Börja träna Sök och Rapport?

eldkyss

Trådstartare
Jag och min rottistik på 5 månader är lite nyfikna på bruksgrenarna Sök och Rapport. Tyvärr finns det inget direkt utbud på brukshundsklubbarna i närheten. Vet ni vart man kan vända sig? Är det någon av grenarna som är bäst att börja med?

Undrar också skillnaden mellan budföring och Rapport?
 
Jag och min rottistik på 5 månader är lite nyfikna på bruksgrenarna Sök och Rapport. Tyvärr finns det inget direkt utbud på brukshundsklubbarna i närheten. Vet ni vart man kan vända sig? Är det någon av grenarna som är bäst att börja med?

Undrar också skillnaden mellan budföring och Rapport?

I rapport ska hunden springa betydligt längre och där ser den inte heller den person den ska springa till. I budföring är det en betydligt kortare sträcka.

Jag tror att det är lättare att hitta en grupp att träna sök med än rapport.
 
I rapport ska hunden springa betydligt längre och där ser den inte heller den person den ska springa till. I budföring är det en betydligt kortare sträcka.

Jag tror att det är lättare att hitta en grupp att träna sök med än rapport.

Okej så man börjar med budföring och när hunden kan det så kan man börja med Rapport? Värt söker man sig för att kunna träna detta?
 
Okej så man börjar med budföring och när hunden kan det så kan man börja med Rapport? Värt söker man sig för att kunna träna detta?
Även om det inte finns kurser på närmsta brukshundsklubb, så är nog chansen störst att hitta folk som kan grenarna där, och som kanske har en träningsgrupp du kan vara med i.
 
Jag har börjat träna rapport med min yngsta, jag har helt enkelt mejlat olika klubbar och lagt ut i relevanta fb-grupper att jag vill ha hjälp och folk att träna med. Har fått bra respons från fb hittills!
 
Jag och min rottistik på 5 månader är lite nyfikna på bruksgrenarna Sök och Rapport. Tyvärr finns det inget direkt utbud på brukshundsklubbarna i närheten. Vet ni vart man kan vända sig? Är det någon av grenarna som är bäst att börja med?

Undrar också skillnaden mellan budföring och Rapport?


Rapport är nog de jag tycker verkar mest intressant.. sedan läste jag om ett moment som heter uppletande. Är de också en egen bruksgren eller är de något som ingår i varje gren?
 
Rapport är nog de jag tycker verkar mest intressant.. sedan läste jag om ett moment som heter uppletande. Är de också en egen bruksgren eller är de något som ingår i varje gren?
Uppletande är en egen del av brukset, en del av lydnaden. Den ersätter budföring i de högre klasserna.
 
Uppletande är något du kan träna ensam, för rapport behöver du en person till och för sök behövs en fungerande sökgrupp. Hittar du en sökgrupp tänk på att det i början finns olika sätt att träna på och att det fastna för den som passar din hund bäst.
Varför inte börja med spår?
 
Okej så man börjar med budföring och när hunden kan det så kan man börja med Rapport? Värt söker man sig för att kunna träna detta?

Jag har aldrig kört rapport men hunden måste ju först kunna skickas till en person den kan se innan den kan skickas till en person den inte kan se.
 
Här är reglerna för bruksprov, där kan du läsa om vad som ingår i de olika grenarna, om klassindelning, momentutförande osv https://www.brukshundklubben.se/Doc.../Bruksprov_regler_2017_för tryck och webb.pdf

Jag har vart inne och läst där men för mig som är nybörjare blir de lite av en djungel och svårt att sortera ut vad som är vad. Det finns som jag förstår följande grenar inom bruks? Spår,sök,rapport,bevakning och skydd?
Inom varje gren ingår en lydnadsdel som i sin tur innehåller uppletande?

Om man ingår i en rapportgrupp får man träna även på lydnadsdelen där?

Man kan inte börja med rapport förrän man lärt in budföring innan? Där man skickar hunden mellan två personer ? Ordet Marsh används? Är de enbart Den som skickar hunden som säger Marsh? Mottagaren bara klappar om? Sedan ropar den som skickade hunden Marsh igen och hunden kommer tillbaks? Kollat lite på Youtube men de är lite olika varianter man ser.
 
Okej så säg att jag väljer rapport då ingår alltid en lydnadsgren och en del av den är själva uppletandet?

Nej, uppletande är utöver lydnaden, alltså en tredje del i tävlingen. Uppletande kommer först i de högre klasserna. I de lägsta klasserna kör man budföring.
 
Okej så i en låg klass av sök till exempel så är det Sök, lydnad och budföring? Budföring är inte bundet till rapporten?

Om jag ska tävla rapport i låg klass så är det : Rapport,lydnad och budföring?
 
Okej så i en låg klass av sök till exempel så är det Sök, lydnad och budföring? Budföring är inte bundet till rapporten?

Om jag ska tävla rapport i låg klass så är det : Rapport,lydnad och budföring?

Ja, precis. Budföring är inte bundet till rapport som sportgren. Men de utgår från samma syfte.
 
Jag och min rottistik på 5 månader är lite nyfikna på bruksgrenarna Sök och Rapport. Tyvärr finns det inget direkt utbud på brukshundsklubbarna i närheten. Vet ni vart man kan vända sig? Är det någon av grenarna som är bäst att börja med?

Undrar också skillnaden mellan budföring och Rapport?

Om man vill tävla i lydnad någon gång finns de kurser som är inriktade på just tävlingslydnad? För jag tänker att man vill ju förbereda sig och veta vilka moment man ska öva på 🙂
 
Om man vill tävla i lydnad någon gång finns de kurser som är inriktade på just tävlingslydnad? För jag tänker att man vill ju förbereda sig och veta vilka moment man ska öva på 🙂

Det finns absolut kurser för tävlingslydnad. Den skiljer ju sig dock från brukslydnaden, men det finns ju sådana kurser också 😊👌
 
Det finns absolut kurser för tävlingslydnad. Den skiljer ju sig dock från brukslydnaden, men det finns ju sådana kurser också 😊👌

Okej och brukslydnaden får man automatisk lära sig i samband med att man valt specialgren? Det ingår liksom? 🙂
 
Okej och brukslydnaden får man automatisk lära sig i samband med att man valt specialgren? Det ingår liksom? 🙂

"Automatiskt" vet jag inte, det är ju moment man aktivt måste lära in och träna. Det står i bruksprovsreglerna vilka lydnadsmoment som ingår i vilken klass.

Jag har förstått att detta är väldigt nytt för dig men har tyvärr inte läst tråden så noggrant, hur har du det med klubbar i din närhet? Träningsgrupper? Att starta själv som nybörjare är svårt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 573
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jag borde minnas hur detta är eftersom jag var med om samma sak förra året 🙈. Om jag kommer börja ett nytt arbete i mitten av April...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp