Vad för sorts täcken till ett kallblod med breda bogar?

nyaste

Trådstartare
Alltså nu blir jag snart galen! Jag har plöjt igenom en massa olika täcken till mitt kallblod, men det verkar hopplöst! Han har 145cm i rygglängd, men på grund av hans enorma bogar och breda hals så får jag köpa 165cm i täcken för att de överhuvudtaget ska gå runt honom. Och ni kan ju tänka er hur det ser ut på honom då :eek:
Just nu har jag två regntäcken till honom och ett vintertäcke som jag inte alls är nöjd med! Det ena regntäcket har 3 knäppningar fram (omlottknäppning, heter det så?) och det blir hela tiden draget så....jaa, jag vet inte hur jag ska förklara det. Dom blir inte bra! Dom åker snett och ser helt knasigt ut och ser inte alls ut att vara bekvämt. Dom drar halsdelen snett och täcket viker in sig framtill. Det andra regntäcket har vanlig snabbknäppning fram, och det sitter inte heller bra. Täcket åker snett, knäppningen drar sig och till sist så är det jättespänt framme vid halsen! Båda dessa är 165cm i rygglängd, så på min 145cm långa pålle så ser det ju ut som ett tält! :eek: Dessutom hamnar bakbenssnörena jättelångt ner eftersom täckena är för långa och tyget på sidorna kan jag vika in under hela hans mage då jag ska knäppa kryssgjordarna, något som gör att det bara knölar sig då han rör sig. Finns det inga täcken som är sydda för ett kallblod? Jag har, som sagt, plöjt igenom en massa, provat bekantas täcken osv. men hittar inget som sitter som det ska. Vad för täcken kan man köpa till ett kallblod med 145cm i rygglängd, extremt breda bogar och bred hals? Vad har ni andra?
 
Sv: Vad för sorts täcken till ett kallblod med breda bogar?

Börjes täcken har alltid suttit bra på våra hästar med breda bogar.
 
Sv: Vad för sorts täcken till ett kallblod med breda bogar?

Horseware har ett täcke som heter Amigo XL

Designad för den kraftigare hästen. Mer utrymmer runt hals och bog samt djupare runt magen.
 
Sv: Vad för sorts täcken till ett kallblod med breda bogar?

Jag har ett sådant till min nsvkorsning. Värt varenda krona eftersom det är det enda som passat hans hals och bog.
Så jag säger också HW Amigo XL. Finns i olika tjocklek också.
 
Sv: Vad för sorts täcken till ett kallblod med breda bogar?

Jag har ett grovt halvblod med monsterbog! köper alltid täcken i en storlek större för då sitter de bra. De som har funkat för mig är Hansbo och Shires. De har varit rejäla i bogarna åt min.
 
Sv: Vad för sorts täcken till ett kallblod med breda bogar?

Vår nordsvensk har Shires med vanlig halsskärning som sitter riktigt bra på honom. Mäter man ryggen är han drygt 145 cm men 155 passar bäst. För att vara kallblod är han dock inte extremt grov, men nätt är han ju inte heller :)
 
Sv: Vad för sorts täcken till ett kallblod med breda bogar?

Min valack är förvisso inte så hög (139,6 cm) och inte särskilt lång i ryggen (125-135 cm), men han har enorma bogar och rejäl hals.

Han trivs utmärkt i Hansbo Event Plus. :love:

pusstacke_4fe9c3f9ddf2b3068a0000e9.jpg
 
Sv: Vad för sorts täcken till ett kallblod med breda bogar?

På min gamla nordsvensk (dåtidens nordsvenska travare, numera heter de ju kallblodstravare) som var av det kraftigare slaget passade Svea Sverigetäcet med bogveck utmärkt.
Alla övriga täcken jag provade åkte på sniskan.
Nu var hon inte täckad så ofta pga sin rejäla päls, så antalet provade täcken kanske inte var så stort, men i alla fall.

Värt att prova?
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
1 030
Senast: Freazer
·
Utrustning försökte söka på sidan men hittade inte. Försöker hitta bra täcke till min häst som passar. Han har ganska bred bog och bred hals. Han...
2
Svar
38
· Visningar
8 499
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 491
Utrustning nån som vet något bra märke på täcken som inte är allt för dyra som passar hästar med bredare bog? har inte behövt täcke på min häst...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: NightRain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp