Boggie vs enkelaxlat???

Prefab Sprout

Trådstartare
Står i begrepp att köpa en ny transport...är jag helt dum i huvet om jag köper ett enkelaxlat släp...? (Mina behov är just nu inte så stora, åker och tränar 1 mil tur och retur ca en gång i veckan...)
Vad är era erfarenheter?

Sv: Boggie vs enkelaxlat???

Jag har haft både enaxlat och boggie, och kommer aldrig mer skaffa enaxlat. Jag var jättenöjd med mitt enaxlade släp(köpt fabriksnytt), men efter att jag bytte till boggie (samma fabrikat, även det fabriksnytt) så förstod jag vad alla menade när de höjde boggiesläpen till skyarna när de jämförde. Bättre åkkomfort för hästen, ligger bättre bakom bilen (--> bättre åkkomfort för bilförare + passagerare), stadigare, säkrare (vid exempelvis punkteringar).... Och allt detta för en överkommligt liten extra slant i mellanskillnad jämfört med om man hade köpt enaxlat istället för boggie.

Rent viktämssigt, vad är de för skillnad på boggie resp. enaxlat? Jag har funderat på detta, måste man han BE för att köra boggie? Då menar jag inte dessa vrålåk utan "vanliga" basic släp...

Beror helt på vad din bil får dra. Extra axel väger ju mer, så visst kommer du upp lite i tjänstevikt på släpet. Sedan beror det på hästens vikt också (så klart). Mitt Brenderup med sadelkammare (dubbelaxlat) hade totalvikt 1460 kg och lastade 650 kg. Min 945:a fick dra 1480 kg på B-kort, så det gick bra. Gamla bilen (Saab 9000) fick dra 1460 kg på B.

Beror helt och hållet på vad för bil och släp man har, och krav på lastvikt. Mitt första boggiesläp var ett Läckösläp med totalvikt på 1300kg (beställde det med den vikten för att få dra med min dåvarande bil), det fick lasta 620kg. Mitt nuvarande släp (brenderupboggie med sadelkammare) har en totalvikt på 1450kg, och får lasta 750kg (iaf enligt pappret, ska kontrollväga släpet inom kort då jag tror att det egentligen väger mer tomt än de angivna 700 kilona). Det drar jag med min saab 900 på vanligt B-körkort (bilen får dra 1460 med B-behörighet)

Om man ser helt viktmässigt mellan enaxlat och boggie i vikt så kan jag jämföra de läckösläpen som jag haft (ett enaxlat och ett boggie). Det enaxlade hade en totalvikt på 1200kg, fick lasta 560kg, så tomvikten på det var 640kg. Boggiesläpet hade totalvikt på 1300kg, fick lasta 620kg, och alltså en tomvikt på 680kg. Viktskillnaden var mao 40kg mellan enkelaxlat och boggie (hade exakt samma utrustning i båda släpen)

Köp ett boggisläp! Enorm skillnad för både förare och häst! Om du bara ska köra en häst är ett enhästarsläp att rekommendera - bra i pris och hästarna får lite bredare att stå. Min kompis har ett enhästars IforWilliams med boggie som är jätterbra och mkt prisvärt!

Finns ju både för- och nackdelar med enhästarssläpen... I mina ögon överväger nackdelarna.

Fördelar (som jag ser det)

Lägre inköpspris
Något bredare spiltbredd (men om man ändå bara ska köra en häst så kan man ju lika gärna ha ett 2-hästarssläp där mellanväggen ställs snett, och då får man den extra bredden och lite till iaf)
Hästen placerad mitt i släpet ger bättre lastfördelning (men det kan man få även i ett 2-hästarssläp om mellanväggen ställs snett)

Nackdelar (även det ur mina ögon sett)

Lågt andrahandsvärde (bra om man ska köpa begegnat, betydligt sämre om man ska sälja)
Kan inte användas till transport av sto med föl (iaf inte normalstor storhäst med föl)
Mindre luftvolym gör att luften blir dålig snabbare om inte ventilationen fungerar tillfredsställande
Inte lika inbjudande att lasta tveksamma hästar i (då tvekan oftast beror på klaustrofobi, och ett mindre släp gör inte saken bättre)
och den allra största nackdelen enligt mig: Samma höjd som på ett 2-hästarssläp, men mindre bredd --> släpet blir vingligare bakom bilen och betydligt känsligare för sidvindar/dålig väg.

Beror helt på vad din bil får dra. Extra axel väger ju mer, så visst kommer du upp lite i tjänstevikt på släpet. Sedan beror det på hästens vikt också (så klart). Mitt Brenderup med sadelkammare (dubbelaxlat) hade totalvikt 1460 kg och lastade 650 kg. Min 945:a fick dra 1480 kg på B-kort, så det gick bra. Gamla bilen (Saab 9000) fick dra 1460 kg på B.

Men fixar du ett normaltstort halvblod med ev. stallskåp och/eller 1-2 balar hö på en lastvikt på 650 kg?

Jag har inte märkt någon större skillnad på mitt enaxlade och boggien i köregenskaper. Har aldrig upplevt mitt enaxlade som svajigt eller ostabilt.
Kolla vikter på släpen. Mitt boggie som ska väga 840kg enligt papperna väger 940kg i verkligheten. Det stjäl 100kg av lastvikten. Helst om man har en stor häst kan det då vara svårt att få ihop lastvikt så det räcker (om man inte har BE) med en boggie.
// Linda

Nej, något halvblod hade jag heller inte att köra då. Dåvarande hästen vägde inte mer än 452 kg, så det var gott mått viktmässigt. Däremot fick vi problem när det var dax att väga upp släpet och vi fick istället byta holk.

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 780
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 115
Utrustning Hej! Är det någon som långtidshyrt/leasat en hästbuss? B kortare främst. Vad har det kostad/månad, hur länge har ni hyrt? Från vilken...
Svar
1
· Visningar
588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka