Börja trava och galoppera ;)

the_connemara

Trådstartare
Först så vill jag veta hur man sätter igång från skritt till trav, är det bara att sitta fram dem eller?

Säg att du rider i höger varv i skritt och vill börja trava, när ska man ge hjälperna för trav? Och när för galopp? Och om du istället travar, när ska man då ge hjälperna för galopp?

Och, när var det man bröt av från galopp?

Handlar alltså om i vilket moment man ska ge hjälperna ;)
 
Galoppen lämnar jag till någon som håller på med den. ;)
Jag tycker att det är lättast att beskriva det från marken först.
När hsten skrittar på t.ex. en volt så petar du med ett spö, eller smackar om du lärt in det redan, när ytterfram ska läman marken. Du petar alltså på innerbak eller smackar för det benet.
Då får du en diagonal rörelse. Det kan ta ett tag innan de fattar, men när de väl gör det så blir traven lättare bärig.
Om man nu ska ha det optimala så ska skritten bli tvåtaktig i ett eller två steg innan traven kommer.

Från sadeln så gör man så att man skänklar på innersida när ytterfram ska lämna marken. Man kan också smacka eller peta med spöt om man vill förtydliga det hela.

För en gångs skull en kort förklaring. *stolt* :D
 
Jag som gillar dina långa förklaringar ;) *inte ironisk!!*

Så, från ryggen glir det alltså när ytterfram är längst bak i skritten så ska man lägga till innerskänkel?

Du har ingen anning om vad tävlingsdressyren säger om tvåtaktigt skritt innan trav? Iofs så är det väl lätt för nästa ryttare att "lära om" igen om nu lilla Fian kulle fatta det där med tvåtaktigt skritt. Vilket jag iofs tvivlar på eftersom jag tyckte det lät förvirrande, ska dock se vad som händer senare!

Har inte hunnit testa det med lyfta bakbenen ännu, hon har blivit ömfotad pga minus och nada snö, hoppas det blir bättre med vila men är hon inte ok på måndag ska vi sko iaf, hon ska ändå skos men har eg tid i februari.. =/ Tänker dock inte låta henne gå tills dess om hon blir ömfotad bara av att gå i hagen!
 
Förresten.. Använder du inte sitsen alls när du börjar trava?

När var det då man skulle ge innerskänkel för att böja? Gör man det i fel moment betyder det trav då eller??
 
Tävlingsdressyren vill ju att hästen ska "hoppa" in i traven så de gillar med all säkerhet inte den övergången, men man får mycket mer bärighet med sig.

Jo jag använder nog ( :o ) sitsen nör jag ska trava, mer än skänkeln, men jag försöker plocka isär hjälperna just nu för jag har gett skänkeln på samma "ställe" oavsett om jag vill ha trav eller skritt, vilket ju var din nästa fråga.

När man lärt in helt rätt så blir det med all säkerhet så att man inte ens använder skänkeln utan bara trycker lite med den sidans lår. Hrm...jag ska inte uttala mig allt för mycket om det. Kommer väl dit nästa gång jag tränar för Katrin tror jag.

Om böjning och trav.
Nr du vill ha trav så är det när ytterfram är i sitt bakersta läge du ska inverka. När du vill ha mer böjning eller kanske rättare sagt innerbak mer under din häst så inverkar du när INNERFRAM är i sitt bakersta läge.

Jag har äckligt svårt för det och det påverkar mycket i ridningen så nu försöker jag plocka isär allt och se vad jag kan åstakomma.
 
Jag krånglar inte till det så mycket.

Jag fattar trav genom att först ge en eftergift i tygel och uppmana med sitsen (tänk att du suger upp hela magpaketet mot ryggraden, och så tar du fram hela rasket i riktning mellan händerna).

Fattar de inte trav då så använder jag skänkeln, en eller två efter behag.

Galoppen fattar jag genom att börja göra ett galoppsprång med sitsen, och hänger inte hästen med använder jag skänkeln.

Exakt hur jag använder skänkeln beror på hur hästen är i sin böjning/raktiktning. Det är alltid någon kroppsdel som man brukar behöva hålla reda på lite extra vid övergångar till högre gångart. Ibland fattar jag galopp för innerskänkeln, ibland för ytter. Sitsen är viktigast.
 
Okej.. Svea du gjorde det väldigt lätt för mig, min tös travar nämligen för just den hjälpen ;) Men, jag ska tänka på vad du sa Spider, tycker det är ytterst intressant att kunna inverka exakt rätt. Minns så väl den gången jag lyckades göra en galoppfattning i rätt millisekund och hästen svarade för bara tanken! Svävade på moln och lyckades inte tänka mer den träningen vilket resulterade i att resten blev mediokra ;)

Jo, det är klart man måste tänka på situationen hurvida man ska använda häjlperna, men det känns tryggt att veta "hur det ska vara" för att veta vad man ska sträva efter de följande häståren ;)

Förresten, varför säger ni "fatta trav"? Engelskt säger man ju bara fatta galopp (vet inte varför). Säger ni fatta skritt oxå om ni står still? Aldrig hört men man vet ju inte ;)

Funderade mer på galoppfattningen.. Kom på att jag nog oxå fattar galopp lite olika.. Det kasnke inte finns något generellt "rätt" sätt att fatta galopp på? Eller? Svea, du som beskriver så bra, hur gör du "ett galoppsprång med sitsen"?

:bow: :bow: :bow:
 
Tävlingsdressyren vill med största säkerhet INTE att hästarna ska hoppa in i traven, har iallafall inte hittat något om det varken i TR eller på banan ;)

Är lite nyfiken på hur du menar med tvåtaktsskritt innan trav, vill man verkligen ha taktomslag i skritten? Varför? Jag har alltid velat träva efter så mjuka och avslappnade övergångar som möjligt, varken hopp eller taktbyte, då jag tycker att takten är en av de stora grundstenarna inom all ridning.

Mina igångsättningar gör jag som Svea beskriver, i första hand för sätet. Teoretiskt sett har jag inte en aning om i vilket exakt stegmoment jag ger olika signaler, det är en känsla som kommer efter många timmar i sadlen.

Frida
 
Hoppa och hoppa, men de ska i alla fall gå väldigt energisk in i traven direkt. Inte gå in i en tvåtaktig skritt. Inte vad jag vet i alla fall. Alla fattningar ska ju vara "alerta" som jag fattat det.
 
Frida, du får nog problem om du ska gå från skritt till trav utan taktbyte :) Skämt åsido. Min erfarenhet är att de flesta när de ska be hästen att trava talar om för hästen vilken form den ska gå i och att den ska börja trava, men sedan överlåter de åt hästen att själv lösa uppgiften med att byta takt (dvs att gå från den fyrtaktiga skritten till den tvåtaktiga traven). Tyvärr resulterar detta i att en del hästar tar ett litet skutt när de ska ta det första travsteget och många andra ökar först steglängden lite i skritten och har därmed förlorat mycket av bärigheten när de tar sitt första travsteg.

När jag ber en häst att börja trava så ber jag den helt enkelt att byta takt. Anledningen är att takten är den viktigaste skillnaden mellan skritten och traven (tempot behöver ju inte skilja). Med skänklarna anvisar jag hästens takt (vänster skänkel talar om när hästen ska lyfta vänster bak och höger skänkel talar om när hästen ska lyfta höger bak). Samtidigt kommer skänklarna att be hästen sätta sina bakben närmare tyngdpunkten, så som en extra bonus ökar bärigheten lite istället för att minska. Vill jag ha en riktigt samlad trav (typ halva steg) så kan jag använda båda skänklarna i igångsättningen. Innerskänkeln lägger jag då till när hästen just ska till att lyfta ytter fram och ytterskänkeln lägger jag till just när hästen ska till att lyfta inner fram (då kommer bakbenen att få samma takt som frambenen). Oftast vill man dock bara gå över till en bärig trav i ungefär samma samlingsgrad som man hade i skritten. Då använder jag bara innerskänkeln i travigångsättningen (vilket samtidigt för med sig fördelar som att böjningen ökar). Med innerskänkeln talar jag om för hästen att den ska lyfta inner bak samtidigt som inner fram (vilket kräver timing hos ryttaren). När hästen byter takt med det ena bakbenet så kommer det andra att följa med. Mjukast och bärigast travigångsättning får man om man med skänkeln får hästen att ändra takt så att den blir diagonalt tvåtaktig och efter ett par steg ökar energin och då får man ett svävmoment mellan stegen, dvs man får först ett eller två tvåtaktiga skrittsteg och sedan kommer traven.

Problemet för de flesta är att hästarna inte svarar så bra på skänkeln så att timingen i skänkeln automatiskt byter takt på hästens bakben. Då får man lära hästen detta från marken. Man lägger då spöt på inner bak just när hästen ska till att lyfta ytter fram, för att be hästen om tvåtakt. Om man lägger till en liten smackning samtidigt som man lägger spöt på inner bak, så lär sig hästen snabbt att svara med bakbenet på smackningen. Då kan man sedan i ridningen använda innerskänkeln och smackningen för att få rätt reaktion. Behöver man förstärka detta mer i ridningen så går det ju att lägga spöt på inner bak även då.

Den här metoden fungerar även bra på hästar som har väldigt svårt för traven. Även en häst som inte travar i hagen av naturen (eller pga att den blivit förstörd på något sätt) kan lära sig att trava på det här sättet, i och med att man lär hästen vilken takt man vill ha.

Det här var alltså den längre versionen av Spiders redan korrekta förklaring.
 
:) Jag menade snarare att jag vill ha taktbytet i samma moment som gångartsbytet :)

Tack för din noggranna beskrivning, intressant..

Har aldrig varit i kontakt med denna teknik, aldrig hört om den bland någon av de tränare jag ridit för. Har förvisso heller aldrig haft en häst med problem att veta vilken takt den ska trava i. Tvivlar dock inte på att de finns, men för mig känns detta som lite överkurs :angel:

Frida
 
Att anvisa hästen en viss takt när man ber den byta gångart är inget som bara används på problemhästar. Syftet är att få en mer bärig travigångsättning och att vara konsekvent med hjälpgivningen. Ska hästen kunna lära sig att förstå att skänkeln är samlande så måste skänkeln koordineras med hästens bakben. Vill man att hästen ska bibehålla sin takt men sätta något bakben längre inunder sig så lägger man till den sidans skänkel när det bakbenet är i luften och vill man att hästen ska byta takt så lägger man till skänkeln när man vill att hästen ska lyfta bakbenet. Ska man få bra svar av hästen så måste man vara konsekvent i hjälpgivningen, svårare än så är det inte.
 
Ska man få bra svar av hästen så måste man vara konsekvent i hjälpgivningen, svårare än så är det inte
*host*
liiite svårt är det att veta exakt när varje ben befinner sig vart, åtminstone i början
 
Titta vem som hittat tillbaka!! Du är efterlängtad (i alla fall av mig). :D
 
Att anvisa hästen en viss takt när man ber den byta gångart är inget som bara används på problemhästar
:crazy:

Jag tror att sättet du skriver på kan vara lite förvillande. :)
Det som skiljer gångarterna från varandra är deras olika takt. Skritt = fyrtakt :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:, --- trav = tvåtakt :bump: :bump:, galopp = tretakt :banana: :banana: :banana:.
(och så skolskritt som är tvåtakt - men utan svävmoment, bara för att krångla till det. :angel:)
Du kan inte byta takt i denna mening utan att det blir ett byte av gångart, övergång. MEN sen kan man göra övergångar också inom gångarten. Samlad-arbets-mellan och ökad skritt, trav och galopp.
Det som är lätt att glömma att det finns ett bredare spektrum än de fyra, och att övergångar skolar även om de är från arbetstrav till "arbetstrav+". :cool:/T_B
 
Att byta gångart är inte så krångligt egentligen, men man måste tänka på några grundläggande saker.
Att byta gångart är att byta takt. Alltså måste man börja rida travtakt för att få trav och tretakt för att få galopp. Formgivningen av hästen skall vara den samma i alla gångarter.
Tänk på att underskänkeln är samlande. Hästen skall inte gå fortare för att man använder underskänkeln utan den skall föra sitt bakben längre in under sig. För att ange takten och reglera steglängden måste hästen följa sätets rörelser. När den gör det kommer du att känna en undergörande skillnad. Då kan du påverka med både säte och underskänkel.
Har jobbat på dett i två år snart och det har börjat bli ordentliga resultat. Jag började rida barbacka för att lära mig känna hur jag skulle inverka med sätet och jag har inte använt sadeln sedan dess.
Har börjat galoppera min häst och det fungerar jättebra att fatta med sitsen genom taktändring, problemet kommer när jag skall sakta av (skump, skump...).
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
873
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 406
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp