Bogen in, öppna, tagen bakdel, sluta- förvirring!!

finapina

Trådstartare
Jo just det som rubriken lyder...Kan ngn vänlig själ förklara dessa samt deras hjälper o skillnaderna mellan dem!Alltså bogen in, tagen bakdel samt öppna o sluta. Misstänker att de 2 första är ngn sorts "light"variant av de senare...Har jag fel???
 
Sv: Bogen in, öppna, tagen bakdel, sluta- förvirring!!

De är en ty av "light" form av öppna och sluta,

Tagen bakdel/ bogen in, är på 4 spår med Öppna/Sluta är på 3...
 
Sv: Bogen in, öppna, tagen bakdel, sluta- förvirring!!

tagen bakdel har jag fått lära mig är på böjt spår. dvs som sluta fast på volt... kan ha fel... och bogen in är en överdriven(?) form av öppna dvs för mycket tvärning.... eller?? blir ju också förvirrad nu........
 
Sv: Bogen in, öppna, tagen bakdel, sluta- förvirring!!

Bogen in är en svag öppna. Inte att den är dåligt utförd utan mindre krav på böjning och samling. En början helt enkelt. Man kan rida bogen in på både böjt och rakt spår och i alla gångarter. Tagen bakdel är motsvarande för slutan, en början till den färdiga rörelsen.
 
Sv: Bogen in, öppna, tagen bakdel, sluta- förvirring!!

Tagen bakdel/ bogen in, är på 4 spår med Öppna/Sluta är på 3...

Öppna kan ridas fyrspårigt.
Sluta längs långsidan eller meddellinjen, och diagonalsluta, skall ridas fyrspårigt.

Citat TR om öppna:
Hästens böjning i inre sidan skall vara så stor att inre bak- och yttre framhov går på samma spår (tre spår). Om det inte inverkar negativt på öppnans kvalité, kan fyrspårighet accepteras, men avståndet mellan inre bak- och yttre framhov får ej överstiga en hovsbredd.

Citat TR om sluta:
Sluta längs långsidan/medellinjen
Framdelen skall gå på spåret och bakdelen innanför, varvid det yttre benparet - framifrån sett - trampar framför och förbi det inre. Hästens panna skall vara vinkelrät emot linjen. Hästens böjning i inre sidan skall vara så stor att yttre bakhoven går ca en hovsbredd innanför inre framhoven (fyra spår).
Förvänd sluta
Vid förvänd sluta rör sig hästen på samma sätt som i sluta längs långsidan men med bakdelen på och framdelen innanför spåret. I övrigt gäller samma bestämmelser som för sluta längs långsidan.
 
Sv: Bogen in, öppna, tagen bakdel, sluta- förvirring!!

Där jag ridit på ridskola och för tränare har uttycken "bogen in" och "tagen bakdel", varit förberedelse för att lära sig att rida "öppna" och "sluta". Ett annat sätt att säga, har för mina instruktörer varit "tanke öppna" och "tanke sluta". Men jag måste säga att jag tycker att just uttrycken "bogen in" och "tagen bakdel" har gett mer "aha-upplevelse" för vad det hela gått ut på.

Min vita hästtant jobbas numera med ålderns rätt just "bogen in" och tagen bakdel" i stället för TR-mässig "öppna" och "sluta".

Men i dagens hästvärld är ordförståelsen för "häst och ridord" fri och det som jag tycker är bara MIN personliga ordförståelse och jag respekterar andras förförståelse för samma sak.
 
Sv: Bogen in, öppna, tagen bakdel, sluta- förvirring!!

Öppna kan ridas fyrspårigt.
Sluta längs långsidan eller meddellinjen, och diagonalsluta, skall ridas fyrspårigt.

Citat TR om öppna:
Hästens böjning i inre sidan skall vara så stor att inre bak- och yttre framhov går på samma spår (tre spår). Om det inte inverkar negativt på öppnans kvalité, kan fyrspårighet accepteras, men avståndet mellan inre bak- och yttre framhov får ej överstiga en hovsbredd.

Citat TR om sluta:
Sluta längs långsidan/medellinjen
Framdelen skall gå på spåret och bakdelen innanför, varvid det yttre benparet - framifrån sett - trampar framför och förbi det inre. Hästens panna skall vara vinkelrät emot linjen. Hästens böjning i inre sidan skall vara så stor att yttre bakhoven går ca en hovsbredd innanför inre framhoven (fyra spår).
Förvänd sluta
Vid förvänd sluta rör sig hästen på samma sätt som i sluta längs långsidan men med bakdelen på och framdelen innanför spåret. I övrigt gäller samma bestämmelser som för sluta längs långsidan.


Hihi vilken tur att jg inte tävlar dressyr! :o
 
Sv: Bogen in, öppna, tagen bakdel, sluta- förvirring!!

Men hjälperna för alla dessa 4 då? Skänkelläge osv?
 
Sv: Bogen in, öppna, tagen bakdel, sluta- förvirring!!

Först och främst är min rekommendation att du bestämmer dig för att lära in en i taget! Många blandar ihop dessa rörelser - och ju mer du försöker lära dig skillnaderna så finns risk för att du bara blandar ihop dem mer. Och tänk inte alls på "tagen bakdel" och "bogen in" för det är precis som du är inne på bara "lightversioner" - och har samma hjälpgivning som sin riktiga motsvarighet.

För det första bör du ha tillgång till en välutbildad häst - det är nästan allra viktigast! För det andra en lika bra instruktör. Öppna och sluta är nästan omöjligt att lära sig teoretiskt - det måste upplevas!

Jag rekommenderar att man börjar med sluta - den "känns" tydligast och har ingen annan rörelse som är "i närheten"..

Om du kan rida en volt eller en hörnpassering någorlunda korrekt vad gäller sits, böjning och ställning så har du redan "sluta-positionen" klar. Inner höft något framskjuten, inner skänkel vid sadelgjorden och ytter skänkel något tillbakadragen. Observera att denna placering är passiv - dvs du ska inte trycka eller klämma alls, utan vara avslappnad.

I ingång till sluta (på rakt spår, skritt eller trav) brukar jag rekommendera:
1) Minska tempot samtidigt som hästen ställs något inåt i nacken.
2) Placera sätet som beskrivet ovan.
3) Öka trycket något med ytter skänkel samtidigt som ställningen kvarhålls med inner tygel. Nu bör hästen flytta in bakdelen. Det krävs mycket mindre tryck än vad man kan tro! Så fort hästen lyssnar slappnar man av men är kvar i positionen!
4) Om hästen slingrar sig ur ställning /böjning- sluta genast flytta bakdelen och korrigera detta istället!! Frambenens placering är mycket viktigare än bakbenens. Tänk att frambenen ska gå rakt fram och absolut inte i sidled!
5) När hästen "placerats" korrekt i sluta så övergår hjälpgivningen till att ge eftergift på inner hand, stödja på ytter tygel och att det egentligen är inner skänkel som är "viktigast" men det är lite överkurs när man är på väg att lära sig hur det ska kännas!

Några tips: Trots att hästen ska vara ställd - så ska pannan på hästen vara på den linje man rider! Tänk att den har en pannlampa som lyser upp vägen! Det är oftast mycket bättre men en liten tvärning (att bakdelen flyttas in lite) än en stor. Ryttaren ska sitta "med i rörelsen" - blicken rakt fram mellan hästens öron! Rid hellre bara några få steg och verkligen känn efter - än att försöka tvinga hästen en hel långsida!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 729
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 542
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 442
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 577
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp