Böjda spår

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare cezar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 742
C

cezar

Någon som kan gå igenom böjda spår, vikthjälper, syfte med det mm..någon övning med mkt böjda spår skall! hålla en lektion om det på Måndag morgon, och behöver nya ideer om hur jag skall lägga upp min lektion.
tackar för svar!!

Sv: Böjda spår

För att vara hård och otrevlig: om du inte har koll på de grundläggande bitarna i ridning som du nu frågar om tycker jag inte att du ska HÅLLA lektioner. Jag tycker du ska TA lektioner.

hmm...tänk värt..

hmm..okej det tycker du, grejen är den att jag varit aktiv på ridklubben länge och har privat lektioner i hoppning sedan 3 år tillbaka, samt att jag regelbundet tränar hoppning för Lena Berggren, dressyr för Elisabeth persbrandt..och är i själva verket nu av ridklubben blivit erbjuden en ridledar utbildning för Anne Persson(utsedd till sveriges bästa fälttävlans tränare) så tränar, det gör jag!!!!!!!

Det jag menade är att jag i uppgift tills på Måndag är att hålla en 30 min lång lektion som ämnet ska vara: Böjda spår, jag skall alltså gå egenom syfte, ryttarens sits, hästen svgheter, där skall det cokså vara en inledning, genomgång, moment övning, samt ett avslut,
och jag undrade då ifall någon kunde ge tips och ideér på upplägg, om det finns någon som har en rolig övning, mm...hur man på ett enkelt sätt kan ha en genomgång och så det går snabt!!!!

Tackar för tipset men eftersom jag redan tränar regelbundet 3 ggr i veckan, samt är en aktiv tävlingsryttare så tar jag faktiskt inte åt mig, men det var snällt att du komentera något iaf!!! /maria!

Skillnaderna mellan ställning och böjning! Hur många hör man inte som säger "ta igenom ställningen på volten" när de menar böjningen... Har inte alla ryttare samma definition av dessa begrepp är det upplagt för förvirring!

Viktens placering.

Placeringen av rytterens bäcken i förhållande till hästens bäcken och rytterens höfter i förhållande till hästens bogar.

Hur man ska rida ett hörn. Alltså inte försöka trycka ut hästen i hörnet för att förhindra att den genar utan faktiskt rida en cirkelbåge där man svänger den... Svänger man inte ska den i princip fortsätta rakt tills väggen tar emot vilket man faktiskt kan testa i skritt...

Ja, en bra grej att ta upp är väl att hela hästen ska vara böjd efter voltspåret. Många som "fuskar" så hästen skjuter in/ut rumpan eller in/ut bogen. Eller att hals/nacke inte hänger med.
Serpentiner? Volter i olika storlekar/tompon/gångarter? Eller kanske serpentiner med liten volt i varje båge.

Det är faktiskt rätt svårt att rida bra på böjda spår.

Jag började rida för Lena Berggren på Råda ridklubb när jag var kanske 10 år och jag tyckte hon var toppen som ridlärare! Fast det var ju typ ibörjan av 80-talet, så hon var nog väldigt ung då, även fast vi hade väldig respekt för henne...Var håller hon till nu?
Jag skulle absolut ha nappat på en ridledarkurs för Anne Persson, hon är enligt mitt tycke en av de bästa tränarna som finns...
Angående böjda spår, kan man inte tänka sig serpentiner i olika varianter, för att känna skillnaden i rakriktning och böjning samt få kläm på hur kroppen inverkar?

Det kan jag svara på, Lena finns längs med Hällingsjövägen nu för tiden, längs samma väg där jag bor fast ett par mil längre bort åt rävlandahållet.

Vet inte hur avancerade det ska vara som lyssnar, men ett vanligt "nybörjar" fel är ju att förböja halsen samt dra i innertygeln.

Gå igenom hur man gör i stället om hästen är starkare i en sida.

tack för alla svar. lektionen gick jätte bra!!

Ja..Lena är extremt duktig. Hon bor i ubbhult, (marks komun tror jag) hon har träningarna hemma på gården.
Anne Persson är jätte bra, Beundrar och imponeras av henne för var dag som går på kursen. Nu har vi 1 vecka kvar, PÅ onsdag har vi dressyr prov, Britt Hammar skall dömma, någon som vet något om henne?? ha en fortsatt trevlig helg//kram kram!!

Britt Hammar är en jätteduktig domare som jag känner väl. Hon brukar ha väldigt mycket kommentarer till varje moment i programmet, vilket är roligt att få som ryttare. Jag tycker att hon har en positiv ton i sina omdömen, vilket tyvärr en del andra domare saknar....Hennes barnbarn Viktor vann SM i fälttävlan förra året på Jolly roger. Roligt att du är förtjust i Anne! Hon har lärt mig åtminstone hälften av allt jag kan om hästar och jag tycker hon är toppen som tränare.

Jag bara avgudar Anne!! så bra är hon, och jag har lärt mig jätte mkt denna kursen...jasså..vi betäckte ett sto här hemma med jolly roger, det är d-ponnyn du menar va?? hur gammal e viktor??? rider du för Anne??

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 327
Senast: Edla
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 468
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om... 2
Svar
21
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 267
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka