Bukefalos 28 år!

Bogen kliar - pga blött täcke??

95johsv

Trådstartare
Min häst har just nu ett täcke inne, och när han släpps ut läggs ett till täcke ovanpå (tunnt regntäcke). Det håller tätt - men vattnet rinner längs halsen och in under regntäcket och blöter ner undertäcket framtill. Undertäcket är ett gammalt utetäcke som läcker för mycket för att ha själv (står emot duggregn ungefär) så det blir inte dyblött på en gång men under dagen blir det ju blött.

Har nu det senaste sett att min häst kliar bogen/bringan när han kommer in.

Kan det bero på det blöta täcket? När jag inte tar in honom själv får han ha det täcket på sig över natten, det torkar på honom.

Inget bogskav, skorpor eller annat som jag kan se som kan klia.

Vad tror ni??
 
Sv: Bogen kliar - pga blött täcke??

min häst brukar också bli väldigt kliig på halsen och bogen när han har varit blöt, tex av att han har sprungit i hagen och blivit svettig eller av att det har regnat, och det sedan torkar. vet faktiskt inte varför. någon anna kanske har något vetenskapligt svar :P
 
Sv: Bogen kliar - pga blött täcke??

Ok då låter det troligt att det är vätan. Bra det :)

Ska se om jag kan hitta något till täcke som kan fungera inne och att ha under regntäcket. Annars får jag försöka fjäska mig till att de tar av ett täcke och lägger på två, hmm...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Shixle
·
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 937
Senast: lomuxx
·
Utrustning Alltså nu blir jag snart galen! Jag har plöjt igenom en massa olika täcken till mitt kallblod, men det verkar hopplöst! Han har 145cm i...
Svar
8
· Visningar
2 473
Senast: Rie
·
Utrustning Blir tokig på täcken! Inget täcke har samma strl! Köpte förra våren ett Amigo Insulator 150gr i strl 145. Sitter kanon på min häst...
Svar
8
· Visningar
3 994
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp