Börja plugga

Jag skulle säga att åldern åt helt irrelevant, i alla fall om du intevill jobbar på byrå i allmänhet (min fördom är att både barn och ålder är ett hinder på många av dessa, i alla fall för kvinnor).

För de allra flesta jobben handlar det bara om betyg. Det är hård konkurrens om jobben i storstäderna, så betyg över medel är att rekommendera.

+ @Sar och @Thomasine

Delägare i någon fin byrå är ju inte mitt mål så borde ju vara lugnt att jag är lite äldre.

Känns ändå betryggande att det är inte alltför ovanligt att man är lite äldre när man pluggar juridik. Visst lockar det att ta genvägen och plugga typ KY till något som känns "hyfsat" (för mig) men efter att ha jobbat de senaste 6 åren med diverse olika yrken och aldrig känt mig riktigt nöjd/aldrig känt att det är skitkul att gå till jobbet så måste jag verkligen ta tag i att utbilda mig till ett (för mig) roligt jobb.

Betygen blir väl vad jag får satsa på för att stå ut i konkurrensen.
 
Jag med. Är i konstant chocktillstånd över att jag fortfarande inte känner mig vuxen på riktigt.
Ja! Jag minns då jag var 17 och tänkte att då jag blir myndig kommer jag vara vuxen. Då jag fyllt 18 tänkte jag att 24 är en bra, vuxen ålder. Vid 24 tänkte jag 30, och nu tänker jag att jag kommer känna mig lite mer vuxen då jag fyller 40.

Nu förstår jag varför morfar, 84 år, alltid pratade om "den där pojken, ni vet?". Pojken var 73.
 
Va? Tycker du verkligen det? Oj. Jag känner mig väldigt ung. Snudd på för ung ibland. Knappt vuxen.

Jag kommer ju inte tycka det när jag väl är 33, men nu känns det så avlägset och gammalt. Sen känns det lite som att om det står mellan nyexad 25 åring och nyexad 33åring kanske 25åringen är mer eftertraktad pga när man är 33 "borde" man ha några års erfarenhet i sitt yrke så då känns det konstigt att vara helt ny i branschen i den åldern. Men det verkar ju inte spela superstor roll och det känns skönt, åldersnojan lägger sig kanske lite.
 
Jag kommer ju inte tycka det när jag väl är 33, men nu känns det så avlägset och gammalt. Sen känns det lite som att om det står mellan nyexad 25 åring och nyexad 33åring kanske 25åringen är mer eftertraktad pga när man är 33 "borde" man ha några års erfarenhet i sitt yrke så då känns det konstigt att vara helt ny i branschen i den åldern. Men det verkar ju inte spela superstor roll och det känns skönt, åldersnojan lägger sig kanske lite.
Om man nu prompt ska prata ålder så hade jag alla gånger valt den som är 30 framför tjugoåringen om de i övrigt är likvärdiga kandidater. Just nu söker vi/jag en del folk till mitt jobb och jag hoppas verkligen på en 30+ den här gången. Och det har inget alls att göra med eventuella föräldraledigheter.
 
Jag har tänkt börja plugga "snart" och lutar nog mest åt att läsa juridik på Göteborgs universitet. Men vi vill få syskon till vårt barn avklarat först (2017 nån gång tänkte vi oss så att det blir hyfsat tätt emellan) så det blir isåfall 2018 jag börjar.

Men, då är jag 28, alltså runt 33 när jag är klar. Får man verkligen jobb som nyexad i den åldern?
En del av mig vill hellre ta en ky utb på två år så det går fort men samtidigt känns det smartare faktiskt välja något intressant. Fördelen med att vara äldre är ju att jag har jobbat sen jag var 19 på riktigt (haft extrajobb sen jag var 14) dvs 14 års jobberfarenhet (av förvisso annat än juridik) när jag är 33. Det måste väl vara värt något. Mitt nuvarande jobb kan jag fortsätta jobba lite helg på medan jag pluggar vilket ger en bra inkomst pga ob-tillägg osv så jag kan läsa utan CSN-lån.

Får man jobb som "äldre"? Eller blir man utkonkurrerad av 25åringar? Jag vill inte bli någon flashig advokat utan kan tänka mig jobba på myndighet. Fasta arbetstider och släppa jobbet när dagen är slut. Någon med erfarenhet av att börja plugga lite senare? Blev det bra? Fick du jobb lätt?
Är det en fördel att ha barn "avklarade" när man börjar jobba?

Se till att du får tillräckligt höga betyg för att sitta ting alternativt att sidomeriter och betyg räcker till för att sitta ting. Då är arbetsmarknaden betydligt bättre. Var beredd att vara flyttbar direkt efter examen, det är inte så många som har tillräckliga betyg för att sitta ting i storstäderna. Jag har jobbat på domstol är dock ej jurist utan i annan roll och tingsmeriteringen ger unga jurister ovärderlig erfarenhet genom att de sitter som protokollförare och får se massa typer av mål i en domstol. Det var ganska tufft för de som satt ting och hade småbarn men ingen omöjlighet skulle jag säga.
 
Jag kommer ju inte tycka det när jag väl är 33, men nu känns det så avlägset och gammalt. Sen känns det lite som att om det står mellan nyexad 25 åring och nyexad 33åring kanske 25åringen är mer eftertraktad pga när man är 33 "borde" man ha några års erfarenhet i sitt yrke så då känns det konstigt att vara helt ny i branschen i den åldern. Men det verkar ju inte spela superstor roll och det känns skönt, åldersnojan lägger sig kanske lite.

Fast en nyexad 25 årig kvinna kommer troligtvis att vilja skaffa barn i framtiden. Krasst sett så är en nyexad 33 årig kvinna som redan skaffat barn mer attraktiv på arbetsmarknaden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
572
Senast: niardasp
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 275
Senast: Cocos
·
Katthälsa Anonymt nick, detta är otroligt jobbigt 😩 Bakgrund En ytlig bekant till mig spontanköpte en kattunge på Blocket (jag har talat om för...
Svar
7
· Visningar
1 360
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp