

Men du kan ju ha ett gäng fina guppyhanar eller så kan du ju satsa på en riktigt grann kampfiskhane istället?

Att tänka på är att du kan inte ha speciellt mycket fisk i 60 liter utan att det blir problem (Man brukar säga högst "1 cm fisk per liter") så köp gärna samma kön på alla fiskar om de är levandefödare... så att du inte får oönskade tillskott och för mycket fisk. De förökar sig oerhört fort och två st kan lätt bli typ.. 100... :P

Dvärgklogrodor är nog bara att glömma, precis som du misstänker - de behöver mer utrymme än så för att trivas och må bra.

Små akvarium är tyvärr alltid svårt att hitta passande fisk till. Små och höga akvarium är ännu svårare.
De finns ju förstås, t.ex killis som är otroligt vackra men de är tyvärr inga bra nybörjarfiskar vad jag har förstått.
 
Sv: Börja om med gammalt akvarie

Ja räkor verkar roliga, dom du länkade till var ju superfina! Det är väl förökningen jag blir lite fundersam på. Hur man håller efter så att inte hela akvariet fylls av räkor?

Blir mollys så stora :eek: Jag har aldrig sett större än 2-3 cm, så underbart det skulle vara att ha plats för så stora fina mollys!
Men guppys kommer strax efter mollys på favorit listan så jag är glad ändå. Men mannen skulle nog hellre ha en kampfisk tror jag.

Hur är det med dessa två arter, äter de räkor? Kampfisken måste ju göra det men guppys äter väl främst växtbaserat?
 
Sv: Börja om med gammalt akvarie

De är underbara, söta som bara den och så har de allting någonting för sig :love: Ja det är ju det där, att de gärna blir fler om ingen äter upp dem. Det finns arter som är svårodlade, t.ex amanoräkan och grön räka och då är ju även det problemet löst, räkbarnen överlever helt enkelt inte på egen hand.

Fiskarna i affärerna är ju ungdjur så inte så konstigt att du inte har sett fullvuxna mollys! De blir ca 6 år gamla, kan vara bra att veta också - även om det sällan står i artbeskrivningar. Kampfisk och Guppy blir ca 2 år bara.

Guppys äter det mesta, de är allätare. Men det varierar nog lite från guppy till guppy om de äter levande eller inte, vissa äter upp allt som rör sig och får plats i munnen - andra är inte lika duktiga. Handlar nog mycket om de lyckas få fast på t.ex räkungarna eller inte, mycket växter och gömställen gör det ju t.ex lättare för eventuella yngel att komma undan.
 
Sv: Börja om med gammalt akvarie

Räkor får det nog bli, gillade dom. Och så guppys eller en kampfisk, får se vad akvarieägaren vill ha.

Vi hade mollys i vårt 200 liters när jag var liten, minns inte dom som särskilt stora heller trots att dom nog var 2 år när vi tog över det. Men minnet kan ju svikta. Skulle vara kul att ha ett riktigt stort igen och få se dom bli stora och fina :)

Ska åka och köpa växter idag har jag tänkt och städa, möblera och fylla på akvariet i helgen. Så kan vi köpa fisk och räkor om några veckor :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 887
Senast: cute_beast
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
866
Senast: cassiopeja
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 996
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 166
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp