börja släktforska

nightcrawler

Trådstartare
är sugen på att börja släktforska men vet inte hur jag ska börja. vilka sidor är bäst att ta hjälp av? hur gör man?
 
Jag använder mig av Ancestry. Det var min svärfar som hjälpte mig att komma igång. Han har hållit på ett tag och forskat långt på samtliga led på sin och sin frus släkt. På min farfars sida har jag kommit jättelångt men på farmors sida tog det stopp pga av en att två var barnhemsbarn med okänd härkomst.
Tänkte ta tag i min mors sida snart.

På Ancestry skriver du i det du vet och får upp förslag på personer sen får du jämföra själv om det kan vara "rätt person". Lätt att lägga in personen i sitt stamträd. Söker man på namnet i Ancestry sen kan du hitta gamla dokument och bilder om man har tur.
Har man ännu mer tur så har någon annan släkting redan forskat på personen och valt att dela med sig av sina "fynd". Då kan man få mycket gratis sas.

Helt lätt är det inte. Svärfar har gått en kurs och jag tror att det är att föredra för det kan gå trögt ibland. Jag ringer honom när jag kör fast så får han ta vid :p
 
Det är lite forskat på farfars sida. Men sen vet jag inte mer. Pappa är åxå intresserad och vi har funderat ett tag på hur vi ska göra. Får kolla ancestry ☺
 
De är väldigt intressant att släktforska ! Jag brukar göra de när vi är hos svärmor hon har ancestry och ett annat dyrt program som jag ej kommer på vad de heter men ja är ju på 15-1600 talet
 
Se till att fråga ut alla gamla släktingar om deras förfäder - namn, ålder och framför allt hemsocken. Viktigt att ha om du ska söka i arkiven. Själv började jag lite med ancestry men tyckte det var intressantare med riksarkivet.
 
Se till att fråga ut alla gamla släktingar om deras förfäder - namn, ålder och framför allt hemsocken. Viktigt att ha om du ska söka i arkiven. Själv började jag lite med ancestry men tyckte det var intressantare med riksarkivet.

får höra med far vad han vet och mor. alla gamla släktingar är tyvärr döda. har lite som redan är forskat på farfars sida. kan ev kolla med dom som har kollat där
 
Det är lite forskat på farfars sida. Men sen vet jag inte mer. Pappa är åxå intresserad och vi har funderat ett tag på hur vi ska göra. Får kolla ancestry ☺
Gå en kurs med din pappa. Vilken kul grej att göra ihop!

När farfar gick bort satt jag, pappa, min faster och några kusiner uppe en halv natt med lite mat och vin och gick igenom allt som fanns på farfars sida. Ända bak till 1600-talet. Otroligt kul och spännande att sitta tillsammans och läsa om sina ättlingar och rötter. Vi fick många goa skratt men förundrades också över olika livsöden.
Bla så hade vi en man som åkte i fängelse för mened. När han kom ut så blev han "fråntagen sina rättigheter att någonsin mer bli betrodd". Vilket straff! Jäklar vad han måtte ljuga:laugh:
Vi hade också spritsmugglare, en Bellman, självmördare, en som beskrevs som "ohyggligt ful":o, en hel del oäktingar samt en "hästjägare" (det jobbet fick vi googla)
 
Jag släktforskar :)

Jag använder Arkiv Digital för att söka i kyrkböckerna och sedan använder jag Min Släkt där jag dokumenterar det jag hittar.

Har över 2200 personer i släktträdet nu.

Har hittat många "skelett i garderoben" både mördare, självmördare (i affekt medelst dynamit huvudets avskiljande från kroppen....." Man får vara riktigt förbannad då ;)
samt barnamöderskor, soldater, tjuvar och smeder. Några amerikafarande som jag har kvar att spåra vidare...

Enklaste sättet att börja - fråga mor och farföräldrarna vad deras föräldrar hette, när de var födda och var och gå sedan i in födelseboken för socknen i fråga, verifiera uppgifterna, leta upp husförhörslängderna/församlingsbok för socknen, leta upp familjen i fråga och spåra sedan framåt/bakåt därifrån :) Om du redan har en släktforskare i familjen kan du ju "prya" lite där för att se hur man kommer igång. Annars brukar både släktforskarföreningarna och studiefrämjandet ha släktforskarkurser så man kommer igång :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Ni som släktforskar. Vilket program använder ni och varför? Jag har fått inse att Holgerdata verkar vara nedlagt dvs det kommer inte gå...
Svar
2
· Visningar
477
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 644
Kultur Jag har precis sett The curious case of Natalia Grace och blev sugen på fler dokumentärer. Ge mig era bästa tips.
Svar
2
· Visningar
251
Senast: SkorpSmulan
·
Fritid Har någon av er släktforskat? Jag har släktforskat av och till genom åren då jag har haft tid, och har hittat en del intressanta...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp