Bogskydd under täcke???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Milou75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 096
Sv: Bogskydd under täcke???

Elektron skrev:
Personligen tycker jag inte passformen nödvändigtvis är bättre på "kvalitetstäcken". Det är inte den dom sparar in på när dom gör billigare alternativ, snarare material.

Håller med. jag har inte ett enda högexklusivt eller dyrt täcke, och mina sitter kanon. Är som att hitta det perfekta paret jeans till sig själv, samma gäller med täcken på hästen, man får shoppa runt tills man hittar ett märke som passar den individuellt byggda hästen...

Har bogskydd på min ponny , han får alltid skav av allt på vintern :cool: Har ett i fleec nu från Shires och det har funkat bäst. Har haft i akryl (Jätte strechigt) och ett i stechbommul :crazy:
Men det har inte funkat så bra :smirk:

Har ett bogskydd till ponnyn eftersom han får skav av vintertäcket. Går dygnet runt med andra utan att få skav, men det är omöjligt med detta. :crazy: Tror att det är från börjes. Det håller dåligt, men han har inte skav längre iaf.

hmm, var en inhyrsds farmor som sydde den :p

Men om du har något bogskydd hemma så bara sy av den! :idea: där har du de olika gummibanden och spännet med då :)

*lånar tråd*
Jag har jätteproblem med att hitta täcke som passar hästen. Varje vinter får han pälsen avskavd på bogen även om han har täcke med glans i och ibland får han små skav på manken om nån inte dragit fram det ordentligt som har utsläpp.
Han har hög manke och lite smal bog men rätt utåtstående där fram eller hur man ska kalla det.
Stalltäcke är ännu värre, de kasar snabbt bak och lägger sig bakom manken och spänner då i bogen. Går inte att dra fram för mkt iheller då de blir för stora i bogen och kasar ner.
De är liksom förstora där fram, hålet till halsen är för långt mellan manke och bringa (svårt att förklara)
De som sitter värst är stalltäckena från hööks.
Kommer ej ihåg märket på hans vintertäcke han använder nu.
Har ett även från hööks ett lila och de skaver bort för mkt päls. Det jag använder nu blir det inte lika mkt av.

Däremot har jag ett shires regntäcke som sitter rätt bra, ger LITE skav. Sen ett annat från Ge-Kås och det sitter perfekt, rufsar inte ens pälsen på bogen, medans ett fleecetäcke från ge-kås har en fruktansvärd passform.

Nån kanske har tips på nåt som kan tänkas passa så man slipper och köpa helt fel?

Senast ändrad av en moderator:

har användt bh på en häst, det fungerade väl ok. bättre än utan iaf.. provade även glansspray, det hjälpte väl sådär..
min pålle som jag har nu har jag inte provat något på, MEN han får skav av sitt stalltäcke. Har funderat på att testa med glanssprayen.. får se hur man gör..

*lånar*
min förra häst hade aldrig skav, men nya pållan är kal...:crazy:
jag har provat med bogskydd, pälsglans och har täcke med blank insida.... skav har hon iallafall.
är det någon idé att hålla på nu eller är det redan "förstört":confused: .
kan håret växa tillbaka under vintern eller kommer det tillsammans med sommarpälsen??

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 780
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Stergo
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka