Bukefalos 28 år!

Börja tölta?

Home

Trådstartare
Hej allihopa!
Nu kommer jag här med en barnslig, liten fråga men eftersom jag inte vet så...
Jag har själv aldrig ridit islandshäst men dom är ju så fina och har ett så bra temperament har jag hört.
Jag funderar på att bli medryttare/fodervärd åt en liten sådan rackare men med min oerfarenhet är jag lite orolig över vad ägarna ska tycka.

Nu till frågan;
Då man ska tölta, gör man något särskilt med skänklarna tex?
Alltså hur får man hästen att börja tölta och inte bara trava/galoppera?
Och en till liten fråga; Är det trav till tölt eller skritt till tölt? För det är väl inte från galoppen man börjar tölta ifrån?

Sen har vi ju då passgång (?), men det blir överkurs för mig så det tar vi en annan gång, haha!

/Home :) (Ps! Mobba mig inte, hehe!)
 
Sv: Börja tölta?

Skulle ge dig rådet att fråga ägarna hur de brukar göra. Det är väldigt olika från häst till häst beroende på om hästen är sk 4- eller 5-gångare. Alltså om den har flygande pass eller inte.
Vissa hästar väljer tölten själv (då kan man få jobba för att få fram trav istället). Vissa vill bara gå i sakta passgång sk. grisepass (ej önskvärt) och då brukar lösgörande övningar få dem att slappna av. ja, som sagt sen har vi fyrgångarna och i "värsta" fall de som är, eller nästan är, tre gångare och kan ha jättesvårt för tölt..

ja, så fråga ägarna du, det anses inte som okunnigt utan mer som ödmjukt! :)

Välkommen till islandshästvärlden! :laugh:
 
Sv: Börja tölta?

Lägger också fram tipset att ta hjälp av kunnig eller instruktör!! :)
Det är helt omöjligt att förklara över nätet hur man töltar, eftersom det ofta är väldigt olika från häst till häst hur det går till. Att tölta kräver mycket känsla, det är inte bara att driva på som man kan göra på en tregångare!

Oftast tar man tölt från skritt eller möjligtsvis galopp.

Flygande pass är en svår gångart att rida bra! Det krävs mycket från häst och ryttare i form av balans, timing och känsla, så det är inget för nybörjare enligt min mening.
 
Sv: Börja tölta?

Välkommen till islandshästvärlden!

Att tölta är inte det lättaste. Många ex. turridnings ställen brukar förklara det som att man; kortar tyglarna och driver på. Men det som händer då är att man får en spänd häst med taktproblem eller en häst som snart kastar sig i trav.
Det finns ingen "manual" på hur man töltar på en islandshäst! Det krävs mycket känsla hos ryttaren och inget man lär sig på några dagar direkt. Men oj så roligt det är när det väl fungerar!!

Jag skulle rekommendera sig att rida för instruktör. Gå in på SIFs hemsida (svenska islandshäst förbundet) där finns alla ridledare, B-instruktörer, instruktörer och ridlärare listade. Det är verkligen jätte roligt att rida för instruktör! och speciellt i början när man har så mycket att lära!

Flygande pass (passgång) är en gångart som kräver väldigt mycket utav både häst och framför allt ryttare! Det är alltså inget för nybörjare. Jag har precis börjat med passen nu, och då har jag ridit islandshäst i 5år ungefär.. och då får jag lägga pass på gamla läromästare med fina tävlingsmeriter (red innan ponny&storhäst) . Pass är alltså ingenting du bör bry sig om just nu, utan vänta några/många år med det. Man bör klara av de 4 andra gångarterna först med god känsla och balans hos både häst & ryttare.

Traven och galoppen är faktiskt inte heller helt lätt alla gånger, även om man kommer ifrån storhäst världen då bara rider galopp och trav! Vissa islandshästar har svårt för trav och galopp (ex. en utav mina egna hästar) och då måste man jobba med det.

När du letar foderhäst/medryttar häst, så rekommenderar jag dig att leta efter en lite äldre häst med välseparata gångarter och som är ren i alla gångarter, och har lätt för sig. -dem hästarna är oftast svårast att hitta! men dem finns.. :)
 
Sv: Börja tölta?

Vart bor du någon stanns? kanske jag (eller någon annan) kan rekommendera någon instruktör i ditt område, eller kanske vet någon häst som behöver någon mer ryttare? :)
 
Sv: Börja tölta?

Hittade den perfekta tölthästen på youtube.:love:
Tjejen som rider är 6 år så jag tror att hennes inverkan på hästen är minimal.
Sök på iceland horses 6 year, hästen är skimmel.
 
Sv: Börja tölta?

Åh! Ske-å!? :D var i Skellefteå? Draumsyn här på buke har bott där rätt nyligt, jag flyttade därifrån för, hrm, 11 år sen var det visst nu! :crazy:

Kolla med Draumsyn, hennes kontakter borde vara lite färskare än mina! ;)
 
Sv: Börja tölta?

Jaså!? Vad roligt! :)
Jag vågar nog inte säga ut precis vart jag bor, vill liksom inte berätta för hela Sverige. ;)

Jag ska kolla med henne! ^^
 
Sv: Börja tölta?

Brukar åka till Skellefteåtrakten och tävla och känner nästan fler islandshästfolk där i krokarna än här hemma. Det fins två ganska aktiva islandshästföreningar i den trakten, Vallholt och Vindur, du kan ju kolla deras hemsidor.
 
Sv: Börja tölta?

Hittade den perfekta tölthästen på youtube.:love:
Tjejen som rider är 6 år så jag tror att hennes inverkan på hästen är minimal.
Sök på iceland horses 6 year, hästen är skimmel.

Ja, det ser underbart ut :)

Dock är den tjejen i princip född på hästryggen och har ridit så långe hon kunnat gå, om inte längre ;)

Fast jag tror iochförsig att hennes inverkan på hästen inte är så stor men hon vet nog ett och annat ändå :)
 
Sv: Börja tölta?

Det ska jag göra! Någon mer som vet om nånting här i Skellefteå? ^^
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 126
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 004
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 586
Senast: Smulu
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp